DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Cyklista

Hra pomíjivých stínů, živého cyklisty a věčné geometrie. To vše v synergickém spojení městského kulturního prostoru.

Cyklistika a město jsou zajímavou kapitolou, která by jistě vydala na nejednu vážně i nevážně myšlenou monografii. Cyklisté ale ve městech reálně existují a ta se musí s jejich přítomností určitým způsobem vypořádat. Představují také vhodný objekt pro fotografy, kteří mohou těžit z jejich spojení a urbanistického konceptu architektury, ve kterém se pohybují. Přesně tak, jak to učinila Ivanna na snímku Cyklista.

Z hlediska kompozice je snímek zajímavý tím, jak pracuje se zlatým řezem. Ten využívá hned dvakrát. Jednou do něj zasadí v tradičním gardu nižší část plochy, podruhé nabídne situaci inverzní, kde v patřičném bodě stojí cyklista. Jeho pohled je navíc protažený stínem, což dává snímku zajímavý rozměr mezi zlatým řezem a středovou kompozicí. Uspořádání snímku je tak diagonální a na opačnou stranu orientované, než je obvyklé.

Klepněte pro větší obrázek 
Cyklista, foto: Ivanna

V tomto pohledu je také zajímavé, jak autorka pracuje s trvanlivostí objektů. Prim hrají geometrické linky, které tvoří dlažba, přerušované jen organicky se vinoucím obrubníkem, který je ale také čárově fragmentovaný. Různé tvary a barvy dlaždic pak na jednu stranu ukazují k věčně existující geometrii, ale současně s sebou nesou punc něčeho nehomogenního. Pak je zde člověk, neustále se měnící, živý a dynamický. Nesmíme zapomenout ani na pomíjivé stíny.

Jak vznikla fotografie týdne cyklista?

Jak vznikla fotografie týdne cyklista?

Autorka pracuje s ne zcela tradičním formátem a atmosféru celého snímku dobře podtrhuje BW provedení. Zajímavě také působí stín, který vrhá bicykl na zem, který nejen že nabízí nový pohled na již zobrazený předmět, ale současně dokresluje diagonalitu snímku táhne oko diváka od cyklisty k výraznému oblouku.

Gratuluji ještě jednou autorce k velice zdařilému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Peter Cakovský je fotograf a grafik, které tyto dva aspekty spojuje dohromady. Výsledkem jsou fantasy či sci-fi snímky, které působí neotřelým spojením skutečného a snového. Jeho práce je vždy velmi precizní, má jasný styl a rukopis. Také dílo Ice Queen, které spojuje ženu, koně, ledovou pláň a bájný hrad je pokračováním jeho dosavadní tvorby.

Klepněte pro větší obrázek 
Ice Queen, foto: Cako SK

Lehký návrat do dušičkového období nabízí černobílý snímek Mlžná od liil3. Snímku nechybí atmosféra a dobré zpracování. Čtveřice křížů působí mírně děsivým dojmem a rozměr tajemství, které je mezi životem a smrtí dotváří líně se převalující mlha.

Klepněte pro větší obrázek 
Mlžná, foto: liil3

Černobílým pohledem do krajiny s názvem • se prezentuje mahonny. Ukazuje plot, zakusující se do malého údolí s krásnou podzimní atmosférou, kterou dokreslují stromy, jakoby byly do celé scenérie jemně domalovány.

Klepněte pro větší obrázek 
•, foto: mahonny

A na samotný závěr ještě jeden téměř abstraktní snímek od Jokr7, který nese název poslední růže pro faraona. Interpretaci si může každý vytvořit sám, nebo se podívat na tu, kterou nabízí na blogu sám autor.

Klepněte pro větší obrázek 
poslední růže pro faraona, foto: jokr7
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

pěkné kousky, výběr fajn pakl 12. 12. 2012, 11:21
Gratulace ke skvělé fotografii týdne...oslov… grebson 12. 12. 2012, 08:50

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.