DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dívka a hlubina

Zajet na hlubinu a táhnout za jeden provaz. To jsou dvě česká úsloví, která si člověk vybaví, když se podívá na dnešní fotografii týdne.

Krása snímku spočívá nejen v mimořádném prostředí a výborné kompozici, ale především v určité autentičnosti a pravdivosti, se kterou obě rčení spojuje a dává jim nový hlubší význam.

Slovní obrat zajet na hlubinu je velmi výmluvný. Ukazuje, že je třeba jít pod svrchní obal věcí a podívat se na problém jinak, než jen povrchním zrakem určité uspěchané povšechnosti. Je to činnost relativně namáhavá, obtížná a riskantní. Přitom nikdy nevíme, co nám ponoření do dané problematiky přinese nového, zda nás překvapí či obohatí pozitivním nebo negativním vjemem.

Asi každý, kdo někdy jen přivoněl k vědě ví, že i jednoduchý a relativně přehledný problém v sobě ukrývá často až nepřekonatelné obtíže, když do něj pronikáme stále hlouběji. A právě to je na vědě okouzlující a krásné – ono překvapení z nečekaného anebo poznatky, ke kterým můžeme docházet při pohledu na věci ve větší pečlivosti.

Naopak tažení za jeden provaz (v našem případě řetěz) je obraz poměrně přehledný, který ukazuje na skutečnost, že úspěchů je možné dosáhnout jen tehdy, když spojíme své síly a budeme mít jasný směr a cíl. Dnešní fotografie týdne nabízí ale ještě jeden moment – totiž známou pravdu, že co nic nestojí za nic nestojí. Bez námahy a sebeobětování nemá úspěch žádnou cenu, nepřináší žádnou přidanou hodnotu.

Vybraný snímek dokázal všechny tyto aspekty spojit dohromady. Celkově náročné pořízení fotografie ukazuje na skutečnost, že když se člověk snaží a něco obětuje, přináší to své ovoce. Ve snímku Dívka a hlubina se zračí velké odhodlání.

Klepněte pro větší obrázek
Dívka a hlubina (foto: Alice)

Gratuluji Alici k povedené fotografii a samozřejmě také k zisku fotografie týdne, které nechybí ani smysl pro paradox v podobě klobouku na hlavě malé slečny. A nyní si dovolím pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků, které s v uplynulých dnech urodily v naší galerii.

Snímek Z Nepálu, jehož autorem je Marcel Konečný, je pohledem do života obyčejného člověka, který je ochoten se otevřít druhému, umožnit mu vstup do tak intimního prostoru, jako je kuchyně, a dovolit mu zachytit toto setkání.

Klepněte pro větší obrázek
Z Nepálu (foto: Marcel Konečný)

Azhar nabízí jeden ze záběrů svého minicyklu Okolo Kolína, na kterém opět můžeme pozorovat člověka – jen v poněkud netradičním a jemně abstraktním provedení. Tentokráte ale spíše takového, který se s druhým zcela mimoběžně míjí.

Klepněte pro větší obrázek
Okolo Kolína (foto: Azhar)

O tom, že i obyčejné věci mohou být krásné a zajímavé svědčí snímek Zelenáč od Paklíka, jenž ukazuje obyčejné plastové láhve, které filtrují jen určitou barvu se slunečního záření, jež na ně dopadá. I takto obyčejná scéna může být plná hravosti a barevnosti a přitom úplně prostá a jednoduchá.

Klepněte pro větší obrázek
Zelenáč (foto: Paklík)

A na závěr ještě pohled na snímek Za plotem…, který pořídil Ťulka. Nabízí krásnou hru barev evokujících jarní náladu, letní žár i podzimní návštěvy čajoven.Vše v pozoruhodné jednoduché abstrakci.

Klepněte pro větší obrázek
Za plotem (foto: Ťulka)
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

No tak to je síla. V každém přehledu jsou ho… Rimmerak 18. 4. 2011, 18:04
Já se jdu z radosti ožrat - na všech těch fo… Karel Kahovec 13. 4. 2011, 15:20

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.