DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dívka a hlubina

Zajet na hlubinu a táhnout za jeden provaz. To jsou dvě česká úsloví, která si člověk vybaví, když se podívá na dnešní fotografii týdne.

Krása snímku spočívá nejen v mimořádném prostředí a výborné kompozici, ale především v určité autentičnosti a pravdivosti, se kterou obě rčení spojuje a dává jim nový hlubší význam.

Slovní obrat zajet na hlubinu je velmi výmluvný. Ukazuje, že je třeba jít pod svrchní obal věcí a podívat se na problém jinak, než jen povrchním zrakem určité uspěchané povšechnosti. Je to činnost relativně namáhavá, obtížná a riskantní. Přitom nikdy nevíme, co nám ponoření do dané problematiky přinese nového, zda nás překvapí či obohatí pozitivním nebo negativním vjemem.

Asi každý, kdo někdy jen přivoněl k vědě ví, že i jednoduchý a relativně přehledný problém v sobě ukrývá často až nepřekonatelné obtíže, když do něj pronikáme stále hlouběji. A právě to je na vědě okouzlující a krásné – ono překvapení z nečekaného anebo poznatky, ke kterým můžeme docházet při pohledu na věci ve větší pečlivosti.

Naopak tažení za jeden provaz (v našem případě řetěz) je obraz poměrně přehledný, který ukazuje na skutečnost, že úspěchů je možné dosáhnout jen tehdy, když spojíme své síly a budeme mít jasný směr a cíl. Dnešní fotografie týdne nabízí ale ještě jeden moment – totiž známou pravdu, že co nic nestojí za nic nestojí. Bez námahy a sebeobětování nemá úspěch žádnou cenu, nepřináší žádnou přidanou hodnotu.

Vybraný snímek dokázal všechny tyto aspekty spojit dohromady. Celkově náročné pořízení fotografie ukazuje na skutečnost, že když se člověk snaží a něco obětuje, přináší to své ovoce. Ve snímku Dívka a hlubina se zračí velké odhodlání.

Klepněte pro větší obrázek
Dívka a hlubina (foto: Alice)

Gratuluji Alici k povedené fotografii a samozřejmě také k zisku fotografie týdne, které nechybí ani smysl pro paradox v podobě klobouku na hlavě malé slečny. A nyní si dovolím pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých snímků, které s v uplynulých dnech urodily v naší galerii.

Snímek Z Nepálu, jehož autorem je Marcel Konečný, je pohledem do života obyčejného člověka, který je ochoten se otevřít druhému, umožnit mu vstup do tak intimního prostoru, jako je kuchyně, a dovolit mu zachytit toto setkání.

Klepněte pro větší obrázek
Z Nepálu (foto: Marcel Konečný)

Azhar nabízí jeden ze záběrů svého minicyklu Okolo Kolína, na kterém opět můžeme pozorovat člověka – jen v poněkud netradičním a jemně abstraktním provedení. Tentokráte ale spíše takového, který se s druhým zcela mimoběžně míjí.

Klepněte pro větší obrázek
Okolo Kolína (foto: Azhar)

O tom, že i obyčejné věci mohou být krásné a zajímavé svědčí snímek Zelenáč od Paklíka, jenž ukazuje obyčejné plastové láhve, které filtrují jen určitou barvu se slunečního záření, jež na ně dopadá. I takto obyčejná scéna může být plná hravosti a barevnosti a přitom úplně prostá a jednoduchá.

Klepněte pro větší obrázek
Zelenáč (foto: Paklík)

A na závěr ještě pohled na snímek Za plotem…, který pořídil Ťulka. Nabízí krásnou hru barev evokujících jarní náladu, letní žár i podzimní návštěvy čajoven.Vše v pozoruhodné jednoduché abstrakci.

Klepněte pro větší obrázek
Za plotem (foto: Ťulka)
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

No tak to je síla. V každém přehledu jsou ho… Rimmerak 18. 4. 2011, 18:04
Já se jdu z radosti ožrat - na všech těch fo… Karel Kahovec 13. 4. 2011, 15:20

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.