DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: DO RE MI F

Hudba je všude kolem nás. Stačí jen poslouchat, jak nám hraje v hlavě. Někdy je však možné ji také zahlédnout. Vidět rytmus na vlastní oči. Myšleno rytmus s malým r.

Nedávno se mi dostala do ruky kniha Jana Sokola s názvem Čas a rytmus. Ač nejde o žádnou novinku, v každém případě stojí za přečtení. Ukazuje, jak se vyvíjel vztah člověka k času a rytmu, jejich roli ve vědách i ve filosofii. Zajímavým způsobem z ní vysvítá, že člověk je daleko více ve svém uvažování orientován na rytmus, než na čas.

Sedíme-li v temné místnosti, ve které nic nevidíme, vše nám ubíhá velmi pomalu. Naopak posezení v hospůdce s přáteli se nám zdá krátké i po mnoha prohovořených hodinách. Čas je čímsi abstraktním, souřadnicí časoprostoru, dílem lidského ducha nebo něčím, co je odpočítáváno hodinami, avšak lidskému duchu ne zcela zřejmou veličinou.

Naopak rytmus vnímáme mnohem lépe a bezprostředněji. Je spojen s tím, jak žijeme – cítíme tlukot srdce, pohyb slunce po obloze nebo můžeme pozorovat kyvadlo hodin. Rytmus je nám dán do nitra našeho bezprostředního uvažování a svoji roli hraje také v hudbě. Snad proto je hudba něčím, co snadno proniká našimi emocemi, před čím se lze jen velmi obtížně bránit, neboť pracuje s mechanismem, který je součástí naší přirozenosti.

Dnešní fotografie týdne je ukázkou ze souboru fotografií v zajetí rytmu a nese název DO RE MI F. Člověk se může jen ptát, nad čím muž přemýšlí nebo co přimělo holuby k vytvoření právě takové formace. Je ale zřejmé, že propojení světa prostoru a rytmu je zde zcela hmatatelné. Ukazuje, že když se chceme kolem sebe dívat, můžeme vidět nevšední věci s nevšední dynamikou. Tak jako Azhar.

Klepněte pro větší obrázek 
DO RE MI F (foto: Azhar)

Památníky mohou mít zajímavé tvary a tak umožňují vtáhnout člověka do události, na kterou odkazují. Pamětní deska je sice dílem záslužným, ale čistě informativním. Aby mohl být kolemjdoucí skutečně zasažen, musí mít možnost stát se živou součástí scény. Tak jako osoba na fotografii Among stones od Marsela.

Klepněte pro větší obrázek 
Among stones (foto: Marselus)

Krásná ukázka jednoduchosti ve spojení s citlivou prací barevného tónování je obrázek Sedm, jehož autorem je Jamiro73. Z jeho díla křičí mlčení, vystupuje důstojnost a krása.

Klepněte pro větší obrázek 
Sedm (foto: Jamiro73)

U sportovní fotografie je obvykle kladen důraz na dobré načasování a kompozici. To, že lze také velice dobře pracovat se světlem, ukazuje Martin Kozák, který vytvořil snímek sportovní, ale s velice silným přesahem do umělecké fotografie s názvem FMX 2.

Klepněte pro větší obrázek 
FMX 2 (foto: Martin Kozák)

A na závěr ještě pohled do očí dravce, který statečně vzdoruje proudu vody na snímku Sprška, který zachytil Mazutant. Obrazu nechybí dynamika, dobrá kompozice ani velice zajímavý výraz sprchovaného ptáka.

Klepněte pro větší obrázek 
Sprška (foto: Mazutant)
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.