DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Drátenická – o naději v definitivě

Dráteník představuje dnes již téměř neexistující profesi, po které ale existuje jistá dávka sentimentu či smutku, který lze shrnout do jednoduchého rčení – lidé dnes věci neopravují, ale vyhazují, mění za nové

Tento jev je následně extrapolován na celé bytí, na všechny aspekty lidské činnosti, takže výsledné resumé je pochopitelně nevalné. Jako by se chtělo říci, že lidem nestojí za to, aby investovali do vztahů, seberozvoje, přátelství a jen si vše systematicky pořizovali nové a neokoukané.

Nové je pak vnímané jako snazší, lákavější, avšak nemajíce onen rozměr námahy, systematického budování, opečovávání. Z člověka takové pojetí vytváří bytost, která není zaměřená na vztah k něčemu, ale pouze na vlastnictví.

Dráteník, který opravuje hrnce, pak může působit jako symbol právě opačný. Přichází k artefaktu poškozenému, nefunkčnímu a během několika chvil jej učiní opět užitečným. Takový akt ale vyžaduje splnění tří podmínek. Předně musí existovat objednavatel, někdo, kdo do opravy skutečně chce vložit své peníze, čas, péči. Druhá podmínka je přítomnost dráteníka a jeho osobní kompetence zručnosti. A v neposlední řadě musí také existovat materie, tedy drát správné tloušťky, který bude adekvátní rozbitému hrnci.

Klepněte pro větší obrázek
Drátenická, foto: subal

Žalmistův obrat „podoben jsem rozbitému hrnci“ měl symbolizovat absolutní ztrátu existence. Rozbitý hrnec se k ničemu nehodí, je vyhozen ven, rozmetán na střepy. Dráteník, jako by do této definitivy přinášel novou naději, světlo, že rozbitost může být jen čímsi přechodným, zvratitelným, byť něčím, z čeho si nemůžeme pomoci sami.

Snímek Drátenická nabízí pohled na prostorově propletená pletiva, která mimo svoji vlastní spojitost nesou ještě sníh. Cizího tělesa, které vstupuje do dynamiky spojení jednotlivých drátů a dává jim zcela nový estetický charakter. Najednou je to sníh, který hraje prim, který vše ve svém okolí promění na dekoraci, která ho ponese. Jím samotným se ale kochají mnozí.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Subal k zajímavému pohledu na zimní svět a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Pro milovníky geometrie, symetrických struktur a pravidelností je určený černobílý snímek ..., jehož autorem je Mila. Rovné čáry technického zpracování rozbíjejí až téměř secesně zrcadlící se stromy. Snímek jako by se vracel do toho myšlenkového rámce a činil tak s novou fotografickou koncepcí výtvarného stylu minulého století.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: mila...

Adamec se vrací k motivu zimy, která maluje a kouzlí všude kolem nás, ke sněhu, který těší i poutá pozornost, pod kterým je možné nacházet poklady a krásy. Svůj snímek nezasazuje do hry dvou lidí, ale dvou racků. Ptáků téměř středomořských, ale hravých, hlučných v opozici k tichému padání sněhových vloček. Taková je fotografie Rackové.

Klepněte pro větší obrázek
Rackové, foto: adamec1

Jozef67 nabízí čistý portrét ženy s přiléhavým názvem ..without wings.

Klepněte pro větší obrázek
.. without wings, foto: jozef67

Zasněženou krajinu do třetice zachycuje také snímek Jeepers Creepers., který zaujme vyhraněnou dvoubarevností, která jde až k syrovosti látky či strašákem do zelí zapomenutým uprostřed zasněžených polí. Autorem je Ivan 76.

Klepněte pro větší obrázek
Jeepers Creepers, foto: Ivan 76
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

the website its relevant and good looking, s… budilim 9. 2. 2017, 08:15
FUCK OF ashoIe ! Lunaku jdi s tim nekam slunickar 11. 1. 2017, 18:00
Приветствую! Очень полезные советы в этой ко… nykin adryan 11. 1. 2017, 07:56
This is a very good post. Just wonderful. Tr… Taruhan Bola 11. 1. 2017, 07:39
Děkuji administrátorům za jejich práci. A př… subal 8. 1. 2017, 10:38

Další podobné články

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

IPPAWARDS se pořádají již od roku 2007, kdy na trh přišel první iPhone, který však tehdy měl jen 2Mpx fotoaparát. Podívejte se na vítězné fotografie desátého ročníku.