DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: dvere

Dveře můžeme otvírat i zavírat. Přicházet jimi i odebrat se na věčné neshledání. Může být něco prostšího? Něco, co každý den užíváme častěji?

Dnešní fotografie týdne má na první pohled motiv více než obyčejný; dveře. Může být něco prostšího? Něco, co každý den užíváme častěji? Dnešní fotografie ale nápadně připomíná obraz ze Sixtinské kaple, kde Adam a Hospodin se už už dotýkají – mezi jejich prsty je jen velmi malá vzdálenost – přesto se nedotknou. V symbolice Michelangela je to na jedné blízkost člověka k Bohu, na straně druhé vyjádření toho, že člověk si Boha nikdy neosahá, nikdy se jej nedotkne. Postava na snímku je v situaci, zdá se, velmi podobné. Zbývá jen kousek a bylo by možné dveře otevřít, avšak ten je naprosto nepřekonatelný, jako by mezi klikou a rukou ležela hluboká, nepřekonatelná propast.

Co je za těmi dveřmi? Proč se tak zoufale snaží stín postavy jimi proniknout? Utíká před něčím nebo za něčím? To je jen několik málo otázek, které dávají snímku tajemný podtext něčeho zvláštně dynamického. Jako by bylo možné ukrýt celý příběh do jednoho okamžiku zachyceného fotografií, a pak se jej snažit postupně rozmotávat, hlouběji ho zkoumat a poznávat. Přesto to ale budou spíše naše představy, než skutečně zachycený příběh.

Na snímku ale nejsou jen jedny dveře. Ty ostatní jsou, podle všeho, otevřené, jako by postava něco hledala. Snad odpověď na otázku? Blízkost druhého člověka? Je těžké odhadnout na co myslí. Ale motiv zoufalého hledání ze snímku téměř křičí. Je snímek vykřičníkem života oné postavy? Připomenutím toho, že jsou otázky, na které odpovědi znát nikdy nebudeme? Je holdem mystériu, které se skrývá za zamčenými dveřmi?

Moderní gnozeologie rozlišuje dva myšlenkové proudy, které mohou být někomu bližší a někomu méně sympatické. První říká, že se blíží den, kdy vyjde poslední číslo Science a Nature, kdy bude vše objeveno a zjištěno. Pak člověku zbude již jen báseň. Umění, které jediné nepřestane dávat smysl. Druhý pak, že každý objev tvoří otázky nové, nové problémy podměty, možnosti. Říká, že za posledními dveřmi bude jistě ještě mnoho dalších. Ať jsme zastánci jedné či druhé teorie, tak dnešní snímek dvere nás musel uspokojit. Je na něm vidět přístup obou proudů, sjednocující možnosti umění.

Klepněte pro větší obrázek
Dvere; foto myreska

Gratuluji autorovi s nikem myreska k zisku fotografie týdne za snímek dvere, který má nejen hluboký a zajímavý námět ze všedního života, ale také výbornou kompozici a nápadité zpracování. A nyní přijměte pozvání na cestu po dalších zajímavých fotografiích, které přinesl uplynulý týden.

Klepněte pro větší obrázek
Snímek Kluci, kteří to uhasili; foto Jaromír Chalabala

Požár Veletržního paláce není žádnou aktualitou. Snímek Kluci, kteří to uhasili od Jaromíra Chalabaly nás ale vtáhne přímo na místo události, do středu samotného děje. Je na něm výraz unavených hasičů, zkáza a zmar všeho kolem. Jako by chtěl říci, že si nikdy nemůžeme být ničím jísti, že stále nejsme pány a vládci přírody, ale spíše její součástí. Že zítřek může vzít všechny naše jistoty.

Klepněte pro větší obrázek
Dirigent; foto salwap

Snímek dirigent, jehož autorem je salwap, v sobě ukazuje mimořádnou dynamiku a krásu. Jako by se čas zastavil, vše ztichlo a nejednou se do tohoto mlčení rozezněla symfonie celého vesmíru. Pták na snímku jako by byl dirigentem orchestru, který křičí mlčením, na jehož vystoupení se vstupné nevybírá, ale které obohacuje i potěší.

Klepněte pro větší obrázek
Ona; foto werdza

Že může zaujmout i úplně obyčejný snímek ukazuje ONA od werdza. Jednoduchá kompozice i námět, ale mnoho úhlů pohledu, spousta drobností, které by se na nějaké složité kompozici mohlo snadno ztratili. Žena přechází chodbou, jako symbolem svého uplynulého života, ve které nebylo vždy vše dokonalé – jak ostatně můžeme vidět na zdech chodby...

A na závěr fotografie s krásnou kompozicí – každý svou cestou... od allcomment, jenž nabízí až surrealistickou scénu. Není v ní nic navíc, a přesto říká vše. Nechybí v ní nadhled i vnoření se do situace. Směřování k cíli i cesta do neznáma. Jen se přidat a vyrazit, jít kousek za nimi, svojí vlastní cestou...

Klepněte pro větší obrázek
Každý svou cestou...; foto allcomment


Pozor! Každý autor vítězného snímku fotografie týdne získává poukaz
na slevu 35% na velkoformátový tisk u společnosti Megapixel s.r.o.
Vítěz nechť prosím kontaktuje redakci.

Klepněte pro větší obrázek

Slevový poukaz na velkoformátový tisk fotografií věnuje společnost Megapixel s.r.o. - specialista na fototechniku.

 
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

:) werdza 12. 5. 2010, 15:45

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.