DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dveře

Existuje řada symbolů, které jsou přístupné pro lidi napříč kulturami a jejich historickými zkušenostmi. Jedním z nich jsou také dveře.

Myslím, že dveře představují zajímavý fenomén v oblasti sociálních vazeb a komunikací, u nichž se vyskytují v řadě rovin. Předně jsou něčím, co nás odděluje od zbytku společnosti a vytváří pocit soukromí a bezpečí. Když přijdeme domů, můžeme je zavřít a být sami se sebou, nemůže k nám, nikdo, koho dveřmi nepustíme. Známé rčení, že není dobře člověku samotnému, je sice pravdivé, ale každý má občas potřebu soukromí, ticha a samoty. Ač žijeme ve společnosti, neznamená to, že je nám v ní vždy dobře nebo že si od ní nepotřebujeme odpočinout.

Dveře jsou také prostorem komunikace. Nejen že se sousedy mluvíme často mezi dveřmi, ale především, koho necháme dobrovolně projít dveřmi našeho domu či bytu, tomu důvěřujeme, přijímáme ho jako někoho, kdo má přístup k něčemu tak intimnímu jako je náš domov. Dveře jsou tak prostorem, který zajišťuje komunikaci mezi přáteli. Ale také výstupním bodem, kterým procházíme, abychom opustili svůj soukromý prostor a vstoupili do toho společného.

Dalším významným obsahem toho symbolu je tajemství. V řadě knih se můžeme setkat s obrazem zamčených dveří, za nimiž se skrývá něco tajemného a důležitého. Je třeba hledat klíč, který by umožnil projít do světa za nimi – vstoupit do říše poznání. A právě v tom jsou dveře na dnešní fotografii týdne zajímavé.

Klepněte pro větší obrázek
Dveře (foto: Matyáš Smýkal)

Nabízejí paradox zobrazované scény na nich, jako by říkaly, co je za nimi, a přitom tak ani v nejmenším nečiní. V člověku vyvolávají otázky po tom, jaké to je v místech, odkud vystupuje ona tajemná ruka. Kde vzdala klíč? Komu patří? Snímek Dveře od Matyáše Smýkala výborně pracuje s atmosférou a nabízí tak pěknou a dramatickou podívanou, které nechybí ani velice dobré technické zpracování. 

Klepněte pro větší obrázek
Ranger z Mahale (foto: Zahorec) 

Člověk si příliš neváží těch věcí, které má, dokud o ně nepřijde. Také to může být poučení z fotografie Ranger z Mahale, kterou pořídil Zahorec.

Klepněte pro větší obrázek
Fire in your brain (foto: RTeo)

Technicky zajímavý obrázek nabízí RTeo, který sází na kompozici posprejovaného mostu a měsíce. Vytvořený celek pak může být ukázkou zajímavého streetartu, zvláště když se na něj díváme správnýma očima. Tak jako fotografie Fire in your brain.

Klepněte pro větší obrázek
XXXVI. (foto: Luboš Blažek)

Výtvarně pozoruhodným dílem, jež sází na černobílé provedení, jemuž dominují jasné linky a hra stínů a světel, je XXXVI., který pořídil Luboš Blažek. Jde o jeden z ilustrativních snímků, které vytvářejí manifest fotografie, mapující názory autora na tento druh výtvarného umění. Ač není nutné se vším souhlasit, je mi sympatický koncept manifestu jako uměleckého díla, který je jinak známý spíše z literatury.

Klepněte pro větší obrázek
Ostrov vulkánů (foto: Daniel Řeřicha) 

Poslední fotografie dnešního článku je cestopisná a krajinářská. Jejím autorem je Daniel Řeřicha a nese název Ostrov vulkánů 1. Čtenář si může vychutnat napětí mezi živými zelenými keři, které vypadají, jako by je někdo rozházel po cestě, a jinak nehostinně vypadající krajinou.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Děkuji, jsem rád, že tato fotografie natoli… Matyáš Smýkal 3. 8. 2011, 19:57

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.