DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dveře

Existuje řada symbolů, které jsou přístupné pro lidi napříč kulturami a jejich historickými zkušenostmi. Jedním z nich jsou také dveře.

Myslím, že dveře představují zajímavý fenomén v oblasti sociálních vazeb a komunikací, u nichž se vyskytují v řadě rovin. Předně jsou něčím, co nás odděluje od zbytku společnosti a vytváří pocit soukromí a bezpečí. Když přijdeme domů, můžeme je zavřít a být sami se sebou, nemůže k nám, nikdo, koho dveřmi nepustíme. Známé rčení, že není dobře člověku samotnému, je sice pravdivé, ale každý má občas potřebu soukromí, ticha a samoty. Ač žijeme ve společnosti, neznamená to, že je nám v ní vždy dobře nebo že si od ní nepotřebujeme odpočinout.

Dveře jsou také prostorem komunikace. Nejen že se sousedy mluvíme často mezi dveřmi, ale především, koho necháme dobrovolně projít dveřmi našeho domu či bytu, tomu důvěřujeme, přijímáme ho jako někoho, kdo má přístup k něčemu tak intimnímu jako je náš domov. Dveře jsou tak prostorem, který zajišťuje komunikaci mezi přáteli. Ale také výstupním bodem, kterým procházíme, abychom opustili svůj soukromý prostor a vstoupili do toho společného.

Dalším významným obsahem toho symbolu je tajemství. V řadě knih se můžeme setkat s obrazem zamčených dveří, za nimiž se skrývá něco tajemného a důležitého. Je třeba hledat klíč, který by umožnil projít do světa za nimi – vstoupit do říše poznání. A právě v tom jsou dveře na dnešní fotografii týdne zajímavé.

Klepněte pro větší obrázek
Dveře (foto: Matyáš Smýkal)

Nabízejí paradox zobrazované scény na nich, jako by říkaly, co je za nimi, a přitom tak ani v nejmenším nečiní. V člověku vyvolávají otázky po tom, jaké to je v místech, odkud vystupuje ona tajemná ruka. Kde vzdala klíč? Komu patří? Snímek Dveře od Matyáše Smýkala výborně pracuje s atmosférou a nabízí tak pěknou a dramatickou podívanou, které nechybí ani velice dobré technické zpracování. 

Klepněte pro větší obrázek
Ranger z Mahale (foto: Zahorec) 

Člověk si příliš neváží těch věcí, které má, dokud o ně nepřijde. Také to může být poučení z fotografie Ranger z Mahale, kterou pořídil Zahorec.

Klepněte pro větší obrázek
Fire in your brain (foto: RTeo)

Technicky zajímavý obrázek nabízí RTeo, který sází na kompozici posprejovaného mostu a měsíce. Vytvořený celek pak může být ukázkou zajímavého streetartu, zvláště když se na něj díváme správnýma očima. Tak jako fotografie Fire in your brain.

Klepněte pro větší obrázek
XXXVI. (foto: Luboš Blažek)

Výtvarně pozoruhodným dílem, jež sází na černobílé provedení, jemuž dominují jasné linky a hra stínů a světel, je XXXVI., který pořídil Luboš Blažek. Jde o jeden z ilustrativních snímků, které vytvářejí manifest fotografie, mapující názory autora na tento druh výtvarného umění. Ač není nutné se vším souhlasit, je mi sympatický koncept manifestu jako uměleckého díla, který je jinak známý spíše z literatury.

Klepněte pro větší obrázek
Ostrov vulkánů (foto: Daniel Řeřicha) 

Poslední fotografie dnešního článku je cestopisná a krajinářská. Jejím autorem je Daniel Řeřicha a nese název Ostrov vulkánů 1. Čtenář si může vychutnat napětí mezi živými zelenými keři, které vypadají, jako by je někdo rozházel po cestě, a jinak nehostinně vypadající krajinou.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Děkuji, jsem rád, že tato fotografie natoli… Matyáš Smýkal 3. 8. 2011, 19:57

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.