DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Dveře

Existuje řada symbolů, které jsou přístupné pro lidi napříč kulturami a jejich historickými zkušenostmi. Jedním z nich jsou také dveře.

Myslím, že dveře představují zajímavý fenomén v oblasti sociálních vazeb a komunikací, u nichž se vyskytují v řadě rovin. Předně jsou něčím, co nás odděluje od zbytku společnosti a vytváří pocit soukromí a bezpečí. Když přijdeme domů, můžeme je zavřít a být sami se sebou, nemůže k nám, nikdo, koho dveřmi nepustíme. Známé rčení, že není dobře člověku samotnému, je sice pravdivé, ale každý má občas potřebu soukromí, ticha a samoty. Ač žijeme ve společnosti, neznamená to, že je nám v ní vždy dobře nebo že si od ní nepotřebujeme odpočinout.

Dveře jsou také prostorem komunikace. Nejen že se sousedy mluvíme často mezi dveřmi, ale především, koho necháme dobrovolně projít dveřmi našeho domu či bytu, tomu důvěřujeme, přijímáme ho jako někoho, kdo má přístup k něčemu tak intimnímu jako je náš domov. Dveře jsou tak prostorem, který zajišťuje komunikaci mezi přáteli. Ale také výstupním bodem, kterým procházíme, abychom opustili svůj soukromý prostor a vstoupili do toho společného.

Dalším významným obsahem toho symbolu je tajemství. V řadě knih se můžeme setkat s obrazem zamčených dveří, za nimiž se skrývá něco tajemného a důležitého. Je třeba hledat klíč, který by umožnil projít do světa za nimi – vstoupit do říše poznání. A právě v tom jsou dveře na dnešní fotografii týdne zajímavé.

Klepněte pro větší obrázek
Dveře (foto: Matyáš Smýkal)

Nabízejí paradox zobrazované scény na nich, jako by říkaly, co je za nimi, a přitom tak ani v nejmenším nečiní. V člověku vyvolávají otázky po tom, jaké to je v místech, odkud vystupuje ona tajemná ruka. Kde vzdala klíč? Komu patří? Snímek Dveře od Matyáše Smýkala výborně pracuje s atmosférou a nabízí tak pěknou a dramatickou podívanou, které nechybí ani velice dobré technické zpracování. 

Klepněte pro větší obrázek
Ranger z Mahale (foto: Zahorec) 

Člověk si příliš neváží těch věcí, které má, dokud o ně nepřijde. Také to může být poučení z fotografie Ranger z Mahale, kterou pořídil Zahorec.

Klepněte pro větší obrázek
Fire in your brain (foto: RTeo)

Technicky zajímavý obrázek nabízí RTeo, který sází na kompozici posprejovaného mostu a měsíce. Vytvořený celek pak může být ukázkou zajímavého streetartu, zvláště když se na něj díváme správnýma očima. Tak jako fotografie Fire in your brain.

Klepněte pro větší obrázek
XXXVI. (foto: Luboš Blažek)

Výtvarně pozoruhodným dílem, jež sází na černobílé provedení, jemuž dominují jasné linky a hra stínů a světel, je XXXVI., který pořídil Luboš Blažek. Jde o jeden z ilustrativních snímků, které vytvářejí manifest fotografie, mapující názory autora na tento druh výtvarného umění. Ač není nutné se vším souhlasit, je mi sympatický koncept manifestu jako uměleckého díla, který je jinak známý spíše z literatury.

Klepněte pro větší obrázek
Ostrov vulkánů (foto: Daniel Řeřicha) 

Poslední fotografie dnešního článku je cestopisná a krajinářská. Jejím autorem je Daniel Řeřicha a nese název Ostrov vulkánů 1. Čtenář si může vychutnat napětí mezi živými zelenými keři, které vypadají, jako by je někdo rozházel po cestě, a jinak nehostinně vypadající krajinou.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Děkuji, jsem rád, že tato fotografie natoli… Matyáš Smýkal 3. 8. 2011, 19:57

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.