DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: europa a její podoba v dějinách

O nejasném vymezení i původu a třech Europách, které mění dějiny. Etymologie slova Europa či Evropa je nejasná. Někdy se uvádí, že jde o spojení slov eurus a opt, tedy něco jako široce otevřená, rozlehlá.

Také vymezení smyslu tohoto slova není neproblematické. Herodotos, známý jako otec zeměpisu, rozděluje svět na Evropu, Asii a Libyi (tedy Afriku). Později je Evropa vnímaná jako prostor křesťanský či římský (tedy Severní Afrika byla někdy přičítána k Evropě, což přinejmenším kulturně mělo svůj význam). Tedy ani lokální vymezení není úplně ostré.

A aby toho nebylo málo, označením Europa můžeme rozumět přinejmenším tři, vzájemně související objekty. Tím prvním byla dcera týrského krále Agénóra, tak krásná, že se do ní zamiloval sám Zeus a mýtus s jeho proměnou v býka zná dnes zřejmě každý. Pro Řeky měla tato pověst více rovin významových, ale šlo v ní také o to, jak vysvětlil, odkud se vzal a k čemu odkazuje název kontinentu, na kterém žijí. Pokud spojíme etymologickou a mytologickou tradici, pak jde o místo dětské otevřenosti, prostor svobody ducha i těla, o příležitost setkávání člověka s božstvy jako rovný s rovnými.

Mimo kontinent a krásnou dívku je zde ještě jeden objekt, totiž Jupiterův měsíc, který nese název Europa. Jeho objevitelem je Galileo Galilei v roce 1610 a popsal jej spolu s dalšími měsíci této planety. Šlo o významný nepřímý důkaz heliocentrické soustavy. Je zajímavý svým zvrásněním a prasklinami, jejichž přesné vysvětlení a popis je nejasný. To, co se zdá být pravděpodobné je, že jde o ledové praskliny, jejichž vzhled je určen rozdílnými rotačními rychlosti povrchu a vnitřní části měsíce, který má pevnou stavbu.

Klepněte pro větší obrázek
europa., foto: shimmell

Snímek europa. od Paklika se vztahuje ke všem třem významům. Je zde struktura i zakřivení, které přirozeně směřují k měsíční hypotéze, kterou také autor explikuje. Nedává ale odpověď na otázku, kým je onen chodec. Nemůže být v určitém slova smyslu novou Europou? Bytostí, ve které se spojí pozemské a transcendentální, kolébkou nové civilizace? Současně praskliny vytvářejí určitou komunikační síť, která nápadně připomíná internet, tedy model Evropy jako souboru osob, které jsou vzájemně komunikačně propojené a vzájemně se ovlivňují.

Gratuluji autorovi k pěknému, nápaditému a technicky velice dobře provedenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších fotografií uplynulého týdne.

Ilonag3 si nápaditě hraje s linkami, architekturou a jistou antropologickou daností spočívající v hledání řádu a jeho narušování. Fotografie Symetrická nesymetrie je součástí širšího celku sledujícího tento fenomén z různých perspektiv.

Klepněte pro větší obrázek
Symetrická nesymetrie, foto: ilonag3

Téma sklářství a skleného umění, jako čehosi tajemného a magického tento týden v souvislosti s úmrtím Bořka Šípka, rezonovalo českými médii i širokou společností. Tomuto tématu se volně věnuje snímek Magie. od clostermanna.

Klepněte pro větší obrázek
Magie, foto: clostermann

Ve vlahém vzduchu nevěř věř, protáhl se starý keř... tento poetický začátek ukazuje, jak lze ve světě, který běžně vnímáme jako zcela materiální a fyzický, najít také roviny epické, emocionální, abstraktní, symbolické. Autorem je No21.

Klepněte pro větší obrázek
Ve vlahím vzduchu nevěř věř, protáhl se starý keř, foto: No21

Na závěr ještě snímek od Shoehardt R., který je možné číst v různých významových rovinách – jde o obraz loučení, emancipace, získávání autority, formování autonomie? Možná od všeho trochu a také něčeho navíc, co si do snímku může promítnout každý divák sám.

Klepněte pro větší obrázek
–, foto: Shoehardt R.
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou