Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

24. dubna 2018
TWEET SDÍLET
Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

Z důvodu problematického podloží se ale podobné projekty nemohly uskutečnit a město si tak na první mrakodrapy počkalo až do doby porevoluční, kdy, již ale nebyly spojené s takovým étosem. Co vlastně vysoké stavby dělá tak přitažlivými, že o tu nejvyšší všude po světě svádíme téměř iracionální boje?

První pohled může nabídnout příběh o Babylonské věži. Lidé chtějí vytvořit chrám, který jim zajistí přístup k bohům kdykoli se jim zamane. Jde tedy o divinizaci techniky, představu, že se člověk sám, dílem svých rukou, může vykoupit a spasit. Rozvoj techniky během dvou světových válek ale ukazuje, že technika sama je v nejlepším případě hodnotově neutrální a žádnému povznesení člověka, tak jako by kázal literární civilismus přímo nepřispívá.

Druhé hledisko může být spojené s otázkou prestiže. Mít mrakodrap je záležitostí uznání od druhých, obdivu, úcty. Bible v tomto ohledu hovoří o chudobě – nejde o to nic nemít, ale spíše nestavět význam a hloubku vlastního bytí ve světě na tom, co mám, ale na tom, kým jsem. To, co mám, musí být pro lidskou duši zbytné, jinak se stává nemocnou.

Třetí hledisko může být urbanistické – jde o zahuštění prostoru, stavbu s jistou estetickou hodnotou, produkt určité dějinné etapy, která by v městském prostředí mohla být zastoupena. Jde o příjemné místo pro rozhled, často o technickou hříčku, kterou je třeba pronikavostí lidského intelektu vyřešit. V tomto ohledu se zdá být stavba vysokých domů poměrně pochopitelnou a logickou variantou.

Klepněte pro větší obrázek
Frankfurt am Main / Germany, foto: pavel kozdas

Pavel Kozdas je zvyklý výškové budovy fotit ze spodu. Ukazuje je giganticky, člověka staví do role mravence, malého, téměř bezvýznamného pozorovatele, který je na jedné straně ztracený svou marginálností, ale současně uchvácen velikostí díla lidských rukou a technikou. Dává pohlédnout do pocitu člověka, který se poprvé octne na místě plném podobných staveb, ale také osoby, jenž má vejít dovnitř a učinit si z ní obytný či pracovní prostor. Jistá bázeň či obdiv velikosti u autora evidentně prosvítá a výrazně rámuje velkou část jeho fotografických projektů.

Gratuluji autorovi k velice zajímavému podhledovému kompozičně i technicky preciznímu snímku s deskriptivním názvem Frankfurt am Main / Germany a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne, které jsou také něčím zajímavé.

Snímek Kováč nás zavádí do prostředí, které bude mít většina lidí spojená s bájným kovářem Hefaistem či dokonce Demiurgem, božskými bytostmi, které mohou něco tvořit. Z neústupné a tvrdé látky (či materie) vytvářejí něco, co má nejen tvar a funkci, ale současně je krásné. Autorem snímku je Zoran 2.

Klepněte pro větší obrázek
Kováč, foto: Zoran 2

Jokr7 ukazuje, co vše je možné najít v odrazech výloh a oken. A současně dává pohled na fotografa, jako na interpreta skutečnosti. Je to on, kdo ve složitém a informacemi přetíženém světě odhaluje struktury, které chce pojmenovat a ukázat druhým. Tentokráte na fotografii citát.

Klepněte pro větší obrázek
citát, foto: jokr7

O tom, že pohyb může nabývat také podob, které jsou pro většinu lidí zřejmě jen obtížně představitelné, nemá cenu dlouze hovořit. Místo toho se stačí podívat na fotku Moderní gymnastika 01, kterou vytvořila f.valova.

Klepněte pro větší obrázek
Moderní gymnastika 01, foto: f.valova

Na závěr ještě pohled na ptáky, kterých bychom se nebýt slavného filmu zřejmě nebáli. Ovšem kulturní klima je takové, že gore008 si může dovolit stylizovat svůj snímek . do černobílé zrnité výtvarné podoby a každý ví, o čem je řeč.

Klepněte pro větší obrázek
., foto: gore008

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Extrémně jednoduchá dlouhá expozice s aplikací Spectre

Mobilní fotografie má jiná specifika, než ta „dospělá“. Mobilní fotografové totiž nemají takové požadavky na manuální nastavení a často sáhnou po jednoduchém řešení, které vše obstará za ně.

1 Adam Kos

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Yashica přichází se třemi 35mm fotoaparáty: jednoduchým automatem i dvouokou zrcadlovkou

Yashica přichází se třemi 35mm fotoaparáty: jednoduchým automatem i dvouokou zrcadlovkou

Yashica se nevzdává. I přes nevalné ohlasy na předchozí projekt digiFilm Y35 hledá na Kickstarteru podporu pro trojici 35mm fotoaparátů a dvojici kinofilmů. Tentokrát společnost vsadila na jistotu a přichází s osvědčenými koncepty z minulého století.

3 Helena Vyplelová

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

35 Adam Kos

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

1 Zuzana Součková

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

18 Helena Vyplelová