DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

Z důvodu problematického podloží se ale podobné projekty nemohly uskutečnit a město si tak na první mrakodrapy počkalo až do doby porevoluční, kdy, již ale nebyly spojené s takovým étosem. Co vlastně vysoké stavby dělá tak přitažlivými, že o tu nejvyšší všude po světě svádíme téměř iracionální boje?

První pohled může nabídnout příběh o Babylonské věži. Lidé chtějí vytvořit chrám, který jim zajistí přístup k bohům kdykoli se jim zamane. Jde tedy o divinizaci techniky, představu, že se člověk sám, dílem svých rukou, může vykoupit a spasit. Rozvoj techniky během dvou světových válek ale ukazuje, že technika sama je v nejlepším případě hodnotově neutrální a žádnému povznesení člověka, tak jako by kázal literární civilismus přímo nepřispívá.

Druhé hledisko může být spojené s otázkou prestiže. Mít mrakodrap je záležitostí uznání od druhých, obdivu, úcty. Bible v tomto ohledu hovoří o chudobě – nejde o to nic nemít, ale spíše nestavět význam a hloubku vlastního bytí ve světě na tom, co mám, ale na tom, kým jsem. To, co mám, musí být pro lidskou duši zbytné, jinak se stává nemocnou.

Třetí hledisko může být urbanistické – jde o zahuštění prostoru, stavbu s jistou estetickou hodnotou, produkt určité dějinné etapy, která by v městském prostředí mohla být zastoupena. Jde o příjemné místo pro rozhled, často o technickou hříčku, kterou je třeba pronikavostí lidského intelektu vyřešit. V tomto ohledu se zdá být stavba vysokých domů poměrně pochopitelnou a logickou variantou.

Klepněte pro větší obrázek
Frankfurt am Main / Germany, foto: pavel kozdas

Pavel Kozdas je zvyklý výškové budovy fotit ze spodu. Ukazuje je giganticky, člověka staví do role mravence, malého, téměř bezvýznamného pozorovatele, který je na jedné straně ztracený svou marginálností, ale současně uchvácen velikostí díla lidských rukou a technikou. Dává pohlédnout do pocitu člověka, který se poprvé octne na místě plném podobných staveb, ale také osoby, jenž má vejít dovnitř a učinit si z ní obytný či pracovní prostor. Jistá bázeň či obdiv velikosti u autora evidentně prosvítá a výrazně rámuje velkou část jeho fotografických projektů.

Gratuluji autorovi k velice zajímavému podhledovému kompozičně i technicky preciznímu snímku s deskriptivním názvem Frankfurt am Main / Germany a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne, které jsou také něčím zajímavé.

Snímek Kováč nás zavádí do prostředí, které bude mít většina lidí spojená s bájným kovářem Hefaistem či dokonce Demiurgem, božskými bytostmi, které mohou něco tvořit. Z neústupné a tvrdé látky (či materie) vytvářejí něco, co má nejen tvar a funkci, ale současně je krásné. Autorem snímku je Zoran 2.

Klepněte pro větší obrázek
Kováč, foto: Zoran 2

Jokr7 ukazuje, co vše je možné najít v odrazech výloh a oken. A současně dává pohled na fotografa, jako na interpreta skutečnosti. Je to on, kdo ve složitém a informacemi přetíženém světě odhaluje struktury, které chce pojmenovat a ukázat druhým. Tentokráte na fotografii citát.

Klepněte pro větší obrázek
citát, foto: jokr7

O tom, že pohyb může nabývat také podob, které jsou pro většinu lidí zřejmě jen obtížně představitelné, nemá cenu dlouze hovořit. Místo toho se stačí podívat na fotku Moderní gymnastika 01, kterou vytvořila f.valova.

Klepněte pro větší obrázek
Moderní gymnastika 01, foto: f.valova

Na závěr ještě pohled na ptáky, kterých bychom se nebýt slavného filmu zřejmě nebáli. Ovšem kulturní klima je takové, že gore008 si může dovolit stylizovat svůj snímek . do černobílé zrnité výtvarné podoby a každý ví, o čem je řeč.

Klepněte pro větší obrázek
., foto: gore008
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.