DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Být v rohu, nemít možnost úniku, to je nejen stresující a nebezpečné, ale také společensky devalvující. Ostatně i lidové úsloví „sedávej panenko v koutě, když budou chtít, najdou tě“, odkazuje k jisté dávce skromnosti a pokory.

Rada je taková, že člověk má odložit své sebeprosazování a nadřazenost a čekat na to, až zazáří i z méně výhodné a výrazné pozice. Kout si tak lze zvolit také dobrovolně, ale v takovém případě, musí jít o vědomý a dobrovolný akt, který odlišuje onu pokoru a skromnost od útlaku a vězení.

Zahnat či zatlačit někoho do kouta je pak obrazem převahy – a to většinou nikoli negativní. Často jde o argumentační při, která vede k jednoznačnému výsledku, kdy protivník, který se ocitne v pasti, musí přiznat svoji porážku. Kout je místem, ze kterého se nedá utéci. Ostatně asi každý, kdo hrál amatérsky šachy, ví, že právě v rohu nebo jinak vytvořeném koutě se mat dává snad nejsnadněji.

Klepněte pro větší obrázek
Girl in the corner, foto: MarcelKolacek

Snímek Girl in the corner s tímto tématem pracuje velice expresivně. Zachycuje dívku, která je v prostoru, ze kterého nelze utéci, jako by byla vystrašená, zahnaná do prostoru sevření, ve kterém nezbývá žádná vnější svoboda. Bojí se, rukou se opírá o stěnu – stěnu, která na jedné straně vytváří neprodyšnou hranici pasti, ale současně je pevným místem v jejím nejistém světě.

Autor fotografie Marcel Koláček tak spojuje cestovatelský dokumentační snímek s něčím společensky angažovaným. Sociální fotografie se stává nástrojem pro úvahu, diskusi, emoci, má potenciál vyvolat aktivitu diváka. Emoční náboj podtrhuje jak práce s barevností snímku, tak také na běžné proporce přehnaný volný prostor, ve kterém se může každý sám ocitnout v časoprostoru s dívkou, prožít setkání, strach anebo se sám ocitnout v pasti.

Gratuluji autorovi a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jack08 nabízí zajímavou abstrakci s názvem zrcadlení, která si hraje s rostlinnými motivy. Limitem fotografie je její velice omezená velikost.

Klepněte pro větší obrázek
Zrcadlení, foto: Jack08

SedlčánTek - MoML 5. září 2016 je fotografií pracující s motivem každodennosti, dokumentaristiky vlastních prožitků. Není tak náhoda, že vzniká v rámci systematického fotografického projektu autora, který svými snímky specifický provádí etnografický výzkum svého života.

Klepněte pro větší obrázek
Sedlčánek – MoML 5.září 2016, foto: martin.breza

Lesní snímek Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí. se věnuje jednomu z detailů, které může fotograf odhalit – a jak dokazuje Chan, nejde jen o zachycení, ale také o schopnost daný obraz vložit do příběhu a originálním způsobem s ním pracovat.

Klepněte pro větší obrázek
Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí, foto: Chan

Azhar nabízí velice pěkný a kompozičně precizní snímek, který si hraje se stínem, dětským výrazem a geometrií ulice.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: Azhar
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.