DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Girl in the corner

Pokud se podíváme do pravidel etikety, snadno nahlédneme, že žena je usazována do místnosti vždy tak, aby měla co nejlepší výhled, nebyla v koutě a nehrozilo jí žádné nebezpečí. Totéž pravidlo samozřejmě platí pro libovolnou společensky důležitou osobu.

Být v rohu, nemít možnost úniku, to je nejen stresující a nebezpečné, ale také společensky devalvující. Ostatně i lidové úsloví „sedávej panenko v koutě, když budou chtít, najdou tě“, odkazuje k jisté dávce skromnosti a pokory.

Rada je taková, že člověk má odložit své sebeprosazování a nadřazenost a čekat na to, až zazáří i z méně výhodné a výrazné pozice. Kout si tak lze zvolit také dobrovolně, ale v takovém případě, musí jít o vědomý a dobrovolný akt, který odlišuje onu pokoru a skromnost od útlaku a vězení.

Zahnat či zatlačit někoho do kouta je pak obrazem převahy – a to většinou nikoli negativní. Často jde o argumentační při, která vede k jednoznačnému výsledku, kdy protivník, který se ocitne v pasti, musí přiznat svoji porážku. Kout je místem, ze kterého se nedá utéci. Ostatně asi každý, kdo hrál amatérsky šachy, ví, že právě v rohu nebo jinak vytvořeném koutě se mat dává snad nejsnadněji.

Klepněte pro větší obrázek
Girl in the corner, foto: MarcelKolacek

Snímek Girl in the corner s tímto tématem pracuje velice expresivně. Zachycuje dívku, která je v prostoru, ze kterého nelze utéci, jako by byla vystrašená, zahnaná do prostoru sevření, ve kterém nezbývá žádná vnější svoboda. Bojí se, rukou se opírá o stěnu – stěnu, která na jedné straně vytváří neprodyšnou hranici pasti, ale současně je pevným místem v jejím nejistém světě.

Autor fotografie Marcel Koláček tak spojuje cestovatelský dokumentační snímek s něčím společensky angažovaným. Sociální fotografie se stává nástrojem pro úvahu, diskusi, emoci, má potenciál vyvolat aktivitu diváka. Emoční náboj podtrhuje jak práce s barevností snímku, tak také na běžné proporce přehnaný volný prostor, ve kterém se může každý sám ocitnout v časoprostoru s dívkou, prožít setkání, strach anebo se sám ocitnout v pasti.

Gratuluji autorovi a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Jack08 nabízí zajímavou abstrakci s názvem zrcadlení, která si hraje s rostlinnými motivy. Limitem fotografie je její velice omezená velikost.

Klepněte pro větší obrázek
Zrcadlení, foto: Jack08

SedlčánTek - MoML 5. září 2016 je fotografií pracující s motivem každodennosti, dokumentaristiky vlastních prožitků. Není tak náhoda, že vzniká v rámci systematického fotografického projektu autora, který svými snímky specifický provádí etnografický výzkum svého života.

Klepněte pro větší obrázek
Sedlčánek – MoML 5.září 2016, foto: martin.breza

Lesní snímek Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí. se věnuje jednomu z detailů, které může fotograf odhalit – a jak dokazuje Chan, nejde jen o zachycení, ale také o schopnost daný obraz vložit do příběhu a originálním způsobem s ním pracovat.

Klepněte pro větší obrázek
Neboj, ségra, tady jsme v bezpečí, foto: Chan

Azhar nabízí velice pěkný a kompozičně precizní snímek, který si hraje se stínem, dětským výrazem a geometrií ulice.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: Azhar
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.