DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Helga

Fotografie je často dílem okamžiku. O vteřinu dříve nebo později není nic pohledu zajímavého. Ale synchronizace prstu autora na spoušti a světa kolem nás umí vykouzlit divy.

Zatímco letecká a železniční doprava na počátku minulého století vyvolala umělecký proud futurismus, který reflektoval rychlost a zkracující se vzdálenosti, tak fotografie šla právě opačným směrem.

Umožnila konzervovat skutečnost, uchovat ji jako vzpomínku, která nepodléhá změnám. Využití přitom bylo různé – slavná je éra jak umělecké fotografie, tak také té dokumentaristické, která sehrála mnohovrstevnou roli v obou světových válkách.

Zatímco umělec si typicky svoji scénu může pečlivě nachystat a počkat na ten nejlepší okamžik, kdy si pořídí několik podobných snímků, z nichž nakonec vybere ten nejlepší, dokumentarista jen pracuje se syrovou skutečností.

Scénu nevytváří sám, ale jen konzervuje to, co vidí kolem sebe. Skutečnost je ale v podstatě jiná – dokumentaristé dnes běžně platí za bojové scény, nebo dotvářejí dým, aby byl zážitek války dostatečně sugestivní. Umělci pak stále více hledají kontexty běžně žitého světa, který zachycují.

Snímek Helga je ukázkou toho, jak v prostředí ateliéru hraje důležitou roli rychlý stisk spouště. Pokusů příliš mnoho není – barva není levná, modelka se musí umývat a znovu chystat. Není možné propást ten správný okamžik. Na druhé straně má fotograf výhodu podobnou jako při sportu, kde ví, kdy skokan skočí nebo cyklista projede kolem.

Klepněte pro větší obrázek 
Helga, foto: Libor Pawlas

Libor Pawlas tuto znalost přetavil v podařený hravý snímek modelky, která se uhrančivě dívá do očí diváka, zatímco je její tělo aktivně proměňováno barvou. Jako by o tom ani nevěděla, nestarala se o ni. Její líčení s barvou koresponduje a ukazuje na skutečnost, že nejde o nějakou externí invazi, nýbrž o očekávanou syntézu organického a anorganického.

Jak vznikla fotografie týdne Helga

Jak vznikla fotografie týdne Helga

Gratuluji autorovi k podařenému a technicky precizně provedenému snímku téměř středové kompozice a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Pokud máte rádi fotografický minimalismus, pak vás zřejmě potěší snímek s názvem Jenom taková …, jehož autorem je chloor. Zachycuje zajímavou černobílou hru odstínů šedi mezi zdí a stuhou, která je zavěšená někde u stropu. Autor si přitom dává záležet na práci s detaily – popraskaná a fragmentovaná zeď, světelné překryvy u stuhy a řada dalších prvků vytváří zajímavý celek, který jistě stojí za pohled.

Klepněte pro větší obrázek 
Jenom taková..., foto: chloor

Nikol K. nabízí foto zcela jiného charakteru. V hlavní roli je žába a její upřený pohled na diváka. Snímek nese název ,,Zvědavý,, a nabízí netradiční formát snímku, který dává vyniknout oranžovým prvkům – očím i prstům malého živočicha.

Klepněte pro větší obrázek 
Zvědavý, foto: Nikol.K

Snímek téměř mikoudelkovsky patetický nese název PODZIMNÍ VARIACE a ukazuje, jak neostré a nepřesné jsou naše názory na to, jak vypadá svět. Svými modely se můžeme popperovsky jen blížit k pravdě, ale nijak ji neobsáhneme. Příroda sama tak stále zůstává tajemstvím, které nebude nikdy dokonale proniknuto. Autorem je motak.

Klepněte pro větší obrázek 
Podzimní variace, foto: motak

A na závěr ještě jeden snímek pro všechny milovníky setmělých měst a upířích příběhů – nese název Tou lucernou vám paní kněžno posvítím, ale... a jeho autem je rampepurda.

Klepněte pro větší obrázek 
Tou lucernou vám paní kněžno posvítím, ale..., foto: rampepurda
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?