DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Hide and seek aneb o samotě a prostoru

O samotě ve městě, veřejném prostoru a samotě v davu. Vztah k veřejnému prostoru na vesnici a ve městě, je jedním ze zásadních rozlišovacích znaků obou forem společenského soužití.

V případě venkova je veřejný prostor primárně konstituován jaké místo sdílené sousedy, lidmi, kteří žijí v jeho těsném okolí, společně se o něj starají, setkávají se v něm. Lidé si nemohou volit oblíbený veřejný prostor, žijí v tom, který je ve vztahu k jejich obydlí.

Ve městě lze hovořit o dvou odlišných formách veřejného prostoru. První je spojený s politickými diskusemi v parcích, piknicích, koncertech a živých hovorech na lavičkách či zahrádkách restaurací. Jsou to místa, která člověk vyhledává cíleně a záměrně, chce zakusit nějaký sociální prožitek, a proto sem vyráží. Urbanistická koncepce i politika města by pak měla směřovat k tomu, aby tato forma veřejného prostoru byla co nejvíce podporována. Většina lidí má ve městech malé byty a je zvyklá část svého života prožívat právě v této formě veřejného prostoru.

Jde ze však ještě jeden rozměr městského veřejného prostoru, totiž ulice. Často místo, které je má transportní roli, umožňující se přesunout odněkud někam. V této formě je přitom důležité to, že lidé nejsou typicky rádi, když je někdo vidí. Snaha instalovat kamery a vše hlídat naráží na rozměr anonymity ve městě, ze které se necháme rádi vytrhnout, když narazíme na svého přítele, ale jinak by se měšťanům do této situace neměl plést.

Klepněte pro větší obrázek
Hide and seek, foto: MarcelKolacek

Jakkoli se mohou oba koncepty veřejného prostoru protínat a proplétat, z hlediska pobytu jednotlivce ve městě jsou oddělené a často nese velice nelibě, pokud se mu do privátního vnímání veřejného prostor někdo vmísí a chce je učinit transparentním a sociálním, dochází k přirozenému konfliktu. Tento konflikt ale může být pro fotografa výzvou, šancí zachytit na ulici něco, co je běžně skryté návštěvníkovým očím. Člověka nikoli hrajícího nějakou roli, ale takového, jaký vnímá sám sebe, při pocitu samoty.

Snímek Hide and seek zachycuje muže a snad jeho dceru, kteří se pohybují v Galle. Jsou zde sami pro sebe, nedruží se, prožívají tiše své utrpení, osamění, starosti. Nechtějí být viděni, ale neprotestují. Marcel Koláček je zachycuje autenticky, syrově, bez příkras.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovolím si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Mikes70 nabízí počítačově zajímavě upravený detail listu s názvem na hladině. Ukazuje, že u řady snímků je postprodukce stejně důležitá, jako samotný materiál, ze kterého pak autor vychází.

Klepněte pro větší obrázek
na hladině, foto: Mikes70

Gore008 prezentuje pěknou kompoziční fotografii – dítě uprostřed radosti jakoby „nakopnulo“ ptáka, kterému upadne pár pírek a vzletí do oblak. Co na tom, že to vše bylo možná trochu jinak. Fotografie se jmenuje ., snad podle tečky na chodidle mladého člověka.

Klepněte pro větší obrázek
., foto: gore008

Fotografie Věrný společník... se věnuje typickému námětu vnímání stínu a objektu, který jej vrhá. Zde je nabídnuta tato vzájemná komunikace na motivu naježeného psa. Autorem je mishy-brody.

Klepněte pro větší obrázek
Věrný společník, foto: mishy-brody

Na závěr ještě jeden hravý snímek, který se vrací k prvním počítačovým hrám a videohrám. Pokazený Lemming od humusáka zaujme nejen vtipem a zpracováním, ale také dobrým technickým provedením a určitým tvůrčím nadhledem. Jen připomínám, že jde o širší, vizuálně i tematicky propojený celek autora, který se zde postupně objevuje na DIGIareně.

Klepněte pro větší obrázek
pokazený Lemming, foto: humusak
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini