DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: hlavně nenápadně

Když jsem přemýšlel nad asociacemi, které fotografie týdne vyvolává, objevil jsem řadu zajímavých rovin a významů, kterým by bylo možné se věnovat.

Ve chvíli, kdy mě napadl Edgar Allan Poe a jeho slavná povídka Černý kocour, bylo jasné, k čemu se snímek nutně vztahuje. Svým zpracováním, barvami, dynamikou – jakoby šlo o ilustraci k tomuto literárnímu dílu.

Je zajímavé, že černý kocour je obvykle líčen v interpretačních textech jako nějaký démon, mocnost zla, čarodějnice nebo něco podobného. Po mém soudu jde ale o obraz naopak pozitivní. Muž, který má problémy s alkoholem i se sebou samým v jednom okamžiku ucítí záchvěv svého svědomí a potřebu lásky. A to je něco, co mu na první pohled působí slast a vnímá to, jako cosi nutného, ale současně je mu toto svědomí výčitkou, které se chce zbavit.

Muž se zbavuje svého domova, všech pocitů jistoty, struktury svého bytí, všech zažitých vzorců a má pocit, že se se svědomím dokázal vypořádat. Nyní je dokonale svobodný, není svazován žádnými příkazy či nařízeními. Ale záhy zjistí, že bez nich nemůže žít. A když své svědomí nakonec zavraždí se vším, co je mu drahé, zblázní se. A v tomto okamžiku absolutního zoufalství a beznaděje se svědomí, černé svědomí, v podobě kocoura zjevuje naposledy, když svým výkřikem zavolá ty, kdo mají donucovací pravomoci k mravnímu zákonu.

Klepněte pro větší obrázek
hlavně nenápadně, foto: jokr7

I sám popis snímku, hlavně nenápadně, jakoby ke svědomí či nějakém jinému vnitřnímu hlasu přímo vybízel. Svědomí má každý, proto může Kant mluvit o mravním zákonu a říci, že jeho existenci nemusí dokazovat, neboť je zřejmá. Přesto je často nenápadné, jako ona černá kočka. Dokud mu nedáme čas a neposloucháme jej, opatrně našlapuje po střeše domu a jen čas od času chce nakrmit a uklidnit. Když mu však dáme prostor a prostředí ticha, stane se s ním zásadní změna.

Přitom není možné říci, že svědomí druhého člověka je takové nebo makové. Nelze tvrdit, že se druhý prohřešuje proti svému svědomí, když překračuje nějaké objektivistické normy. Svědomí je dialogické, byť zvláštně, tak jako rozhovor mezi mužem z povídky a jeho kocourem se neodehrával v rovině mnoha slov, ale byl v podstatě neutuchající, nenápadnou, komunikací.

Gratuluji autorovi, kterým je jokr7 k zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Kubislav5 zachycuje trojici mnichů ve vyobrazení Pochybnosti, kterým jako by chtěl ukázat, že i oni jsou lidmi z masa a kostí. Bytostmi pochybujícími, majícími obavu, strach. Ale právě v tom jsou lidští, proto má jejich život v řádu smysl a význam.

Klepněte pro větší obrázek
Pochybnosti, foto: Kubislav5

- A - narchi – od Baliana je hravou fotografií ukazující výsek reality, kterého bychom si možná běžně ani příliš nevšimli. A v něm je umístěný znak, který odkazuje ke skutečnosti kontextuálně zcela odlišné. Michel Foucault by z takového pojetí měl jistě radost.

Klepněte pro větší obrázek
 - A - narchi, foto: Balian

Snímek .. pravá . . ., kterou pořídil jarlelek ukazuje, že odhodlání a smysl pro hru může být pro život velice cenným zbožím. Překračování vlastních limitů a omezení, komfortních zón a bolesti, jen pro hru samotnou dokáží často jen děti. Bohužel.

Klepněte pro větší obrázek
..pravá. . . , foto: jarlelek

A na závěr ještě jeden reportážní snímek Před branami nebeského Jeruzaléma... od Ondrej.M.Havelka ukazuje tenkou hranici mezi zaměstnáním a povoláním a radost z toho, když se obě roviny mohou setkávat.

Klepněte pro větší obrázek
Před branami nebeského Jeruzaléma, foto: Ondrej.M.Havelka
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.