DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Hra s jednoduchými tvary

Po sportovním snímku Radima Stehlíka se ve Fotografii týdne vracíme opět do kategorie Zátiší. Roman Šilar podobně jako předminulý vítěz Zdeněk Kopecký poslal do galerie jednu jedinou fotografii Citrónky, která podobně jako Kopeckého snímek Zákoutí Pražského hradu stojí na pomezí zátiší a abstrakce, a ihned zvítězil.
Fotografie týdne: Hra s jednoduchými tvary

Na první pohled je jasné, že fotografie zachycuje sklenici s nápojem, ve kterém plave plátek citrónu, druhý citrón je umístěný vzadu za sklenicí. Snímek však lze vnímat ještě z druhé, abstraktní roviny, jako hru jednoduchých, základních tvarů.

Klepněte pro větší obrázek
Roman Šilar: Citrónky
Po kliknutí na fotografii se můžete zapojit do diskuse

Dvě polokružnice tvořené plátky citrónů – jedna v levé dolní a druhá v pravé horní části fotografie jsou od sebe odděleny diagonálou, kterou tvoří hrana sklenice. Právě tato jednoduchá hra s tvary kruhů a přímky společně s monochromní žlutou barevností dodávají snímku jeho působivosti a vyčleňují ho tak z ostatních fotografií zachycujících zátiší.

Jak autor uvádí, snímek byl zachycen fotoaparátem Nikon D 70 s objektivem Nikkor 18 - 70 DX. Romanu Šilarovi gratulujeme a doufáme, že s v galerii v blízké době setkáme s jeho dalšími snímky. Způsob zachycení Citrónků přímo vybízí k vytvoření celé série hry s tvary v různých barvách.

Další článek



Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.