DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Hrátky s čertem

Pokud bychom položili lidem otázku, zda věří v existenci čertů, zřejmě se dočkáme většiny negativních odpovědí. Mnohem zajímavější by byly odpovědi na otázky, zda existuje dobro a zlo.

V uplynulých týdnech jsme mohli být svědky zajímavé mediální diskuse nad pohádkami. Na jednu stranu je zde poměrně zřetelný postoj většiny psychologů a pedagogů, kteří vidí význam pohádek v tom, že se děti naučí dobře rozlišovat dobro a zlo. Dobro je třeba činit a bude odměněno, zla je třeba se varovat, neboť bude ztrestáno. Řada lidí tento přístup považuje za naivní. Navíc je zde řada odborníků, kteří vidí, že se dětem pohádkami předávají také špatné či velmi problematické ekonomické (ale i etické) návyky.

Pěkným příkladem mohou být Krkonošské pohádky, ve kterých se Trautenberk neustálesnaží podnikat, chce prodávat vodu, bylinky nebo ryby – všechny pocházející z jeho panství. Místo aby byla podpořena tvůrčí pracovitost dětí, jsou poučeny, že všechny tyto snahy jsou zhaceny Krakonošem, který bez pozvání vkročí na cizí pozemek a zlikviduje na něm firmu svého souseda. Jako kladné postavy jsou pak hodnoceni zaměstnanci, kteří vyzrazují obchodní tajemství a příliš nepracují. Podobně bychom mohli mluvit o řadě dalších pohádek. Ostatně zloděj Jánošík či hloupý Honza, mají zřejmě k ideálu lidství také daleko.

Pohádky jsou symbolické – ukazují v obrazech důležité morální i antropologické ideje a snaží se je nějakým způsobem interpretovat. Dnešní fotografie týdne postupuje podobným způsobem, neboť ukazuje představu čerta. Snad jako přesvědčení o tom, že zlo existuje reálně, stejně jako dobro. Diskuse, která se vedla v analytické metaetice v rámci směrů jako byly preskriptivismus, deskritpivismus či intuicionismus vyústila v hodnotový relativismus. V něm nemá čert či ďábel místo. Nemůže existovat žádné univerzální zlo či dobro. Vše je jen otázkou společenské dohody či osobní preference.

Klepněte pro větší obrázek 
Hrátky s čertem (foto: Žemla)

Žemla místo toho nabízí zcela konkrétní obraz s názvem Hrátky s čertem. Snad také jako ukázku toho, že s čerty nejsou žerty, a že se zlem se příliš vyrovnaná partie dlouho hráti nedá.

Klepněte pro větší obrázek 
Linie (foto: Rostislav Jirků)

Rostislav Jirků si si všímá Linie jako čáry, která ohraničuje jednotlivé objekty, ale při pohledu z výšky se sama stává fragmentem, texturou celku.

Klepněte pro větší obrázek 
Cesty svetla X (foto: Veronika Bahnová)

Veronika Bahnová se zaměřila na fenomén světla. Světlo je dominantním zdrojem poznání, ale i symbolem rozumové činnosti. Bylo to osvícenství, které do středu poznání položilo světlo rozumu, jakožto jediný pravdivý zdroj výpovědí o světě. A právě to je zachyceno na fotografii Cesty svetla X.

Klepněte pro větší obrázek 
935 (foto: Nickslaugter)

V Moravské galerii právě probíhá zajímavá výstava s názvem Obrazy mysli/Mysl v obrazech, kde se ukazuje, že je to tvář, která do velké míry otvírá možnosti pohlédnout do mysli člověka. A každý z nás se tak může zamyslet nad tím, co je obsahem mysli muže, který se uhrančivě dívá z fotografie mající tajemný název 935, již pořídil Nickslaugter.

Klepněte pro větší obrázek 
Art Museum (foto: Špagetka)

A na závěr ještě jeden netradiční pohled na hru světla a obrazu. Tentokráte v podání Špagetky na snímku Art Museum, který pochází ze Stuttgartu.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

doporucil bych autorovi, aby se na Krkonossk… gala 9. 1. 2012, 08:23
Osobne obdivujem tých 20 ľudí na Slovensku a… jaaaaaaaaaaj 5. 1. 2012, 16:11
Gratuluji :)....osobně se mi zejména první Ž… belrok 4. 1. 2012, 08:12

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.