DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

A právě příběhy zaměstnanců, tedy to, co se v historiografii označuje jako sociální dějiny patří mezi nejzajímavější a nejbohatší zdroj informací o tom, jak se v posledních skoro dvou stech letech vlastně žilo. Okřídlená věta z raně industriální Anglie, že na každé místo čeká deset jiných lidí, kteří jsou ochotni pracovat za dané peníze, je něčím, co formuje představu o průmyslové revoluci dodneška. Byť v celkovém kontextu velice zkresleně.

Freeman ale ukazuje, že už v době změny železáren na ocelárny v době vrcholící průmyslové revoluce nebylo možné se zaměstnanci jen tak plýtvat, protože měli nemalou hodnotu. Vyškolit nebo získat odborné pracovníky do továrny stálo peníze a nutno říci, že ne zcela malé. Ostatně slavných 5 dolarů jako denní mzda u Henryho Forda ukazuje, že se situace ohledně postavení zaměstnanců v továrnách postupně mění. V Československu pak od dvacátých let můžeme pozorovat výrazné zlepšení pracovních podmínek, včetně výstavby bytů pro pracovníky konkrétních továren, což je proces, který graduje ve třicátých letech.

Na druhou strunu se zde nikdy masivně nerozvinula vysoká loajalita k zaměstnavateli, tak jak to můžeme vidět například v Japonsku či Jižní Koreji, tedy státech, kde v jedné továrně pracují často celé rodiny, kde vznikají manželství a přátelství často na bázi pracovní interakce a lidé vnímají svého zaměstnavatele jako součást nejužší sociální vazby. Zde také budou lidé umírat na přepracování.

Klepněte pro větší obrázek
Industriality II, foto: kuldas

Ať se již na továrny díváme jako na místa se zajímavými a rozvinutými technologiemi, jako na prostor sociálního experimentu či interakce nebo jako na fotogenické objekty, je zřejmé, že továrny do velké míry ovlivňují to, jak vypadá svět, ve kterém žijeme – od nástrojů denní potřeby až po ekologickou zátěž. Mát tedy smysl a význam se na ně dívat a studovat je, sledovat jejich krásu i prokletí, tíži a přitažlivost.

Snímek Industriality II, jehož autorem je Kuldas zachycuje továrnu zevnitř. Dívá se na ní jako na stroj, ve kterém nejsou lidé, ale pouze technika a procesy. Ale také jako na prostor, který má nesporné estetické kvality. Skutečnost, že je snímek focený z ruky pak může odkazovat k tomu, že právě tento výjev, jako fragment v široké komplexní skutečnosti továrny autora zaujal. Dává divákovi možnost se zastavit a vnímat záři, teplo i dynamiku celého procesu. Továrna je zde místem či aktivním tvorem, činící nové věci. Je živá.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Groteskní situaci s mnoha možnými příběhy nabízí snímek prvomájové trúby v Tatrách, jehož autorem je humusak. Osobně si myslím, že tak nějak by mohlo vypadat zadání maturitních povídek. Proč má kluk noty v nástroji? Jsou to příbuzní? Kam se chystají? Co je rozesmává?

Klepněte pro větší obrázek
Prvomájové trúby v Tatrách, foto: humusak

Pavel Kozdas fotografování architektury tentokráte ještě více posunul do abstraktní roviny a nabízí černobílou fotografii Butterfly efect.

Klepněte pro větší obrázek
Butterfly effect, foto: pavel kozdas

foto grafická na předchozí snímek určitým způsobem navazuje. Mění urbanistický kontext za rurální, symetrii stavby za odraz ve vodě, nové za staré. Ale přesto dává přemýšlet o zrcadlení a švech mezi realitou a fikcí. Autorem je francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
foto grafická, foto: francoaise

A na závěr ještě jedna sportovní, plná emocí, odhodlání, ponoru do sebe sama. Tokový je snímek Jde o všechno... od zewag.

Klepněte pro větší obrázek
Jde o všechno..., foto: zewag
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování