DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Ten ve svém díle Vyznání nabízí poměrně systematickou analýzu toho, že běžná lidská představa pojmu čas, je zoufale nedostatečná. Přesto s ní lidská řeč běžně pracuje, takže čas plyne, běží nebo dokonce utíká. Jako by byl řekou nebo atletem.

Tato personalizace času má jistě své opodstatnění – člověk je bytostí časovou, svět vnímá v čase a s časem. Každý náš výrok, každá úvaha, jazyková hra, to vše má svou povahu ukotvenou v čase. Ostatně, když nad něčím přemýšlíme nebo o něčem vypovídám, děje se tak právě v časové dimenzi. Moderní myšlení pak zdůrazňuje bytí jako proces a fyzika bude čas stále více problematizovat. Čím méně jsme si tedy jisti časem, tím více ho potřebujeme a stavíme ho do středu našich úvah a pozorností.

Fotografie je času prostá. Zachycuje jeden okamžik, scénu zbavenou dynamiky časovosti. Přesto je nastavení expozice snímku jednou ze základních řemeslných činností, je to právě rychlost závěrky, která je základním technickým parametrem. Fotografie tak nikdy nezachycuje okamžité „teď“ nýbrž jistý – byť třeba ne zcela dlouhý interval. Také divák, tedy konzument fotografie, ji vnímá v jistém časovém rámci. Poznávat bez času nelze.

Klepněte pro větší obrázek
jak běží čas metrem, foto: Jokr7

Člověk přistupuje k snímku, prozkoumává ho, postupně odhaluje jeho jednotlivé vrstvy, významy, objekty. Nahlíží na něj v perspektivě času. A když se k němu po čase vrátí, vidí fotografii opět trochu jinou. Také s touto dimenzí fotografie musí fotograf počítat.

Snímek jak běží čas metrem pracuje s textovou dvojznačností.  Na jedné straně akcentuje prostoročasovou dimenzi, snad odkazujíce k Minkowského čtyřrozměrné geometrii, na druhé straně s metrem spojuje zachycený fyzický objekt. Dlouhou expozicí vytváří dílo se zcela nejasnými konturami, s jistou dávkou tajemnosti a neostrosti, které nabízí ve svých fundamentálních otázkách také obecná relativita.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Jokr7 a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Mohou zrát fotografie jako víno? A může zrát fotograf? Snímek Na vedlejší koleji je jedenáct let starý, nově uchopený, interpretovaný, podzimní, barevný, malebný. Autorem je Highradek.

Klepněte pro větší obrázek
Na vedlejší koleji, foto: Highradek

Nech to para tlačí! od Ivana 76 je detailem motoru, ochutnávkou atmosféry průmyslové revoluce a železných ořů, monotónně oddechujících na kolejích.

Klepněte pro větší obrázek
Nech to para tlačí, foto: Ivan 76

Kdo se bojí výšek? Co je riziko a co risk? Jak často balancujeme na laně? A máme jištění? To jsou jen některé otázky, které otevírá svým snímkem Balian. Zachycuje muže, který po laně stoupá vzhůru a strom, který snad již dodýchal. Fotografie nese název Šikmá...

Klepněte pro větší obrázek
Šikmá..., foto: Balian

A na závěr ještě barevně kompoziční zajímavost z rukou Vlastimila Pibila – Okno na zámku..., které místo vitráží nechalo malovat přírodu. A dobře udělalo.

Klepněte pro větší obrázek
Okno na zámku, foto: Vlastimil Pibil
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

lunak ma lepsi z metra v melniku komouso 14. 9. 2017, 02:12

Další podobné články

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Známý český portrétní a reportážní fotograf Antonín Kratochvíl, žijící od roku 1972 v USA, čelí obvinění za sexuální obtěžování. Jeden z nejvýznamnějších českých fotografů spoluzaložil v roce 2001 fotografickou agenturu VII Photo Agency.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

Ceny iPhone Photography Awards, zkráceně iPPAWARDS, byly založeny už v roce 2007. Jedná se tedy o nejstarší fotografickou soutěž na světe, do které j emožné posílat snímky pořízené telefonem iPhone.

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Od samotného začátku filozofie existoval spor o to, jak je možné, že něco poznáváme, respektive, jaký je vztah mezi poznávaným a poznávajícím. Člověk v naivním pohledu může propadnout dvěma extrémům, které jsou ale dlouhodobě obtížně udržitelné.

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.