DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Jako první republika

Jako kapka v moři, žijící osamění. Tak by se dala charakterizovat fotografie týdne, která může být v mnohém metaforou první republiky.

První republika vznikla nečekaným způsobem. Je otázkou, zda o ni ve skutečnosti, kromě několika aktivních politiků, někdo stál. Ostatně v nově vytvořeném útvaru nebylo, až na Masaryka, významného politika, který by měl zkušenosti a rozhled.

V celých dvacetiletých dějinách přitom platilo, že faktický vliv mohli mít jen ti lidé, kteří měli vzdělání a zkušenosti ze zahraničí. Řada více či méně známých osobností soudí, že zánik republiky Mnichovskou dohodou byl jen nevyhnutelným a logickým vyústěním celé situace.

Postava na snímku DSC_4113w první republiku mimořádně dobře připomíná. Je malá oproti zdi, která ji obklopuje, snad s falešným pocitem toho, že nový svět, pestřejší a svobodnější než kdy dříve, pro ni není nebezpečný. Nemá faktického spojence, jen odkaz několika málo intelektuálů na francouzské prostředí, což připomíná oděv paní na fotografii.

Snad ještě jeden symbol si zaslouží pozornost, totiž fotoaparát, který drží v ruce a jenž je možné vykládat dvojím způsobem. Předně odkazem na moderní umění a stavitelství, které dosáhlo po první válce vrcholu. Český funkcionalismus je jediným slohem, který má u nás skutečně světovou úroveň, především díky osobnostem jako byl Bohuslav Fuchs, Adolf Loos či Arnošt Wiesner. Je to období, kdy se umění osvobozuje od zdobených forem a dává vyniknout jednoduchosti, síle, myšlence.

Druhým významem fotoaparátu může být zdání auto fotografie. Jako kdyby snímek fotila sama žena u zdi, snažící se vyložit své vlastní dějiny, ukázat na svoji důležitost, pozici a význam. Ladislav Jedlička ve své knize Křik koruny svatováclavské velice trefně ukazuje, jak se Češi snaží hrát na nacionalisty s historií světového významu a k jakým karikaturám to postupně vede.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
DSC_4113w (foto: Jellenka)

Snímek DSC_4113w od Jellenky může být zajímavým připomenutím toho, že pohled z odstupu může často ukázat provinčnost našeho myšlení či názorů. Že je třeba velice pečlivě uvažovat v širších souvislostech, abychom nedopadli jako první republika, jejíž osud přesně vystihl Jan Masaryk: „Dokázali jsme zázrak – vystrčili jsme prdel na západ a dostaneme hovno z východu.“

Gratuluji autorce ke zdařilé a kompozičně zajímavé fotografii. Podívejte se i na její další snímky.


Klepněte pro větší obrázek
. (foto: Luděk B)

Luděk B. si všímá schodů a lidí, kteří po nich procházejí, na fotografii označené tečkou. Procházejí často snad bez zájmu a chuti nechat se okouzlit prostorem a architekturou. Plni vlastních starostí jen klopí zraky. Možná by stačilo jen zvednout hlavu a svět by byl pro nás krásnější.

Klepněte pro větší obrázek
Towers (foto: Pavel Kozdas)

Pavel Kozdas se naopak na svém dalším snímku s názvem Towers nechává monumentálností a krásou staveb okouzlit. Ukazuje věže poetickým, jemným způsobem, který přitom nijak neubírá na velikosti a technickém provedení těchto staveb. Může posloužit jako inspirace pro každého, kdo fotí architekturu, že i tuto oblast fotografické tvorby je možné pojmout originálním a tvůrčím způsobem.

Klepněte pro větší obrázek
Někdy to jde ztuha (foto: Jokr7)

Fotografie nemusí být jen otázka dokonalého konceptu, pečlivé kompozice a mistrného technického zpracování. Někdy stačí jen zachytit paradox, něco vtipného a nečekaného. Střípek života. Tak jako Jokr7 na snímku Někdy to jde ztuha.

Klepněte pro větší obrázek
Shadowghost (foto: Shadows Atelier)

Na samotný závěr nabízíme ještě jeden netradičně výtvarně pojatý akt – Shadowghost od Shadows Atelier.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Tahle mě po dlouhé době opravdu zasáhla. Báj… grebson 21. 3. 2012, 19:09

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.