DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Jako první republika

Jako kapka v moři, žijící osamění. Tak by se dala charakterizovat fotografie týdne, která může být v mnohém metaforou první republiky.

První republika vznikla nečekaným způsobem. Je otázkou, zda o ni ve skutečnosti, kromě několika aktivních politiků, někdo stál. Ostatně v nově vytvořeném útvaru nebylo, až na Masaryka, významného politika, který by měl zkušenosti a rozhled.

V celých dvacetiletých dějinách přitom platilo, že faktický vliv mohli mít jen ti lidé, kteří měli vzdělání a zkušenosti ze zahraničí. Řada více či méně známých osobností soudí, že zánik republiky Mnichovskou dohodou byl jen nevyhnutelným a logickým vyústěním celé situace.

Postava na snímku DSC_4113w první republiku mimořádně dobře připomíná. Je malá oproti zdi, která ji obklopuje, snad s falešným pocitem toho, že nový svět, pestřejší a svobodnější než kdy dříve, pro ni není nebezpečný. Nemá faktického spojence, jen odkaz několika málo intelektuálů na francouzské prostředí, což připomíná oděv paní na fotografii.

Snad ještě jeden symbol si zaslouží pozornost, totiž fotoaparát, který drží v ruce a jenž je možné vykládat dvojím způsobem. Předně odkazem na moderní umění a stavitelství, které dosáhlo po první válce vrcholu. Český funkcionalismus je jediným slohem, který má u nás skutečně světovou úroveň, především díky osobnostem jako byl Bohuslav Fuchs, Adolf Loos či Arnošt Wiesner. Je to období, kdy se umění osvobozuje od zdobených forem a dává vyniknout jednoduchosti, síle, myšlence.

Druhým významem fotoaparátu může být zdání auto fotografie. Jako kdyby snímek fotila sama žena u zdi, snažící se vyložit své vlastní dějiny, ukázat na svoji důležitost, pozici a význam. Ladislav Jedlička ve své knize Křik koruny svatováclavské velice trefně ukazuje, jak se Češi snaží hrát na nacionalisty s historií světového významu a k jakým karikaturám to postupně vede.

Fotografie týdne

Klepněte pro větší obrázek
DSC_4113w (foto: Jellenka)

Snímek DSC_4113w od Jellenky může být zajímavým připomenutím toho, že pohled z odstupu může často ukázat provinčnost našeho myšlení či názorů. Že je třeba velice pečlivě uvažovat v širších souvislostech, abychom nedopadli jako první republika, jejíž osud přesně vystihl Jan Masaryk: „Dokázali jsme zázrak – vystrčili jsme prdel na západ a dostaneme hovno z východu.“

Gratuluji autorce ke zdařilé a kompozičně zajímavé fotografii. Podívejte se i na její další snímky.


Klepněte pro větší obrázek
. (foto: Luděk B)

Luděk B. si všímá schodů a lidí, kteří po nich procházejí, na fotografii označené tečkou. Procházejí často snad bez zájmu a chuti nechat se okouzlit prostorem a architekturou. Plni vlastních starostí jen klopí zraky. Možná by stačilo jen zvednout hlavu a svět by byl pro nás krásnější.

Klepněte pro větší obrázek
Towers (foto: Pavel Kozdas)

Pavel Kozdas se naopak na svém dalším snímku s názvem Towers nechává monumentálností a krásou staveb okouzlit. Ukazuje věže poetickým, jemným způsobem, který přitom nijak neubírá na velikosti a technickém provedení těchto staveb. Může posloužit jako inspirace pro každého, kdo fotí architekturu, že i tuto oblast fotografické tvorby je možné pojmout originálním a tvůrčím způsobem.

Klepněte pro větší obrázek
Někdy to jde ztuha (foto: Jokr7)

Fotografie nemusí být jen otázka dokonalého konceptu, pečlivé kompozice a mistrného technického zpracování. Někdy stačí jen zachytit paradox, něco vtipného a nečekaného. Střípek života. Tak jako Jokr7 na snímku Někdy to jde ztuha.

Klepněte pro větší obrázek
Shadowghost (foto: Shadows Atelier)

Na samotný závěr nabízíme ještě jeden netradičně výtvarně pojatý akt – Shadowghost od Shadows Atelier.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Tahle mě po dlouhé době opravdu zasáhla. Báj… grebson 21. 3. 2012, 19:09

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.