DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Kam??

Dnešní fotografií týdne je snímek o cestě a také o otázkách, jako resonance Rudolfa Koppitze. Pojďte s námi zjistit kam se nakonec dostaneme.

Fotografie v první polovině dvacátého století měla své kouzlo nejen pro krásné přístroje, kterými se fotilo, ale také pro nejrůznější varianty vyvolávání snímků z desek či filmů.Nešlo jen o optimalizaci chemického procesu.

Často se jednalo o celé výtvarné záměry, které musely být plánovány již při pořizování snímků a později prováděny v temných komorách. Rudolf Koppitz (1884-1936) byl jedním z fotografů, kteří právě takový výtvarný styl (především v počátcích tvorby) zastávali. Fotografie tak nebyla jen zachycením okamžiku či avantgardní modifikací skutečnosti, ale spíše snahou přesvědčit matérii, aby ze sebe vydala obraz, který by maximálně resonoval s přáním duše umělcove.

Snímek s názvem Kam?? od Soty81 vypadá, jako by se dílem Česko – rakouského fotografa inspiroval. Výtvarný proces s deskami a složité ateliérové postupy byly časem nahrazeny digitálními filtry a člověk se může ptát, kde dnes leží těžiště práce skutečného fotografa umělce – zda v pohotovém prstu a bystrém oku, úvahách, či stále bohatší postprodukci.

Klepněte pro větší obrázek 
Kam??, foto: Soty81

Fotografie zachycuje cestu, která je lemována alejí (snad) ovocných stromů v zimě či předjaří. Jakoby stromy měly být symbolem odpovědi na otázku, skrývající v sobě mízu, naději jara, cíl cesty. Kam nemusí chtít znát jen směr, ale také cestu, proces, který k onomu poslednímu zastavení vede. Autor důmyslně pracuje s atmosférou a prostor pro tuto naději propuknutí v život nedával. Snad také to poskytuje celé kompozici zajímavý a netradiční obsah.

Jak vznikla fotografie týdne Kam??

Jak vznikla fotografie týdne Kam??

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Fotografovat stíny je svým způsobem paradoxní, ale často krásné, hravé a zábavné. To ostatně ukazuje také Ani kapička... s rozvernou postavou u studny, která pumpuje vodu. Vše v precizním provedení, otvírající dostatečný prostor pro fantazii diváka. Autorem je No21.

Klepněte pro větší obrázek 
Ani kapička..., foto: No21

Schodiště je pěkným příkladem funkčního prostoru – od reprezentativních sídel, kde schodiště hraje roli určitého klenotu domu, přes funkcionalistické památky po požární kovová venkovní schodiště v USA. Všude interagují s lidmi, jsou nesmírně výrazná, ale současně důležitá a potřebná. Jedno takové setkání či jeho fragment zachycuje snímek Žlutá od Ivanna.

Klepněte pro větší obrázek 
Žlutá, foto: Ivanna

Gabriel Mego se vrací ke sněhu a stínům. Tentokráte zachycuje síť, která se líbivě vine svahem, nesouc na sobě různé stopy opotřebování či trhliny. To vše v krásné atmosféře ticha, kterou podtrhuje „třítečkový“ název fotografie.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: Gabriel Mego
 

A na závěr ještě pohled na ranní hladinu vody, do mlhy a šumění lesů, které narušuje jen pravidelné zaboření vesla do vody. Hladké plynutí kánoe zachytil pan Adamec na snímku sportovec.

Klepněte pro větší obrázek 
Sportovec, foto: adamec
Další článek




celkem 13 komentářů

Nejnovější komentáře

Bylo řečeno vše. Slušně,přesně a výstižně...… Josef Jerabek 14. 4. 2013, 12:33
Kdysi dávno jsem byl členem nějakého fotoklu… Petr 14. 4. 2013, 10:34
co jste vybírali fotku týdne, rozklikli jste… shimel 12. 4. 2013, 13:02
UUUAAAÁÁÁÁÁ!!!!!!!!!! Vladimír Hudeček 10. 4. 2013, 21:38
Gursky má zvládnutou minimálně technickou st… Daemonius 10. 4. 2013, 18:58

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát