DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

Když se okolo poloviny prvního století sestavovaly katalogy ctností, byly v nich jak ty teologické, které se vztahovali ke poměru člověka k Bohu, tak také ty, jenž byly převzaté z ideálu antického člověka – tedy statečnost, spravedlnost, moudrost a mírnost.

Tyto ctnosti, označované jako kardinální, měly odkazovat k člověku, který se v prvé řadě neřídí tím, co chce jeho tělo, emoce či žádostivost (jak se dříve říkalo), ale je schopen mít nad sebou kontrolu. Mít moc sám nad sebou je ostatně nejen něčím, co zdobí antického obyvatele, ale také třeba důvodem všech postů a asketických cvičení.

Myslím, že při všech těchto ctnostech chybí jedna, která je po mém soudu dnes mimořádně důležitá, totiž schopnost nadhledu. Poodstoupení od vlastní situace a kontextu, umění napočítat do desíti, když se člověk rozčílí, ale také schopnost udělat si ze sebe samotného legraci. Někdy se říká, že zlo se pozná od dobra tím, že si ze sebe neumí udělat legraci, bere se vážně, absolutizuje se. Pokud se to stane člověku, bude s ním k nevydržení. Absence nadhledu nad sebou samým je tedy něčím, co je klíčové pro sociální interakci.

Klepněte pro větší obrázek
Když to nejde jinak, foto: No21

V dnešní době je zde ale ještě jeden silný moment, který by ve středověku zřejmě tak významně nezazníval. Totiž schopnost odfiltrovat od sdělované zprávy všechny emoce, podívat se na kontext, zdroje, situaci. Nebýt ponořený a zasažený jí samotnou, ale naopak být schopný se na ni podívat z trochu větší dálky. Tím se jistě nechce říci, že se z nadhledu stává mediální gramotnost, stejně jako se ze statečnosti nestává management rizik, ale nesporně jde o něco, co nám umožňuje existovat v dnešním světě.

Mít nadhled je spojené se schopností uvědomění a vnímání jisté životní perspektivy. Se schopností nevidět jediný komín na jediné střeše, ale s vnímáním celého města, tedy se schopností holistického přístupu, syntézy. Nesporně jde také o zásadní dovednost vědeckou – schopnost odstoupit od problému a podívat se na něj z jiné perspektivy je pro velkou část vědeckých objevů zásadní. Umožňuje to, co Popper označuje jako metodologickou abstrakci.

Snímek Když to nejde jinak... od No21 v čenobílém minimalistickém provedení zachycuje právě tento nadhled, schopnost řešit věci jinak, než je obvyklé, pokud s nimi máme těsnou každodenní zainteresovanost.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Pokud se nebojíte rychlé jízdy bez držení se řídítek a vaší oblíbenou perspektivou je sedátko kola a nikoli koš horkovzdušného balónu, pak právě vám je určený snímek …, jehož autorem je mila…

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: mila...

Fotografie Traktorista malířem od Uhlera otevírá starou, pro estetiku téměř klasickou otázku, kdo je umělcem, totiž zda ten, kdo artefakty tvoří, či ten, kdo se na ně dívá a něco v nich vidí. Kdo jim rozumí, chápe je, bere je do své mysli a tam s nimi pracuje.

Klepněte pro větší obrázek
Traktorista malířem, foto: Uhler

Že i na obyčejné zdi lze nalézt pěkné věci ukazuje Paklík se snímkem princezna na draka. Fotografie pěkně odkrývá různé myslitelé vrstvy reality a snaží se pro ně najít interpretační rámec.

Klepněte pro větší obrázek
Princezna na draka, foto: shimmell

A na závěr ještě jedna pěkná černobílá fotka ukazující jistou fotografickou hru, schopnost hledat a nacházet ve světě neplánované a nezamýšlené kontexty a zjevovat je druhým. Autorem snímku je francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
- - - , foto: francoaise
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.