Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

6. června 2017
TWEET SDÍLET
Když se okolo poloviny prvního století sestavovaly katalogy ctností, byly v nich jak ty teologické, které se vztahovali ke poměru člověka k Bohu, tak také ty, jenž byly převzaté z ideálu antického člověka – tedy statečnost, spravedlnost, moudrost a mírnost.

Tyto ctnosti, označované jako kardinální, měly odkazovat k člověku, který se v prvé řadě neřídí tím, co chce jeho tělo, emoce či žádostivost (jak se dříve říkalo), ale je schopen mít nad sebou kontrolu. Mít moc sám nad sebou je ostatně nejen něčím, co zdobí antického obyvatele, ale také třeba důvodem všech postů a asketických cvičení.

Myslím, že při všech těchto ctnostech chybí jedna, která je po mém soudu dnes mimořádně důležitá, totiž schopnost nadhledu. Poodstoupení od vlastní situace a kontextu, umění napočítat do desíti, když se člověk rozčílí, ale také schopnost udělat si ze sebe samotného legraci. Někdy se říká, že zlo se pozná od dobra tím, že si ze sebe neumí udělat legraci, bere se vážně, absolutizuje se. Pokud se to stane člověku, bude s ním k nevydržení. Absence nadhledu nad sebou samým je tedy něčím, co je klíčové pro sociální interakci.

Klepněte pro větší obrázek
Když to nejde jinak, foto: No21

V dnešní době je zde ale ještě jeden silný moment, který by ve středověku zřejmě tak významně nezazníval. Totiž schopnost odfiltrovat od sdělované zprávy všechny emoce, podívat se na kontext, zdroje, situaci. Nebýt ponořený a zasažený jí samotnou, ale naopak být schopný se na ni podívat z trochu větší dálky. Tím se jistě nechce říci, že se z nadhledu stává mediální gramotnost, stejně jako se ze statečnosti nestává management rizik, ale nesporně jde o něco, co nám umožňuje existovat v dnešním světě.

Mít nadhled je spojené se schopností uvědomění a vnímání jisté životní perspektivy. Se schopností nevidět jediný komín na jediné střeše, ale s vnímáním celého města, tedy se schopností holistického přístupu, syntézy. Nesporně jde také o zásadní dovednost vědeckou – schopnost odstoupit od problému a podívat se na něj z jiné perspektivy je pro velkou část vědeckých objevů zásadní. Umožňuje to, co Popper označuje jako metodologickou abstrakci.

Snímek Když to nejde jinak... od No21 v čenobílém minimalistickém provedení zachycuje právě tento nadhled, schopnost řešit věci jinak, než je obvyklé, pokud s nimi máme těsnou každodenní zainteresovanost.

Gratuluji autorovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Pokud se nebojíte rychlé jízdy bez držení se řídítek a vaší oblíbenou perspektivou je sedátko kola a nikoli koš horkovzdušného balónu, pak právě vám je určený snímek …, jehož autorem je mila…

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: mila...

Fotografie Traktorista malířem od Uhlera otevírá starou, pro estetiku téměř klasickou otázku, kdo je umělcem, totiž zda ten, kdo artefakty tvoří, či ten, kdo se na ně dívá a něco v nich vidí. Kdo jim rozumí, chápe je, bere je do své mysli a tam s nimi pracuje.

Klepněte pro větší obrázek
Traktorista malířem, foto: Uhler

Že i na obyčejné zdi lze nalézt pěkné věci ukazuje Paklík se snímkem princezna na draka. Fotografie pěkně odkrývá různé myslitelé vrstvy reality a snaží se pro ně najít interpretační rámec.

Klepněte pro větší obrázek
Princezna na draka, foto: shimmell

A na závěr ještě jedna pěkná černobílá fotka ukazující jistou fotografickou hru, schopnost hledat a nacházet ve světě neplánované a nezamýšlené kontexty a zjevovat je druhým. Autorem snímku je francoaise.

Klepněte pro větší obrázek
- - - , foto: francoaise

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Canon EOS R: další plnoformátová bezzrcadlovka s nemalými ambicemi

Canon EOS R: další plnoformátová bezzrcadlovka s nemalými ambicemi

Dva týdny poté, co Nikon uvedl plnoformátové bezzrcadlovky Z6 a Z7, přichází se svou full-frame variantou také Canon. Vedle nového fotoaparátu byla představena čtveřice systémových objektivů, trojice adaptérů, bateriový grip a kompaktní blesk.

60 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

1 Helena Vyplelová

DJI Osmo Pocket: gimbal, který umí fotit i natáčet video

DJI Osmo Pocket: gimbal, který umí fotit i natáčet video

DJI přišlo s nejmenším tříosým gimbalem na světě, který díky zabudované kameře dokáže zaznamenat jak statické snímky, tak videosekvence. V kombinaci s mobilem a určenou aplikací, se jedná o velmi zajímavé zařízení pro amatérské natáčení videa.

10 Helena Vyplelová

Jak vytvořit vánoční kýč

Jak vytvořit vánoční kýč

Chcete vyrobit vlastní vánoční foto či pohled? Možností jak vytvořit opravdový kýč je celá řada. U fotografií spolehlivě fungují rámečky.

7 Michal Černý

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Budeme-li mluvit o kreativní či umělecké fotografii, jedná se obvykle o interpretaci skutečnosti, která je ovlivněna samotným autorem. A právě černobílá fotografie je v tomto směru jednou ze nejčastějších možností, jak divákům zprostředkovat umělecký záměr a zážitek.

5 Petr Březina

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina