DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Lost

Molo, loď a jezero. Z těchto tří ingrediencí lze namíchat zajímavý snímek, na který stojí za to se podívat. A to především proto, že nese myšlenku, příběh, a působí takřka překvapivě. Trpělivost při dlouhé expozici a citlivý převod do černobílé jsou pak třešinkou na dortu.

Fotografování umožňuje desítky nejrůznějších přístupů, které se v zásadě snaží vždy o totéž. Zakonzervovat skutečnost způsobem, který bude pro diváka zajímavý a přitažlivý. S tím souvisí také potřeba, aby snímek nesl určité sdělení.

Stejně jako básník užívá slov, která však překračují svůj význam a dohromady odkrývají novou skutečnost, tak také fotograf zachycující světlo a svět kolem sebe se snaží běžnou lidskou zkušenost překročit.

Jan Patočka si jako první všiml toho, že v češtině jsou slova svět a světlo nápadně podobné, tedy že mají stejný kořen. Svět je pro nás to, co je ozářeno světlem, to co můžeme poznávat, pozorovat, zachytit. To co není vidět, je v temnotě a nepoznatelné, do světa již nepatří. Možná právě tento postřeh je důležitý pro formování představ o tom, jak by fotograf měl pracovat.

Matěj Michalík nabízí na svém snímku Lost téma, které není nikterak neobvyklé – loď u přístavního mola. Přesto se snaží nabídnout hned několik ne zcela běžných pohledů na tuto skutečnost. Předně je to jakýsi minimalismus, neboť celý snímek (Ač není jen černý a bílý) pracuje jen s trojící prvků – lodí, molem a téměř otevřenou krajinou jezera. Divák tak přesně ví, na co se má soustředit. Druhý aspekt se týká precizního technického provedení, kterému zřejmě nelze objektivně nic vytknout.

Klepněte pro větší obrázek 
Lost, foto: Matej Michalík

V neposlední řadě je to práce s příběhem, který je ukotvený v názvu snímku a reaguje na neostré kontury plachetnice. V divákovi vyvolává otázky po tom, kam vlastně jede, kdo na ní je nebo zda nenarazí do mola. A právě tyto projekce vlastní fantasie diváka do snímku jsou tím, co z něj dělá objekt, u kterého je možné se chvíli zastavit a přemýšlet, nebo jen tak snít.

Gratuluji autorovi ke zdařilému snímku a dovoluji si pozvati na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulého týdne.

No21 ukazuje, jak je možné se radovat s vykonaných podzimních zahradních prací. S umem, nadhledem a vtipně na snímku s názvem Když je všechno hotové... Autor pracuje citlivě s jemnou hranicí toho, kdy domalované či barevně akcentované prvky ve snímku působí zajímavým a hravým dojmem a kdy se stávají kýčem.

Klepněte pro větší obrázek 
Když je všechno hotové, foto: No21

Shimmell si konzistentně hraje s počty, hledá matematiku za každou skutečností světa, jakoby se snažil znovu obnovit pythagorejskou představu o něm. Snímek 1 + 3 je pěknou ukázkou toho, že se zima blíží a stojí za to se na ni připravit. Avšak stejně jako kůň v horní části snímku je možné zvolit také opačnou strategii – mít nadhled a zachovat klid.

Klepněte pro větší obrázek 
1+3, foto: shimmell

Olda Polda se ve svých snímcích snaží vytrvale zachycovat zajímavé fragmenty světa, které většině lidí unikají, aniž by jim věnovali větší pozornost. Galerie svět promítající mysl a fantasii autora na zeď jistě takovým fragmentem je.

Klepněte pro větší obrázek 
Galerie svět, foto: Olda Polda

A na závěr ještě ohlédnutí za uplynulým měsícem v podání Libora Pawlase a jeho technicky precizního snímku listopadová.

Klepněte pro větší obrázek 
listopadová, foto: Libor Pawlas
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Soudě podle ostatních vybraných fotek asi pr… Martin Kozak 5. 12. 2013, 20:52
Molo, pohled do dali, dlouhy cas a k tomu ne… RUM 5. 12. 2013, 20:24

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?