DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Lost

Molo, loď a jezero. Z těchto tří ingrediencí lze namíchat zajímavý snímek, na který stojí za to se podívat. A to především proto, že nese myšlenku, příběh, a působí takřka překvapivě. Trpělivost při dlouhé expozici a citlivý převod do černobílé jsou pak třešinkou na dortu.

Fotografování umožňuje desítky nejrůznějších přístupů, které se v zásadě snaží vždy o totéž. Zakonzervovat skutečnost způsobem, který bude pro diváka zajímavý a přitažlivý. S tím souvisí také potřeba, aby snímek nesl určité sdělení.

Stejně jako básník užívá slov, která však překračují svůj význam a dohromady odkrývají novou skutečnost, tak také fotograf zachycující světlo a svět kolem sebe se snaží běžnou lidskou zkušenost překročit.

Jan Patočka si jako první všiml toho, že v češtině jsou slova svět a světlo nápadně podobné, tedy že mají stejný kořen. Svět je pro nás to, co je ozářeno světlem, to co můžeme poznávat, pozorovat, zachytit. To co není vidět, je v temnotě a nepoznatelné, do světa již nepatří. Možná právě tento postřeh je důležitý pro formování představ o tom, jak by fotograf měl pracovat.

Matěj Michalík nabízí na svém snímku Lost téma, které není nikterak neobvyklé – loď u přístavního mola. Přesto se snaží nabídnout hned několik ne zcela běžných pohledů na tuto skutečnost. Předně je to jakýsi minimalismus, neboť celý snímek (Ač není jen černý a bílý) pracuje jen s trojící prvků – lodí, molem a téměř otevřenou krajinou jezera. Divák tak přesně ví, na co se má soustředit. Druhý aspekt se týká precizního technického provedení, kterému zřejmě nelze objektivně nic vytknout.

Klepněte pro větší obrázek 
Lost, foto: Matej Michalík

V neposlední řadě je to práce s příběhem, který je ukotvený v názvu snímku a reaguje na neostré kontury plachetnice. V divákovi vyvolává otázky po tom, kam vlastně jede, kdo na ní je nebo zda nenarazí do mola. A právě tyto projekce vlastní fantasie diváka do snímku jsou tím, co z něj dělá objekt, u kterého je možné se chvíli zastavit a přemýšlet, nebo jen tak snít.

Gratuluji autorovi ke zdařilému snímku a dovoluji si pozvati na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulého týdne.

No21 ukazuje, jak je možné se radovat s vykonaných podzimních zahradních prací. S umem, nadhledem a vtipně na snímku s názvem Když je všechno hotové... Autor pracuje citlivě s jemnou hranicí toho, kdy domalované či barevně akcentované prvky ve snímku působí zajímavým a hravým dojmem a kdy se stávají kýčem.

Klepněte pro větší obrázek 
Když je všechno hotové, foto: No21

Shimmell si konzistentně hraje s počty, hledá matematiku za každou skutečností světa, jakoby se snažil znovu obnovit pythagorejskou představu o něm. Snímek 1 + 3 je pěknou ukázkou toho, že se zima blíží a stojí za to se na ni připravit. Avšak stejně jako kůň v horní části snímku je možné zvolit také opačnou strategii – mít nadhled a zachovat klid.

Klepněte pro větší obrázek 
1+3, foto: shimmell

Olda Polda se ve svých snímcích snaží vytrvale zachycovat zajímavé fragmenty světa, které většině lidí unikají, aniž by jim věnovali větší pozornost. Galerie svět promítající mysl a fantasii autora na zeď jistě takovým fragmentem je.

Klepněte pro větší obrázek 
Galerie svět, foto: Olda Polda

A na závěr ještě ohlédnutí za uplynulým měsícem v podání Libora Pawlase a jeho technicky precizního snímku listopadová.

Klepněte pro větší obrázek 
listopadová, foto: Libor Pawlas
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Soudě podle ostatních vybraných fotek asi pr… Martin Kozak 5. 12. 2013, 20:52
Molo, pohled do dali, dlouhy cas a k tomu ne… RUM 5. 12. 2013, 20:24

Další podobné články

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.

Louis Mendes – 40 let v New Yorku se starým fotoaparátem

Louis Mendes – 40 let v New Yorku se starým fotoaparátem

15 nejlepších březnových snímků z galerie DIGIareny

15 nejlepších březnových snímků z galerie DIGIareny

Prohlédněte si nejlepší fotografie, které jste společně s dalšími uživateli nahráli v měsíci březnu do galerie DIGIareny. Tentokrát ve znamení probouzení jara a odcházející zimy.