DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: lov

„Celý svět je naruby. My všichni jsme vzhůru nohama. Jsme jako mouchy na stropě a jenom díky věčnému milosrdenství nespadneme dolů.“ Tento slavný citát Gilberta Keitha Chestertona se zdá být mimořádně aktuální především v dnešní době.

Řada lidí se domnívá, že lze zakonzervovat svět, který zde byl před pěti či sto lety a tvářit se, že se nic nemění. To ale nelze, šipka času je v tomto ohledu neúprosná, a jestliže se nám zdá, že žijeme ve složité době, ve které se obtížně orientujeme, nejde o emoci v žádném ohledu novou.

Co znamená ono „My všichni jsme vzhůru nohama“? Může jít o tragický povzdech, který konstatuje fakt, že světu ve kterém žijeme, nerozumíme. Že nemáme své jistoty a snaha o návrat do starých dobrých časů, kdy bylo vše v pořádku, se zdá být vlastně docela rozumným řešením. To ale přirozeně otevírá jiný velký spor – totiž zda více jsme nebo se stáváme.

Každá volba, každá zkušenost či zážitek nás modeluje a proměňuje, nelze říci, že bychom zůstávali beze změny. Na druhé straně zakoušíme to, že se naše osobnost neměnní skokovitě, což akcentuje například právo, které počítá s tím, že v jistém časovém úseku je člověk stále týž a nese proto za své chování zodpovědnost.

Chesterton vidí jistou záruku v Božím milosrdenství. Očekává, že jeho zásluhou se věci nevymknou kontrole a současně jde o jistý invariant bytí. Tento argument ale nemůže pochopitelně uspokojit každého, neboť předpokládá osobní přijetí předpokladu o milujícím transcendentálním jsoucnu.

Klepněte pro větší obrázek
lov, foto: shimmell

Jaká je druhá varianta? Pokud nechceme volit zoufalství, zbývá to, co nabízí Shimmell na snímku lov. Tento projekt bytí vzhůru nohama je možné rozdělit do dvou fází. Tou první je odhodlání přiklonit se k modelu stávání se, vrhnout se do bytí s rizikem, že to možná nevyjde, ale že je nutné to zkusit. Jde o novou formulaci argumentu absolutní sázky, která pochází od Pascala.

Druhým krokem je lov – identifikace cíle, ochota mu něco obětovat a jít za ním, jakkoli se vše odehrává hlavou dolů a cíl má v rukou všechny trumfy – křídla, orientaci, volnost. Přesto jistě také mi můžeme najít svoji zbraň, konkurenční výhodu, i když na první pohled můžeme mít jen holé ruce.

Gratuluji autorovi k zajímavému snímku a dovolím si pozvat na prohlídku dalších fotografií z uplynulého týdne.

Snímek Bažant zachycuje tohoto polního ptáka v pohybu při vokálních aktivitách. V zářivých barvách, ostře, kompozičně ideálně. Autorem je Adamec.

Klepněte pro větší obrázek
Bažant, foto: adamec1

Fotografie pomalé světlo jakoby se vracela ke známé scéně z hry o demonstraci rychlosti světla a zvuku od J. Cimrmana. Je hravá, nápaditá, pracuje se stínem i reálným obrazem. Nepostrádá vtip ani myšlenku. Autorem je Humusak.

Klepněte pro větší obrázek
pomalé svetlo, foto: humusak

Pro milovníky sociální fotografie zachycující střípky z každodenního života různých sociálních skupin bude jistě příjemným zážitkem fotografie přestávka, pracující s tradičním pauzovým archetypem kávy a cigarety.  Snímek ale mimo to ukazuje další zajímavé prvky, které scénu dotvářejí – samotného muže, dialogicky spojené hrnky i popelníky stojící vyrovnané v řadě, jakoby odkazující k pevnějším je samotné přesahujícím pravidlům. Autorem je vhumanik.

Klepněte pro větší obrázek
přestávka, foto: vhumanik

Marek Ujčík také pokračuje ve svém tradičním fotografickém pojetí i programu a nabízí pohled na Rozbouřená pole vonící a zářící jarem.

Klepněte pro větší obrázek
Rozbouřená pole, foto: MarekUjcik
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

Princip dírkové komory je známý velmi dlouho a tento „fotoaparát“ patří mezi jedny z prvních, které se používaly. V moderní podobě jej pak využívá komunita tzv. pinholistů. Když se do jejího použití pustí filozof a umělec, může to dopadnout různě.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

S blížícím se koncem kalendářního roku se objevuje stále více výsledků nejrůznějších fotografických soutěží. V záplavě průměrných nebo naopak nadprůměrných – ale povětšinou reportážních – fotografií se najdou i velmi zajímavé snímky.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola