DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne má velké oči…

… dlouhé nehty a oděv, suplovaný kusem síťoviny. Vykukující bradavka ovšem zaujme až napodruhé. I když lze polemizovat o možnostech využití otvorů v halence, hlavní roli tu hraje uhrančivý pohled. A co Fotce týdne chybí? Barvy. Tu jedinou, kterou najdete, musíte autorovi odpustit.
Fotografie týdne má velké oči…

Za ten zbytek si to totiž zaslouží. Uznáváme, že krvavě rudé písmo je nepochybně působivé, ale na černobílém portrétu působí jako úder bičem do oka. Ale dost už o tom. Ostatně, k těm bičům se ještě vrátíme.

Před námi leží Fotka týdne s lakonickým názvem „…“, čtvrtý zástupce portrétní kategorie v tomto roce. Autorství je ohnivým šarlatem připsáno uživateli s přezdívkou Aideen. Ačkoli lze snímek zařadit do „temného“ odvětví „gothic punk“, na snímku je tma i světlo ve vyváženém poměru a přepálená místa ani nehledejte. Výraz v očích, jejichž tmavé panenky přitahují pohled jako magnet špendlíky, je však obestřen tajemstvím. (Stejně jako sám/sama autor/ka, jenž zásadně neposkytuje doprovodné informace).

Co vyjadřuje pohled křehké blonďaté víly v necudném „gotickém“ hávu? Je to strach? Je to lhostejnost? Je to snaha o to, být tajemná, nebo si z nás slečna střílí a „fotí“ si nás sama skrz rámeček z prstů? Těžko říct. Odpovědi halí závoj stínů, stejně jako pravou tvář a ňadro modelky. Jsme přece ve 21. století, tak jaképak tajemno. Nebo ne?

Do očí se mi dívej! Já se ti koukám do duše

Klepněte pro větší obrázek
..., Foto: Aideen

Z praxe víme, že absenci barev v černobílé fotografii vyrovnává hlavně struktura. Aideen to ví a nabízí nám rozmanité kontrasty: bělostnou pleť křižují linie napjaté síťky, šíji obepíná tmavá stuha s medailonem, ze stínů vystupuje nenápadný lesk náušnic, vedle ostrých nehtů vidíme měkké rty modelky a její hladká bledá tvář je olemována něžným blonďatým chmýřím.

Postava se neutápí v pozadí, pozadí neruší, na snímku nevládne nuda a záchytných bodů, jako jsou oči, náhrdelník či ňadro, je právě akorát – takže zaujme a nepůsobí překombinovaně. Vyváženost „temnoty“, něhy, výrazných šperků a lesku v dívčiných očích si u čtenářů Galerie vybojovala devět a půl bodu z deseti. A věřím, že za tu půlku může skutečně jen ta červená…

Ze čtyř portrétů, které se zařadily mezi Fotky týdne během tohoto roku, byla pouze jedna barevná. V Galerii Aideen je však barevných naprostá většina. Nejvyšší hodnocení získává rozevlátý snímek „Moje srdce pláče“; na fotografii „Kourbash“ se opět setkáváme s blonďatou modelkou, ovšem v trochu jiné roli – s ostnatým obojkem a (již zmiňovaným) bičíkem v ruce. Pozadí portrétů je jednoduše černé a bílé, s rámečky se autor nenamáhá. Důležitý je snímek a jeho atmosféra. A té má aktuální Foto týdne skutečně plné oči.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Jak je všem naprosto "jasné", že ta holka je… Vlasec 21. 12. 2016, 14:27
Mozna se k tomuto tematu vyjadruji trosku po… M&H 29. 7. 2013, 01:07
Možná kdyby si sundala tu síťku!!! Tommi 31. 7. 2006, 12:08
Je toho moc! Tommi 31. 7. 2006, 12:07
Absolutně zbytečbná fotka :o( Des a Hruza 28. 7. 2006, 23:35

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.