DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Malba štětcem z trávy

Příroda má mnoho podob. Po dvou horských túrách je čas ponořit se do abstraktnějších hlubin.
Fotografie týdne: Malba štětcem z trávy

Děti, zátiší a hory. Taková jsou nejoblíbenější témata posledních měsíců. Na takových fotografiích pokaždé víte, s čím máte tu čest, a děj na ní lze vždy logicky vysvětlit. Už nějaký čas na nás ale nesměle vystrkuje prsty jarní sluníčko, a tak si dáme menší změnu a podíváme se do méně frekventovaných kategorií. Po dvou měsících se tedy opět dostane na abstraktní snímek.

Nejde však o abstrakci zcela nepochopitelnou (která se stane většinou také nepochopenou). Její autorka, prezentující se pod přezdívkou rok.záruka, dobře ví, že návštěvníci Galerie uvítají, když snímek o něčem jasně pojednává. Obrázek složený z rozmazaných čar je sice originální a zvláštní, ale ne každý ho stráví. Ponořila se tedy s fotografickým aparátem do mrazem spálené trávy na mezi, aby vytvořila další ze svých typicky zasněných, napůl nereálných a napůl zcela jasných záběrů, na nichž se detaily ze zahrad a lesů prolínají se sny a tajemstvím.

Kaligrafie znamená krasopis, písmomalířskou dovednost, postavenou na umných tazích štětce. Když se na tento snímek zadíváme pozorněji, tyto tahy tam skutečně najdeme. Napůl rozostřený „abstraktní“ snímek stále dává najevo, že jde hlavně o tu trávu, její struktura zůstává i přes všechny úpravy znát. Dostáváme se tedy opět do prostoru, kde se fotografie střetává s výtvarným uměním. Na střety na této hranici existuje mnoho protichůdných názorů. Ale ve skutečnosti o nic nejde – je to přece jen trs trávy...

Klepněte pro větší obrázek
Kaligrafie; foto: rok.zaruka

„Tak to dopadne, když dáte trávě do ruky štětec, postavíte před ní plátno a posvítíte ji na to všechno sluníčkem,“ komentuje svůj poslední snímek s nadsázkou. To sluníčko, které jsme přes zimu téměř neviděli, však dodává jejím fotkám další důležitý rozměr. Tato autorka je totiž jednou z osob, jejichž tvorba během roku je nejvíce ovlivněna odstíny jednotlivých ročních dob.

Navštivte její Galerii a uvidíte sami. Je to zkušenost, kterou zná každý, kdo fotografuje během roku hlavně přírodní scenerie. Jaro charakterizují například fialková či jemně zelená, létu vládne nebeská modř a nejrůznější barvy květin a zelenohnědé odstíny podzimu přecházejí do bílé a šedomodré, když přijde zima. Tak jde zkrátka čas. Momentálně se zřejmě nacházíme v hnědavém období, kdy zmrzlé rostlinky pomalu roztávají. Všímavost a citlivost pro detaily je pro tuto autorku naprosto rozhodující, všechny snímky během její tvorby se k sobě svým výrazem hodí, a co víc, při prohlížení celé kolekce si zákonitě musíte povšimnout kvalitativního posunu směrem nahoru.

Není to jen technická a kompoziční vypracovanost, ale hlavně cit pro barvu, strukturu i pro výsledný dojem. Poslední snímek je dle slov čtenářů prozatím ze všech nejlepší – překoná se autorka příště? Gratulujeme, přejeme i nadále mnoho úspěchu a především dobré světlo.

Další článek




celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Děkuji za pěknou diskuzi rok.zaruka 19. 2. 2008, 18:09
Děkuji za pěknou diskuzi Pavel 18. 2. 2008, 20:35
Re: :-) 18. 2. 2008, 17:59
Re: :-) rok.zaruka 18. 2. 2008, 15:20
Re: :-) 18. 2. 2008, 14:04

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.