Fotografie týdne: Mandelík fialovoprsý

27. července 2011
TWEET SDÍLET
Příroda nám nabízí často absurdní barevné kombinace, kterými zdobí ptáky. Snad žádné jiné suchozemské zvíře nedostalo do vínku takovou pestrobarevnou výbavu jako oni.

Podle Darwinovy evoluční teorie by se příroda měla chovat v zásadě racionálně. Měla by vyzkoušet velké množství kombinací různých parametrů u každého druhu zvířat a na základě toho, co se v přirozeném výběru osvědčí, by mělo zůstat to nejpraktičtější a nejlepší. Dnešní věda ví, že takto naivně interpretovaná evoluce by neměla šanci na úspěch. Ostatně jsou to právě živé organismy, které zasadily poměrně silnou ránu pro přírodovědecký redukcionismus, který prosazovali především fyzici.

Ten vycházel z jednoduché úvahy – co to je biologie? Soubor chemických reakcí v poněkud komplexnějším propojení. Má proto smysl studovat především chemii. Ale co je předmětem zkoumání chemie? Interakce elektronových obalů, o kterých ale chemie téměř nic neříká. Chemie tak je jen zvláštním případem fyziky. Jediná přírodní solidní věda je tedy fyzika. Jenže tak jak byly zkoumány živé struktury, tedy systémy s velkou složitostí, se ukázalo, že fyzika nedokáže podat žádné rozumné vysvětlení těchto jevů. Ne že by v živých organismech neplatily zákony fyziky nebo neexistovaly atomy, ale jejich struktura je příliš složitá.

Při pohledu na současnou vědu je možné říci, že řadu vývojových vzorců lze s větší či menší pravděpodobností odhadnout. Jsme schopni predikovat některé možné změny nebo se snažíme zdůvodňovat již existující fenomény. Přesto je stále zřejmější, že fenomén evoluce je čím dál hůř pochopitelný jako celek. Čím více jdeme do jeho hloubky a máme více dílčích znalostí, tušíme, že mechanismy nejsou tak triviálně jednoduché, jak se mohlo ještě před půl stoletím zdát. Možná může vzniknout i dojem, že čím více toho víme, tím více si uvědomujeme, že o celku můžeme vypovídat jen velmi obtížně.

Klepněte pro větší obrázek
Mandelík fialovoprsý (foto: Zahorec)

Zajímavým příkladem evolučního vývoje může být Mandelík fialovoprsý, kterého na stejnojmenném snímku představuje Zahorec. Proč je právě takto barevný a ne jinak? Proč u něj převážila barevnost před nenápadností? To jsou otázky, na které je možné podat odpověď, ale reagovat na otázku, proč tomu není jinak, nelze. Příroda je tak stále složitá a nepochopitelná. A snad právě proto krásná. 

Klepněte pro větší obrázek
Křižovatky (foto: František Vrba)

František Vrba nabízí zajímavý pohled na koleje, který doslova vybízí k řadě různých možných interpretací. Koleje mohou být alegorií života a nenápadně stranou stojící výpravčí tím, kdo vše řídí. Je to osud? Bůh? Nebo jen nezúčastněný pozorovatel? Těžko říci. Každopádně snímku nechybí výborná atmosféra a mimořádně dobré výtvarné zpracování. A také víceznačný název – Křižovatky.

Klepněte pro větší obrázek 
Gold Longiness Watch (foto: Giom de Sampre)

Pokud máte rádi hodinové strojky, tak jistě stojí za shlédnutí Gold Longines Watch, jehož autor Giom de Sampre doplnit technický artefakt již klasickým grafickým doprovodem.

Klepněte pro větší obrázek
Po stopách světla (foto: Angel74)

Pekným snímkem z přírody, kterému nechybí atmosféra ani dobré technické zpracování je Po stopách světla,který vytvořil Angel74.

Klepněte pro větší obrázek 
A iné pominuteľnosti (foto: Jgf3)

A na závěr ještě fotografie, která dokonale zapadá do kontextu letních cest. K názvu A iné pominuteľnosti..., zřejmě není potřeba cokoli přidávat. Snad jen, že autorem je Jgf3.

Témata článku: Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

14 Jan Homola

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

15 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina