Fotografie týdne: Marcel Bruckmann

22. srpna 2018
TWEET SDÍLET
Moderní umění je vždy specifické tím, že aby se člověku líbilo, musí se ho naučit konzumovat. Někdy se s nadsázkou říká, že je třeba sníst sto oliv, aby nám zachutnaly. S uměním je to přitom podobné. To, co nekopíruje dlouhodobě zažité vzory se může jevit nedostupně či nepěkně.

Jen tak to odvrhnout proto, že k dané věci či žánru neumíme přistoupit, by bylo jistě krátkozraké. Druhou obtíží je jistá inflace či zahlcenost. Pokud je něco moderní, znamená to zpravidla, že se tvorbě věnuje obrovské množství lidí, kteří produkují věci zajímavé i zcela bezcenné.

V architektuře je to pěkně vidět na příkladu barokních vesnických kostelíků, které jsou sice řemeslně dobře udělané, relativně staré a nepředstavují výplod prosté lidové tvořivosti, ale nic mimořádně specifického a cenného na nich není. Rozpoznat to cenné od běžné kvalitní produkce vyžaduje netriviální cit a smysl pro umění, což opět není všem dáno a současně takový selektivní filtr může být snadným jablkem sváru.

Třetím problémem je, že zatímco krásy barokního chrámu nebo renesančního paláce se všímá poměrně snadno, protože jde o objekty, které mají specifickou – a dnes již alespoň částečně nepotřebnou nebo nevyužitelnou – formu či smysl, tak moderní umění je na tom hůře. Tím, že je spojené s řešením každodenních všedních potřeb se může snadno stát, že zevšední. Budeme jej míjet, a přitom si ho ani nevšimneme. Zapustíme ho do struktury světa, která kdyby se změnila, tak nás znejistí, ale pokud existuje, tak ji nereflektujeme.

Klepněte pro větší obrázek
Marcel Bruckman, foto: jokr7

Situace ohledně moderního umění se zdá být ztracená – je spojené s tak silným rámováním a tolika tématy, které jeho chápání ztěžují, že by bylo možná snazší utéci k objektům, které budou stovky let staré. Ty jsou přece ověřené časem a něco na nich bude.

Možná jednou ze specifických možných rolí fotografa je být kurátorem takových objektů. Naučit se je fotografovat a tím dávat do kontextu, který se může zpřístupňovat divákům. Do situací a myšlenek, které budou provokovat, ale současně mohou zaujmout. Fotograf je člověk, který ze složité struktury světa, jeho nespočetných vazeb a pavučin interakcí a souvislostí, usiluje o to vyzdvihnout něco, co druzí třeba nevidí.

Snímek Marcel Bruckmann, zachycuje pražské metro. Stavbu, která je pro většinu Pražanů nezajímavá a jen čistě užitečná, možná tmavá a nepěkná. A přesto si ji cení v nejrůznějších anketách a soutěžích o nejkrásnější metro. Snímek ukazuje jistou perspektivu zastávky, které možná běžně nevidíme. A dává podnět k tomu, abychom příští cestu metrem věnovali hledání něčeho zajímavého – od hliníkových destiček po architektonické řešení.

Autorem snímku je Jokr7, kterému gratuluji a současně si dovoluji pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Pro milovníky struktur, linek a abstrakce je určen černobílý snímek id117504-1417033257, jehož autorem je sysho. Možná, že i ona spletenost světa vyžaduje čas od času vysušení či odpočinek. A snad právě v takové zahálce je možné zahlédnout něco nového.

Klepněte pro větší obrázek
id117504-1417033257, foto: sysho

DagmarB. sází na svém snímku Vlna na modro hnědou abstrakci. Fotografie by se hodila jako pěkný ilustrativní motiv či námět, který působí příjemně harmonickým dojmem.

Klepněte pro větší obrázek
Vlna, foto: DagmarB

Stojí výše Bůh nebo člověk? Tuto otázku si kladli stavitelé Babylonské věže a špatně dopadli. Shimmell nabízí tutéž otázku, jen v polském gardu – vydrží déle muž na střeše nebo věž kostela? Fotografie Polsko jako by ukazovala člověka, který se k věži staví zády. A rozhoduje se, že si to v životě zařídí po svém. Stojí na střeše stále?

Klepněte pro větší obrázek
Polsko, foto: shimmell

A na závěr ještě jeden snímek s cigaretou v posteli a pocitem krásy spočinutí. Taková je fotografie Life is beautiful od Zoran 2.

Klepněte pro větší obrázek
Life is beautiful, foto: Zoran 2

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix S1R – první dojmy z terénu s novou bezzrcadlovkou

Panasonic Lumix S1R – první dojmy z terénu s novou bezzrcadlovkou

Panasonic se směle pustil do zatím neprobádaných vod plnoformátové digitální fotografie a hned první pokus nevyšel špatně, aspoň tomu nasvědčují první zkušenosti z terénu.

3 Petr Březina

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová

Fotografie týdne – o chybách a jejich důležitosti v lidském životě

Fotografie týdne – o chybách a jejich důležitosti v lidském životě

Říká se, že jednou z nejlepších didaktických metod, je práce s chybou. Chybami se člověk učí a kdo nikdy neudělal žádnou chybu, o ničem novém nepřemýšlel, což je výrok, který se připisuje Albertu Einsteinovi.

Michal Černý

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

V dnešním testu se zaměříme na kompaktní bezzrcadlovku Panasonic Lumix GX9. Specifikace slibují vyspělý fotoaparát se širokou nabídkou funkcí a solidní hardwarovou výbavou. Čím nás Lumix GX9 potěšil a kde má své rezervy?

8 Helena Vyplelová

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

11 Helena Vyplelová