DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: mestské inšpirácie...

O kráse a umění v ošuntělých dimenzích města, o hledání krásy pod povrchem a o zapomenutých časech. O tom všem vypráví aktuální fotografie týdne.

Nedávný sjezd spisovatelů přinesl řadu kontroverzních i zajímavých témat, která by neměla zůstat zcela zapomenuta. Především to, že současné umění je ve stoleté tradici republiky vlastně první, které nemusí plnit žádné politické cíle nebo zadání.

Nemusí se vůči ničemu vymezovat, uchylovat se do šedého prostoru ani odolávat pokušení konformismu. To je na první pohled pěkné, ale nese to s sebou jiný problém. Dobré umění vznikalo a vzniká většinou právě oním vyhraněním se proti nějakému zlu nebo problému. A moderní doba je příliš pohodlná, nekonfliktní a korektní na to, aby se v ní něco takového snadno našlo. S tím souvisí ještě jeden důležitý aspekt, totiž mytologizace minulosti, naše představa o zářivých barvách první republiky, pohodlném životě v kavárnách a hudbě na každém rohu s všudypřítomným étosem zdvořilosti.

Procházka po místech, kde se právě v době první republiky nejvíce žilo a pracovalo, totiž po opuštěných průmyslových zónách, dělnických koloniích a čtvrtích s pavlačovými domy, dává – i bez pohledu do archiválií – na tuto dobu zcela jiný pohled. Takový, který musí být nutně spojen s určitým vnímáním sociálního rozměru tehdejší společnosti – přenášení celých vesnic do měst, chudoby, nevzdělanosti, dětské práce a pracovních úrazů nebo neutěšeného bydlení.

Právě toto jsou pak ta místa, kde může básník, spisovatel nebo fotograf začít budovat svůj příběh. Střetávají se v něm dějiny velké i malé osobní příběhy, umění a průmysl slavné doby se všemi sociálními bolestmi a problémy. Toto pnutí pak vytváří ono příjemné prostředí pro tvorbu.

Fotografie mestské inšpirácie... od Gabriela Mega ukazuje jedno takové místo. Na jedné straně je na snímku zachycena ošuntělá, oprýskaná budova, kterou lze za krásnou označit jen obtížně. Ale do této situace přichází záře slunce, pateticky působící zátiší a fotograf vytvářející koncepci určitého záblesku krásy.

Klepněte pro větší obrázek
mestské inšpirácie..., foto: Gabriel Mego

Snímek lze chápat jako pozvání k procházkám po místech, které jsme si možná zvykly vnímat jako trochu ušmudlané, nepěkné, zašlé, ale které mohou člověka svým duchem a neobvyklou krásou překvapit a zasáhnout.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku s pěknou atmosférou a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Snímek Paklíka přirozeně zapadá do jeho tvorby v tom slova smyslu, že staví člověka do kontextu geometrické struktury – tentokráte však nedokončené – architektury. Člověk uvnitř zajetí rovných a pravidelných útvarů má u sebe jediného živého průvodce – psa. To vše v poněkud neobvyklém světelném provedení. Fotografie nese název přítel.

Klepněte pro větší obrázek
přítel., foto: shimmell

Pro milovníky světelných abstrakcí a umělecky laděných snímků může být zajímavé dílo od No21, které se přízračně jmenuje Křížem krážem.... Autor v něm pracuje s hrubým zrnem, černobílým provedením a čtvercovým formátem, což dává mistrně dohromady.

Klepněte pro větší obrázek
Křížem krážem, foto: No21

Se světlem si hraje do třetice také Clostermann na fotografii Stíny ., která zachycuje mladého muže obklopeného atmosférou, kterou lze označit téměř za esenci rána.

Klepněte pro větší obrázek
Stíny, foto: clostermann

Samet a Manšestr přirozeně zapadá do agronomické a krajinářské fotografické tvorby Uhlera. Diváka potěší nejen smyslem pro křivku ve volné krajině, ale také barevným provedením a určitým citem pro situaci, které se tento autor dlouhodobě věnuje.

Klepněte pro větší obrázek
Samet a Manšestr, foto: Uhler
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

iPhone Photography Awards 2017 znají své vítěze

IPPAWARDS se pořádají již od roku 2007, kdy na trh přišel první iPhone, který však tehdy měl jen 2Mpx fotoaparát. Podívejte se na vítězné fotografie desátého ročníku.

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.