DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Městské předjaří...

O životě ve městě, lokálním optimu a člověku, který chce více. Město si lidé zřídili z několika velice praktických důvodů. Ten první by bylo možné označit jako bezpečnostní.

Pokud bydlím v hradbách, nemůže se mi nic stát, jsem jimi chráněn.  Město se tak přirozeně stává místem úkrytu pro vesničany v době válek, prostorem bezpečí. Druhý důvod je ekonomický – při určitém stupni rozvoje společnosti je ekonomicky výhodné být ve městě, mít na dosah klientelu, řemeslníky, přístup k panovníkům.

Na příkladu zániku římských měst je pěkně vidět, že právě zhoršená ekonomická situace může být pro město likvidační, bez ohledu na jeho jinou vyspělost.

Je tu ale ještě jeden důležitý faktor, který vystupuje do popředí především s rozvojem tzv. konzumní společnosti. Město má zajistit každému svému obyvateli pohodlí. V zimě topíme a v létě klimatizujeme, měříme rozptylové podmínky a podle toho umíme omezovat dopravu atp. Děláme vlastně vše proto, aby v tomto prostoru zavládl jistý stereotyp a stálost. Jako bychom našli určité optimum a kolem něho se snažili vše uspořádat.

Ale přesto se to zcela nedaří. Říká se, že v Římě jsou v létě jen psi a turisté. To je ale více méně technický problém, tedy jak učinit i ulice příjemnějším místem pro život, s dostatkem stínu a pohodlí. Přes všechnu snahu člověka o technicistní prostředí a jeho ovlivňování se s příchodem jara něco zásadního změní.

Lidé jsou aktivnější, mají lepší náladu, více energie, sil. Začínají se objevovat letní zahrádky a řada lidí ráda rozšiřuje svůj sociální rádius. Od setkávání u čaje doma, k posedávání na náměstích s hospodami s lidmi, kteří sdílejí svůj prožitek.

Skutečnost, že jaro přeje lásce, že představuje určitý restart života po zimě, bylo a jistě bude předmětem řady literárních i hudebních témat od Erbena po Svěráka s Uhlířem. Uprostřed umělého města, prostředí s dobře zajištěným lokálním optimem, člověk jakoby najednou zjišťoval, že mu tyto jistoty nestačí, že chce zažít něco více.

Klepněte pro větší obrázek
Městské předjaří, foto: No21

Snímek Městské předjaří... , jehož autorem je No21, je pěknou ilustrací výše uvedeného. Uprostřed pravidelných konstrukcí, stínů a šedi betonu se objevuje strom, který chce pučet a kvést. Strom, který odmítá své jistoty a chce je překročit, vyzkoušet něco nového, růst. Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Fotografie od Jegeho na předchozí snímek těsně navazuje. Zachycuje člověka, který běží městem.  Snad spěchá, snad se na něco těší, ale rozhodně je obrazem probuzení z dlouhého zimního spánku. Fotografie nese název Jarný cross mestom.

Klepněte pro větší obrázek
Jarný cross mestom, foto: jege

Vladimír N nabízí pěkný pohled na geometrii jako lidský zásah v přírodě. Fotografie zachycuje trajektorii traktoru v poli a divák může jen přemýšlet nad tím, co řidiče asi napadlo, když tak nečekaně změnil směr. Snímek nese název jel jinudy.

Klepněte pro větší obrázek
jel jinudy, foto: vladimír N

Fotografie Celý život sa zbavujeme pút je dílem millana a asi každý si do takto vytvořeného obrazu může a umí dosadit některé své vlastní limity, nedokonalosti a fragmentárnost bytí, kterou neustále zakoušíme.

Klepněte pro větší obrázek
Celý život sa zbavujeme pút, foto: millana

Na závěr pak ještě jeden zajímavý pohled do koruny stromů. Jeho autorem je Gabriel Mego a nese název zrkadlenia... . Fotografie zaujme jak celkovou atmosférou, tak také technickým provedením.

Klepněte pro větší obrázek
Zrkadlenia, foto: Gabriel Mego
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Společnost Netflix převedla na plátno historii značky Kodachrome

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.