DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Městské předjaří...

O životě ve městě, lokálním optimu a člověku, který chce více. Město si lidé zřídili z několika velice praktických důvodů. Ten první by bylo možné označit jako bezpečnostní.

Pokud bydlím v hradbách, nemůže se mi nic stát, jsem jimi chráněn.  Město se tak přirozeně stává místem úkrytu pro vesničany v době válek, prostorem bezpečí. Druhý důvod je ekonomický – při určitém stupni rozvoje společnosti je ekonomicky výhodné být ve městě, mít na dosah klientelu, řemeslníky, přístup k panovníkům.

Na příkladu zániku římských měst je pěkně vidět, že právě zhoršená ekonomická situace může být pro město likvidační, bez ohledu na jeho jinou vyspělost.

Je tu ale ještě jeden důležitý faktor, který vystupuje do popředí především s rozvojem tzv. konzumní společnosti. Město má zajistit každému svému obyvateli pohodlí. V zimě topíme a v létě klimatizujeme, měříme rozptylové podmínky a podle toho umíme omezovat dopravu atp. Děláme vlastně vše proto, aby v tomto prostoru zavládl jistý stereotyp a stálost. Jako bychom našli určité optimum a kolem něho se snažili vše uspořádat.

Ale přesto se to zcela nedaří. Říká se, že v Římě jsou v létě jen psi a turisté. To je ale více méně technický problém, tedy jak učinit i ulice příjemnějším místem pro život, s dostatkem stínu a pohodlí. Přes všechnu snahu člověka o technicistní prostředí a jeho ovlivňování se s příchodem jara něco zásadního změní.

Lidé jsou aktivnější, mají lepší náladu, více energie, sil. Začínají se objevovat letní zahrádky a řada lidí ráda rozšiřuje svůj sociální rádius. Od setkávání u čaje doma, k posedávání na náměstích s hospodami s lidmi, kteří sdílejí svůj prožitek.

Skutečnost, že jaro přeje lásce, že představuje určitý restart života po zimě, bylo a jistě bude předmětem řady literárních i hudebních témat od Erbena po Svěráka s Uhlířem. Uprostřed umělého města, prostředí s dobře zajištěným lokálním optimem, člověk jakoby najednou zjišťoval, že mu tyto jistoty nestačí, že chce zažít něco více.

Klepněte pro větší obrázek
Městské předjaří, foto: No21

Snímek Městské předjaří... , jehož autorem je No21, je pěknou ilustrací výše uvedeného. Uprostřed pravidelných konstrukcí, stínů a šedi betonu se objevuje strom, který chce pučet a kvést. Strom, který odmítá své jistoty a chce je překročit, vyzkoušet něco nového, růst. Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Fotografie od Jegeho na předchozí snímek těsně navazuje. Zachycuje člověka, který běží městem.  Snad spěchá, snad se na něco těší, ale rozhodně je obrazem probuzení z dlouhého zimního spánku. Fotografie nese název Jarný cross mestom.

Klepněte pro větší obrázek
Jarný cross mestom, foto: jege

Vladimír N nabízí pěkný pohled na geometrii jako lidský zásah v přírodě. Fotografie zachycuje trajektorii traktoru v poli a divák může jen přemýšlet nad tím, co řidiče asi napadlo, když tak nečekaně změnil směr. Snímek nese název jel jinudy.

Klepněte pro větší obrázek
jel jinudy, foto: vladimír N

Fotografie Celý život sa zbavujeme pút je dílem millana a asi každý si do takto vytvořeného obrazu může a umí dosadit některé své vlastní limity, nedokonalosti a fragmentárnost bytí, kterou neustále zakoušíme.

Klepněte pro větší obrázek
Celý život sa zbavujeme pút, foto: millana

Na závěr pak ještě jeden zajímavý pohled do koruny stromů. Jeho autorem je Gabriel Mego a nese název zrkadlenia... . Fotografie zaujme jak celkovou atmosférou, tak také technickým provedením.

Klepněte pro větší obrázek
Zrkadlenia, foto: Gabriel Mego
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Podvečer

Fotografie týdne: Podvečer

Podvečer je časem mimořádně romantickým – končí denní shon, lidé se vracejí ze svých prací a jsou současně dost čerství a silní na to, aby se mohli ponořit do podvečera s druhými. Aby objevovali krásu, sdíleli se s druhými, aby byly vtaženi do víru žití, než je čas povolá na lože.

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Známý český portrétní a reportážní fotograf Antonín Kratochvíl, žijící od roku 1972 v USA, čelí obvinění za sexuální obtěžování. Jeden z nejvýznamnějších českých fotografů spoluzaložil v roce 2001 fotografickou agenturu VII Photo Agency.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

Ceny iPhone Photography Awards, zkráceně iPPAWARDS, byly založeny už v roce 2007. Jedná se tedy o nejstarší fotografickou soutěž na světe, do které j emožné posílat snímky pořízené telefonem iPhone.

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Od samotného začátku filozofie existoval spor o to, jak je možné, že něco poznáváme, respektive, jaký je vztah mezi poznávaným a poznávajícím. Člověk v naivním pohledu může propadnout dvěma extrémům, které jsou ale dlouhodobě obtížně udržitelné.

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.


Podvečer Autor: DagmarB.