DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Milkiller aneb co vše můžeme najít ve sklenici mléka

Země oplývající mlékem a medem je synonymum pro ideální životní prostor téměř libovolného národa napříč kulturami a časem – od Izraelitů po Čechy.

V řeckých bájích má mléko do velké míry rozměr nejen blahobytný, ale také rozměr síly – Heraklovi právě mateřské mléko dává mimořádnou moc. V českém prostředí je mléko spojené ještě s jedním významným fenoménem, totiž s mléčným barem.

Jistý předchůdce rychlého občerstvení sázel primárně na mléčné výrobky, čímž vytvářel prostředí velice nezvyklé sociální interakce, kterou lze jen obtížně k něčemu připodobit. Možná právě z reflexe těchto dvou zdrojů – mléka jako síly, hojnosti a života na straně jedné a mléčných barů na straně druhé čerpá snímek Milkiller.

Fotografie zachycuje dvojici modelek, které stojí u baru. Na sobě mají oblečení, jež jakoby stálo na půli cesty mezi oděvem dospělé ženy a dětské košilky. Bílá barva a poslušný postoj opět pracují s motivem návratu do dětství. A běží jim čas – hodiny jsou zde jako spojení chronos s kairos – čas cyklický i lineární, mýtus o věčném návratu i symbol stárnutí. Symbol toho, že mléko již není adekvátním nápojem pro dospělé, že materie se nemůže vměstnat do formy.

Klepněte pro větší obrázek
Milkiller, foto: nejmil

Jsou zde ještě nejméně dva zajímavé prvky. První je odkaz na řád – tedy něco, co mléčné bary měly jen velice slabé a dětství také. Obě ženy naopak stojí zcela nehnutě, zarovnané s poličkou, v řadě, jako ovce čekající na porážku. Vše je jasné, vyrovnané, systematické. Není zde místo pro tajemství ani vnitřní svět. Jakoby celá kompozice i oblečení chtěli ukázat, že jde jen o obálku, ve které nic není. Osobnost jakoby se zde oddělila od osoby, z persony se stalo individuum, jestliže si můžeme půjčit Rupnikův koncept.

A pak je zde práce s barvou – modrá je barvou naděje, čímsi snovým a optimistickým. Jistě není bez zajímavosti, že scholastika vykonstruovala model tzv. limbu. Šlo o něco jako nebe, ale ne úplně – tam mířili nepokřtěné zemřelé malé děti. Možná celé scéna působí dojmem předdveří určité pokřivené představy takového ontologického stavu. Nehybní sebevrahové zde dostávají nový estetický rozměr.

Autor snímku Miloš Nejeschleb pořídil celou sérii snímků na podobné téma, které dohromady skládají zajímavý příběh. Každá v jiném formátu, ale s akcentem na gotickou strnulost, hravost míchaná s klidem. Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Platonovo podobenství o jeskyni je asi nejznámějším filosofickým přirovnáním vůbec. Jednu z možných ilustrací toho, jaký je rozdíl mezi tím, jak se věci zjevují a jaké skutečně jsou, nabízí Jokr7 a jeh vesnická tancovačka.

Klepněte pro větší obrázek
vesnická tancovačka, foto: jokr7

Májové tiene je snímkem zachycujícím zelená, vlnící se pole malebně romantizujícím pohledem, téměř jako imprese devatenáctého století. Autorem je promart.

Klepněte pro větší obrázek
Májové tiene, foto: promart

Čekatel od Baliana je snímek ukazující, jak moc může fotograf pracovat s myšlenkovým nastavením diváka, aby ho dokázal pobavit, potěšit a přitom překvapit.

Klepněte pro větší obrázek
Čekatel, foto: Balian

Na závěr ještě jedna meditačně procházková fotografie. Atrsakr na snímku siesta jakoby zachycoval pravý opak toho, co snímek Milkiller – postupné stávání se, vnitřní svět, růst, život.​

Klepněte pro větší obrázek
Siesta, foto: atrsakr
Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

ono mléko není škodlivé, bohužel to co si dn… Gazo 18. 5. 2016, 17:41
Súhlasím. S fanatikmi sa diskutovať nedá, ke… BigFoot 18. 5. 2016, 11:42
Není nutné urážet, i bych diskutoval o fakte… Miloš Nejezchleb 17. 5. 2016, 21:40
"nadužívanosti mléka v našich zeměpisných ší… BigFoot 17. 5. 2016, 21:29
Dobrý den, jen pro upřesnění, celá série Mil… Miloš Nejezchleb 17. 5. 2016, 21:07

Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini