DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Splést se v přírodě může znamenat smrt. Jednotliví živočichové se často pomocí mimiker snaží vypadat jako jiný druh – ať již proto, že sami jedovatí nebo nebezpeční nejsou a ošálení je pro ně ochranou před predátorem, nebo naopak, aby oklamali kolemjdoucí, a následně si na nich pochutnali.

Poznat skutečné od zdánlivého je tak v přírodě otázkou života a smrti, dobrý postřeh a schopnost se zorientovat je nezbytnou výbavou pro delší bytí. Ve společnosti se pak zajímavě v oblasti mimiker pohybují blázni, šaškové, komedianti. Ti, kteří baví, ale také upozorňují na palčivé problémy. Jejich úkolem je zjevovat pravdu. Ukazovat, jak se věci mají, ale díky humoru a nadsázce toto sdělení činit stravitelnějším. Současně nechávat na divákovi, aby si interpretační rámec našel sám, aby hledal, četl mezi řádky, hrál si z víceznačností.

Píseň Král a klaun od Karla Kryla popisuje příběh, ve kterém klaun nesouhlasí se svým králem a vzbouří se proti němu. Už nechce být bláznem, ale aktérem společenských změn. Staví se do role proroka, který vidí skutečnost a pravdu, tváří v tvář těmto faktům musí jednat. Immanuel Kant na toto pokušení vícekrát upozorňuje a říká, že jde vlastně o vyšinutí z role. Filosof takový krok učinit nesmí. Ale klaun? Blázen?

Klepněte pro větší obrázek
mimikry, foto: jokr7

Snad tak jako v přírodní říši, tak klaun si hraje s mimikrami. Také on musí různě schovávat skutečnost a pravdu, aby si zachoval život, práci, bezpečí, ale současně je povinen s ní pracovat. Líčí se a schovává svou identitu. To nikoli proto, že by pak byl zábavnější nebo směšnější, ale proto, aby se vyhnul pokušení ukazovat na sebe, ze zjevování pravdy udělat otázku soukromé prestiže, moci, kouzla osobnosti, či – moderním jazykem řečeno – personálního brandu.

Jokr7 na svém snímku mimikry zachycuje klauna. V barevném veselém oblečení, uprostřed procesu líčení, s proprietami nachystanými k vystoupení. Na nepěkném místě, nad pytli odpadků. O čem bude asi kázat, z čeho si bude tropit žerty? Snad o kráse? Snad o ohleduplnosti? Snad o tom, jak jsme skromní?

Gratuluji autorovi k zajímavému a pěknému snímku s mnohavrstevnatým příběhem a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

Anarki3 ukazuje mimořádný cit pro kompozici. Hraje si s barevně minimalistickým snímkem, na kterém na střeše domu spolu komunikují dva ptáci. Jako by jeden druhému ukazoval, jak se létá, dával mu vzor, důvěru, oporu. A dohromady spolu píší prazvláštní souvětí - .

Klepněte pro větší obrázek
., foto: Anarki3

Sociální fotografie je – po mém soudu – jednou z nejzajímavějších forem práce fotografa. Je sondou do sociologie místa, narativní záležitostí, estetickým hledáním, potřebou vidět skryté. Snímek Nekecám, jen jedno pivo... od Vlastimila Pibila to vše obsahuje. Včetně sochy stojící na autě někde v pozadí, jako malého vtipu ponechaného divákovi.

Klepněte pro větší obrázek
Nekecám, jen jedno pivo, foto: Vlastimil Pibil

Fotbalová branka nemusí být pro mnoho lidí zajímavým tématem ke studiu, hovoru nebo pozornosti. Ale v podání Baliana může hostit hotové drama – O pohybu a nehybnosti.

Klepněte pro větší obrázek
O pohybu a nehybnosti, foto: Balian

Na závěr ještě kaskadérské představení v barevném provedení. Snímek se zajímavým točitým venkovním schodištěm, plechovou stavbou a superhrdinou a jeho autorem je Mila…

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: mila...
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini

Unikátní snímky Saturnu z již neexistující sondy Cassini