DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: MoML 12. dubna 2016

Domov je rozšířením vlastního já. Jistě nejde o vztah biologický, ale je to místo, kde jsme si jisti vším, čím můžeme. Tvrzení, že součástí já je domov, je asi něčím, co by podepsala většina psychologů.

Pro Jana Patočku není domov nějakou stavbou nebo fyzickým prostorem, něčím, co lze zapsat do katastru nebo do nájemní smlouvy. Domov je rozšířením vlastního já. Jistě nejde o vztah biologický, ale je to místo, kde jsme si jisti vším, čím si můžeme být jisti u sebe samotných. Nejde tedy o prostor absolutní jistoty či bezpečí, ale o extenzi toho, co považujeme za vlastní já. Tvrzení, že součástí já je domov, je asi něčím, co by podepsala většina psychologů.

Jan Sokol, tchán Patočky, pak upozorňuje na to, že člověk nemá žádné přirozené prostředí. Zatímco liška může svým způsobem říci, že je doma v lese, člověk nic takového říci nemůže. Je nucen si své přirozené prostředí vytvářet a přizpůsobovat si ho tomu, co sám potřebuje. Jde o jednu ze zásadních vlastností, kterou se člověk liší od zvířat.

Klepněte pro větší obrázek
MoML 12.dubna 2016, foto: martin.breza

Domov je tedy člověkem vykonstruované interakcí s okolím utvářené rozšíření vlastní osobnosti. Specifikum takového prostoru je obvykle také v tom, že nás v něm mnoho nepřekvapí. Mnoho lidí chodí doma „po slepu“, intuitivně sáhne po talíři a již dopředu ví, že bude kulatý a bílý a nemusí se na něj ani dívat.  Mentální modely tedy přenášíme do reality svého domova, takže jedno od druhého lze odlišit jen velice obtížně.

Snímek MoML 12. dubna 2016, jehož autorem je Martin Březa ukazuje, že se věci mohou jinak jevit a jinak být. Snímek nápadně připomíná scénu s jeskyní, kterou zná každý z Platóna – ideje nevidíme skutečně, vidíme jen jakési stíny, které na ně mohou odkazovat. Před námi se tak objevu scenérie, kterou lze číst dvojím způsobem – jde o popelnici a hasicí přístroj, nebo o ptáka a budku? Člověk, který by měl podobnou scénu doma, by zřejmě nezaváhal – budku ani ptáka by vidět nemohl. Jistota, jakoby byla směňována za moment překvapení, za potenci jít za hranice viditelného světa.

Gratuluji autorovi k zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Kudy, tudy... je snímkem zachycujícím někdy nepochopitelnou změť značek, upozornění a varování. Informační cedule, které mají člověku pomáhat, se stávají v jisté koncentraci matoucím prvkem, díky vhodnému kontextu pak i součástí absurdní scenérie. Autorem je tchmes.

Klepněte pro větší obrázek
Kudy, tudy..., foto: tchmes

Zebry jsou se svými pruhy pro Středoevropany obtížně pochopitelná zvířata – ani v té nejlepší ZOO jejich maskování nefunguje, působí směšně, bizarně. Fotografie Maskování jakoby chtěla celému vnímání těchto kopytníků dát nový rozměr a nechává je splývat s kachlovým obložením. Zebry působí dojmem odevzdaného zoufalství, zkoušejíce poslední možnost vizuálního úkrytu. Snímek pořídil reddwarf23.

Klepněte pro větší obrázek
Maskování, foto: reddwarf23

Pěknou hru s pastelovými barvami předvádí na fotografii Večerní barvy Olda Polda. Světlo v jeho podání není bílé, neboť jeho lampa září jako velice chladná hvězda – oranžovo červeně. Jakoby čekala na svou vnitřní přestavbu zatím se prezentujíc geometrickou přesností.

Klepněte pro větší obrázek
Večerní barvy, foto: Olda Polda.

Pomníky jsou na první pohled něčím monumentálním až věčným, stavěné dobovým hrdinům a interpretačně zajímavým zdrojem. Ale snad nic více nepodléhá změnám nálad, módy i vnitřních záchvěvů společnosti jako právě ony. Čím větší jsou, tím více. Fotografie destrukce. je emocí prostá, tichá, dekomponující realitu autorem je shimmell.

Klepněte pro větší obrázek
destrukce, foto: shimmell
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Europeana Photography dala zdarma k dispozici tematickou kolekci o První světové válce

Europeana Photography dala zdarma k dispozici tematickou kolekci o První světové válce

Fotografie týdne: Snídaně v trávě

Fotografie týdne: Snídaně v trávě

Fotografie o ránu a brýlích, které si nasazujeme, když pozorujeme náš svět. Ráno je pro mnohé časem mysticky tajemným. Příroda se probouzí ze spánku, střídají se noční a denní živočichové, vše je čerstvé a voňavé.

Další ročník Sony World Photography Awards vyhlášen

Další ročník Sony World Photography Awards vyhlášen

Fotografie týdne: O hledání skutečnosti, projekci sebe sama a vyprázdněnosti

Fotografie týdne: O hledání skutečnosti, projekci sebe sama a vyprázdněnosti

Fotografie vyrůstala historicky z dokumentaristiky – ať již vědecké, sociální, rodinné nebo žurnalistické. Prvotní motivací fotografie bylo nahradit lidský zrak a paměť něčím, co bylo trvalejší.

Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

Fotografie týdne: Když to nejde jinak...

Když se okolo poloviny prvního století sestavovaly katalogy ctností, byly v nich jak ty teologické, které se vztahovali ke poměru člověka k Bohu, tak také ty, jenž byly převzaté z ideálu antického člověka – tedy statečnost, spravedlnost, moudrost a mírnost.

Kodak připravil nový časopis s názvem Kodachrome

Kodak připravil nový časopis s názvem Kodachrome

Vede fotografování mobilem k nudným záběrům?

Vede fotografování mobilem k nudným záběrům?

Pořídit mobilním telefonem dobrou fotografii již v současné době rozhodně není nijak složité. Dokonce i profesionálové v oboru občas fotí mobilem a snímky jsou to zajímavé. Má ale focení mobilem vliv i na něco jiného než je technická kvalita fotky?

Fotografie týdne: vlnka – o neobyčejné obyčejnosti a kráse každodennosti

Fotografie týdne: vlnka – o neobyčejné obyčejnosti a kráse každodennosti

Šaty dělají člověka. Toto pořekadlo či fráze, může být interpretována různými způsoby. Ten tradiční, který je zřejmě blíže etymologickému významu by odkazoval na to, že kvalita a druh ošacení určují společenskou kategorii daného člověka