DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Music of the Future

Co vznikne, když fotograf spojí tóny, ladné křivky, ženskost a precizní zpracování? Je to dílo, na které hned tak nezapomenete.

Mezi fotografiemi týdne jsme měli snímky, které voněly, šuměly jako louka nebo temně duněly údery těžkých průmyslových srdcí. Nyní tu máme fotografii, která zní hudbou.

A není to hudba ledajaká, neboť tóny, které ji tvoří, se nelinou z žádných známých hudebních nástrojů. MotF je hudbou budoucnosti, která brzy nastane, píše autor fotografie Mirko Hvozdenský. Je to hudba dlouhých stříbrných trubek a tuhých ocelových strun, která rozezní pouhý dotyk ženských rukou. Najde se mezi současnými skladateli novodobý Karl Orff, který napíše part hodný toho nástroje a zástupů jeho posluchačů?

Klepněte pro větší obrázek
MotF II; foto jewell

Fotografie MotF II je součástí souboru fotografií, který je ideálním příkladem dokonalého díla a souhry fotografa, výtvarníka, vizážisty a modelky. Černobílé podání dává vyniknout tvarům, liniím a křivkám.

Gratulujeme Mirovi k získání titulu Fotka týdne i další úspěchům, které sklízí s cyklem Music of the Future.

Každé zdobení stromečku u nás začíná tím, že se zkontrolují světýlka na stromek a doutahují žárovičky. Že by se s nimi dalo dělat i něco jiného, než je zavěsit do větví vánočního stromku, mě sice už napadlo, ale nikdy jsem to nezrealizoval. Příští rok se to možná změní díky portrétu fotografky Sasena. Nápad a profesionální práce fotografky i malé modelky jsou hlavními devizami fotografie, která je milá a sladká, nikoli však přeslazená a kýčovitá.

Klepněte pro větší obrázek
...; foto sasena

Dobrá krajinářská fotka se málokdy povede pouhou náhodou nebo na první pokus. Vždy se vyplatí projít si krajinu křížem krážem, počkat si na zvláštní počasí nebo dobré světlo. Kapli na kopci, kterému se říká Sivá Brada, jsem už viděl na několika fotografiích. Je na nich dobře vidět, kdo Sivou Bradu navštívil jen jednou a kdo se tomuto místu systematicky věnuje. Peter Olekšák je pro mne nekorunovaným foto-králem Spiše.

Klepněte pro větší obrázek
Sivá Brada; foto peter.olekšák

Z přání a péefek se mi líbil pozdrav Karla Končíře. Snímek – Karlův autoportrét je spíš o nápadu a jeho okamžité realizaci, než o dlouhém přemýšlení a složitých fotografických přípravách. Karel najednou zvládnul dvě gesta, která mají úplně odlišný význam, a je na nás, které z jich si vybereme.

Klepněte pro větší obrázek
Místo PF; foto Gallileo66

Každý rok završují ohňostroje a někteří fotografové mají tím pádem pohotovost. Sázkou na jistotu jsou oficiální a profesionální ohňostroje. Znamená to zříci se části silvestrovských oslav a vyhledat a obsadit ideální místo na focení. Druhá možnost je vyrazit „naslepo“ do ulic mezi samozvané střelmistry.

Z památek na oslavy konce roku, vložené minulý týden, se mi velmi líbil netradiční snímek Martina Kozáka, nazvaný prostě Silvestr. Hlavním motivem na fotografii jsou lidé a panelák, kde bydlí. Ohňostroj je tušit pouze díky odrazu na oknech.

Klepněte pro větší obrázek
silvestr; foto kozakm

Zvláštní ocenění a poděkování si zaslouží Jirka Galdia, který ze svých fotografií vytvořil kalendář a na osobních webových stránkách jej dal k dispozici ke stažení. Snímky jsou pečlivě vybrané s ohledem na roční dobu, nechybí jim kvalitní zpracování a humor.

Doufám, že tento počin bude mít následníky a že nikdo nezneužije Jirkovy ochoty k vlastnímu obohacení.

Klepněte pro větší obrázek
Cikorského kalendář 2010
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.