DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: My – Jedineční

„Když je někdo jiný, někteří "zelenají" závistí, nepřejí mu...“ Těmito slovy provází Zdenek7k svou symbolickou kompozici, zahalenou do šedozeleného přísvitu. S těmi, kdo jsou „jiní“, se obvykle nikdo nedruží a se svou zvláštní barvou zůstávají vyvrženi na okraj. Autor Fotky týdne jim však rozumí…
Fotografie týdne: My – Jedineční

Již první pohled do jeho portfolia nám prozrazuje, že jde o fotografa s neobvyklým barevným cítěním. Celou jeho tvorbu navíc spojuje zelená barva. Až na dva kousky pojednávají všechny fotky o přírodě a její koexistenci s člověkem. Ty dva odlišné však dokazují, že jejich tvůrce má co říct i k portrétu a experimentální fotografii a že se neuzavírá do jediné, „své“ kategorie. Kompoziční i námětová neobvyklost, čistota, skvělé technické zpracování a hlavně symbolika – tato slova můžeme spojit se snímky podepsanými přezdívkou Zdenek7k.

Klepněte pro větší obrázek
„My - Jedineční“: zdánlivě jen pár ložiskových kuliček na hladkém dřevěném stole.

Nejlepší snímek minulého týdne je shora a zezdola orámován černými okraji s tenkou bílou linkou a v pravém dolním rohu je nevtíravým způsobem umístěn podpis autora. Podobným způsobem dodal punc originality i svým dalším dílkům. Nesuďme však jen okrajový rámeček - to, co je v něm, si naši pozornost zaslouží víc. Máme před sebou širokoúhlou dynamickou diagonální kompozici, která mírně padá doleva. Tento „nedostatek“, který způsobuje dojem pohybu, však koriguje zcela záměrné umístění barevných koulí v kompozici. Poté, co pohled pozorovatele sklouzne po spojnici mezi jednotlivými (z davu vystupujícími) individualitami, zastaví se na těch nejkřiklavějších – růžové a hlavně žluté. Ty nacházíme pro změnu vpravo nahoře. A je to, kompozice se vyvažuje a přitom se nestává statickou. Již zmíněnou dynamiku totiž podporují linie na dřevěném podkladě, díky nimž se má lidské oko stále čeho chytit, aniž by se ztrácelo v prázdných rozích a ostrůvcích tmy.

Ani hloubka ostrosti nepatří mezi věci, pojaté podle obvyklého schématu. Ačkoli se debatovalo o přílišné neostrosti, tvůrce fotografie potvrdil, že se jedná opět o záměr. Zaostřeno je totiž pouze na skupinku kuliček uprostřed a vpravo nahoře. Na scénu opět přichází promyšlený prvek kompozice – žlutá koule, na kterou se vše soustřeďuje. To, co se děje za ní, je vlastně nedůležité, pomalu to ustupuje do rozmazané mlhy a ztrácí se to v nazelenalém šeru. Jen my jedineční jsme podstatní, protože bez nás by dav byl jen jednobarevnou hmotou. Autorovi, který se odhodlaně stal jednou z barevných kuliček v šeru Galerie, tímto gratulujeme.

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: barvy... janinka 2. 3. 2006, 17:11
Super bomba Vili 2. 3. 2006, 11:30
barvy... delph 2. 3. 2006, 08:58
Re: poděkování goodoldalex 27. 2. 2006, 23:43
.. ondrapa 27. 2. 2006, 22:17

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.