DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: nad radostí stáří a věrnými holuby

Staří někdy bývá vnímáno jako něco negativního, jako téma, které je do velké míry vytěsněné z veřejné diskuse a společenského prostoru a mluví se o něm jen v případě nutnosti.

Život jako bytí ke smrti je konceptem, který by dnešního člověka uspokojil jen málo. Reklama, televizní moderátoři i velká část politických představitelů jsou lidé středního věku, případně mladší.

To, že populace stárne, se sice zmiňuje a diskutuje, ale vnímáme to spíše jako negativní efekt pro ekonomiku, než jako výzvu o stáří novým způsobem přemýšlet. Společenský diskurs se snaží stáří vytěsnit a neukazovat jej.

Ostatně i samotný odchod do důchodu, ve velké míře taxativně určený věkem, je prvkem sociální stratifikace. Smrt přesouváme do hospiců a nemocnic, neradi ji vidíme ve své blízkosti. Člověk si sice je své smrtelnosti i problémů stáří vědom, ale snaží se nabídnout maximálně co možná nejkomfortnější čekání na smrt. Jakoby v určitém věku končil smysluplný život a nastupoval paliativní odchod ze světa.

Jan Amos Komenský, když prezentoval jednotlivé skupiny obyvatel co do věku, tak o starcích nepíše jako o někom, kdo čeká na smrt, ale jako o těch, kdo mají předávat moudrost a zkušenost mladším. Staří je prostorem, kdy má člověk čas promýšlet věci do větší hloubky, věnovat se ne obživě, ale tomu, co sám vnímá jako důležité a užitečné.

Není ale jen prostorem určitého nadhledu a zkušenosti, snímek ukazuje ještě jeden zajímavý moment – je dobou nových radostí. Starý člověk řadu věcí nemůže, ale to neznamená, že se mu neotvírají prostory pro nové hledání štěstí. Nejde tak o periodu, která je překlenovacím obdobím mezi životem a smrtí, ale spíše o imperativ nového hledání a interpretace.

Klepněte pro větší obrázek 
..., foto: gore008

Černobílý snímek, jehož autorem je gore008, ukazuje právě tento aspekt velice silně. Je zde dvojice holubů, z nichž jeden není celý, což lze číst jako posunující se horizont bytí směrem k neznámému, ale lákavému a zajímavému. Je zde aktivní čin a zaujetí starce i nabídka chleba, který rozděluje druhým. To vše v technickém provedení, které zapojuje fantazii a vyvolává dojem neurčitého neostrého porozumění. Muže na fotografii vidíme, vnímáme jednotlivé prvky, symboly, struktury, ale nemůžeme jej dokonale pochopit.

Gratuluji autorovi k vydařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších děl uplynulého týdne.

Tématu stáří se věnuje také fotografie s příznačným názvem ... Tunel času ..., dávající do kontextu postavu staré ženy na konci tunelu a mládí presentované dopravní značkou v jeho přední části. Autorem je šebin.

Klepněte pro větší obrázek 
... Tunel času ..., foto: šebin

Letní dovolená je pro řadu lidí určitým vrcholem celého roku, dobou, na kterou se těší a aktivitou, za kterou utratí nejvíce prostředků. Přesto se může stát, že se počasí nevydaří. Co se asi honí hlavou paní sedící na lehátku, které se ocitlo téměř uprostřed jezera, se snažil do názvu fotografie zašifrovat jege „Tento způsob léta...“.

Klepněte pro větší obrázek 
Tento způsob léta..., foto: jege

Snímek, zachycující scénu, která by mohla být součástí nějakého hororu, přitahuje a děsí současně. Nese název dievča s balónom... a autorem je Gabriel Mego.

Klepněte pro větší obrázek
dievča s balónom, foto:Gabriel Mego

Na závěr ještě pohled na šikovnost dívky na koni na snímku s prozaickým názvem Eva & Wendy, jehož autorem je Petr Luňák. U tohoto snímku potěší také krátké video z focení.

Klepněte pro větší obrázek 
Eva & Wendy, foto: player
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Kdyby to řek mýmu tátovi bývalýmu důstojníko… jurda 29. 7. 2014, 20:58
To je pravda. Ale toto uz platilo castecne, … Radek71 29. 7. 2014, 18:54
S posunem duchodoveho veku k 70 a vice letum… tajnik 29. 7. 2014, 17:56

Další podobné články

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta pochází z roku 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta pochází z roku 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.