DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Nahoře a přesto osamocen

Život je často představován jako určitý kontinuální růst, což se projevuje na řadě příběhů i v jazykových strukturách. Příběh o Babylonské věži je jedním z krásných příběhů o představě růstu přes všechny meze.

Ukazuje, že ve chvíli, kdy bude život jen růstem, přestává být člověk člověkem, přichází o možnost komunikace a vzájemné sounáležitosti. Jakoby text odkazoval k tomu, co s pocitem modernity, označujeme jako kultura růstu nebo zaměření se na výkon.

Příběh tedy nabízí model života, ve kterém je jedno maximum a pak následuje úpadek. Teilhard de Chardin nabízí známý příběh o člověku, který prožívá autentické lidství, jako o tom, který vystupuje na vysokou horu celý život. Takový člověk se nikdy nespokojí s tím, že už ví své nebo dosáhl určitých cílů, ale jde zde skutečně o růst, jako o integrální součást lidství. Ostatně růst je něco, co je součástí přirozeného chování všech biologických organismů – rostou, dokud jim to prostředí dovolí, do té doby, než se ustanoví určitá dynamická rovnováha.

V běžné mluvě je možné identifikovat ale také jiné přístupy. Například radu, abychom zdravili ty, které potkáváme při cestě vzhůru, neboť je budeme potkávat, až budeme klesat dolů. Také pořekadlo známé písně „jednou jsi dole, jednou nahoře“ odpovídá určité životní zkušenosti, že růst není něčím samozřejmým.

Jak se s touto dichotomií – život jako růst nebo jako periodické střídání – vypořádat? Klíč nabízí možná trochu jiná otázka, totiž co znamená být nahoře? Zdá se, že oba pohledy totiž popisují různé aspekty lidského příběhu. Každým dnem neustále rosteme zkušeností, sociálními vazbami, vzděláváním, meditací a řadou dalších aktivit, které vytvářejí portfolio naší zkušenosti a formují do značné míry celkovou osobnost. Jen určitý druh nemoci nebo úrazu nás může o toto vnitřní bohatství, které se neustále zvětšuje připravit. Jistě lze identifikovat také zkušenosti, které není snadné za vnitřní bohatství považovat, ale obvykle je možné, je na ně přeměnit.

Klepněte pro větší obrázek
Nahoře .. , foto: mikoudelka

Je zde ale také rozměr toho, co lidskýma očima považujeme za úspěchy či neúspěchy, výhry či prohry. Jednoduché čtení této periodičnosti, jakkoli je tím, co emocionálně zažíváme asi nejvíce, není snadné. Historik by řekl, že není možné psát dějiny současnosti. Nemáme možnost rozlišit to důležité, interpretovat fenomény a ukázat na důležitá fakta. Ze současnosti lze dělat dokumentaristiku ale ne historiografii.

Snímek Nahoře .. může na člověka působit negativním až depresivním dojmem. Autor, kterým je mikoudelka ale pokládá otázku, co vytváří ono nahoře konkrétního lidského příběhu. Postava stojí sama, uprostřed neživé architektury, jakoby odkazovala k určité tradici pouštních otců z ranně křesťanské doby – jen když je člověk sám, autenticky zjistí, jak na tom je a kým je.

Gratuluji autorovi k zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií, které se minulý týden objevili v galerii.

Francoaise nabízí zajímavou meditaci s názvem u rybníka III, černobílé provedení, mlha, ticho, to vše doslova vybízí k ponoření se do role rybářů, kteří většinou nechodí chytat ryby, ale prožívat zážitek ticha, nebo jak říkají, odpočinout si a pročistit hlavu.

Klepněte pro větší obrázek
u rybníka III, foto: francoaise

Také snímek od No21 zachycuje rybník a život na něm. Obě fotografie jakoby odkazovaly k tomu, že vodní plocha byla a je nejen zásadním zdrojem pro bohaté ekosystémy a rozmanitost druhovou, ale také prostředím fotogenickým, pro člověka přitažlivým a krásným. Zde je rybník zachycen, jak se ukládá k zimnímu spánku a nese název Přituhuje….

Klepněte pro větší obrázek
Přituhuje..., foto: No21

Fotografie ptáci Vaška Koubka od Vhumanika je pěkným příkladem integrace různých forem a druhů umění. Pracuje se zdí, kterou se snaží originálně zachytit a nově kontextualizovat a dodává jí také hudební interpretaci. Jakoby viděl záchvěvy hudby v kulisách hmotného světa.

Klepněte pro větší obrázek
ptáci Vaška Koubka, foto: vhumanik

Na závěr ještě snímek Co se děje v trávě_2 od Azhar ukazuje, že život je skutečně náročným balancováním mezi dvěma krajnostmi, že ctnost je otázka bytí ve středu, jak by řekl Aristoteles. A možná tak vytyčuje náročnost všech novoročních předsevzetí a plánů.

Klepněte pro větší obrázek
Co se děje v trávě_2, foto: Azhar
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

co to meleš ? kávu ?:-)) pavel 5. 1. 2016, 22:52
Zasa si si zabudol zmenit IP adresu, ty deme… landov 5. 1. 2016, 07:39
pejsci dnes nebudou ? Pavel 5. 1. 2016, 00:56

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů