DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Nástup do arestu

Diskuse okolo snímků Miroslava Tichého vyvolává řadu otázek, kam až může umění zajít, kde jsou jeho meze a co vlastně současná fotografie má vyjádřit nebo sdělit.

Snímky Miroslava Tichého se v kontextu s jeho osobností staly nezpochybnitelným fenoménem, o kterém se mluví, píše i živě diskutuje a to nejen v odborné fotografické obci či mezi odborníky na umění, ale i v širší kulturně orientované společnosti. Ať již k tomu nedávno zemřelému fotografovi přistoupíme jakkoli, je zřejmé, že dokázal oslovit a vyvolat zájem o fotografii. Jaké jsou její vyjadřovací schopnosti a kam až je možné jít s touhou po zachycení obrazu? Má přednost právo člověka na ochranu soukromí nebo je argument umění čímsi vyšším a cennějším?

Myslím, že tyto otázky nemají jasnou a obecně přijímanou odpověď a je zřejmé, že na ně bude jinak odpovídat člověk bojující proti sledování, monitorování a za ochranu osobních údajů vůbec a jinak umělec, který zachycení lidí v nejrůznějších situacích vnímá jako pravdivou výpověď o světě, která by neměla být ničím manipulována či zadržována.

Dnešní snímek s názvem Nástup do arestu, jehož autorem je Paklik, je pořízen z míst, kde fotografování není příliš žádané a chtěné, a kde mohou být s takovou tvorbou určité problémy. Tedy v obchodním centru, které autor interpretuje jako vězení moderní doby. Místo, kam se člověk dobrovolně zavírá a ztrácí svojí svobodu v zajetí konzumu. Jeho orientace na vyšší hodnoty jako by byla pošlapávána čistě konzumním způsobem života.

Klepněte pro větší obrázek
Nástup do arestu (foto: Paklik) 

Anglický filozof Thomas Hobbes říká, že pro člověka není důležité společenství lidí jako takové, ale uznání od druhých v něm. Každý člověk chce být uspokojený, a to na dvou úrovních – v oblasti ocenění druhých a pak v oblasti smyslových požitků. Avšak konzumní způsob života jakoby akcentoval právě jen druhou složku tohoto uspokojení.

Marcel Konečný nabízí další ze svých zajímavých snímků, jež pořídil v jihovýchodní Asii. Tentokráte je to fotografie Portréty Nepál, který může zaujmout jak hlubokým pohledem ženy na něm zachycené, tak také odrazy v okně, které dodávají snímku tematickou i obrazovou pluralitu.

Klepněte pro větší obrázek
Portréty Nepál (foto: Marcel Konečný) 

Uživatel Myreska vyfotil dívku s tetováním, která se skrývá za černou kočkou. Snad se stydí, snad se bojí. Co asi skrývá? Jak vypadá její tvář? Je černá kočka obrazem něčeho z jejího nitra? I to jsou otázky, které nás mohou napadnout, když se díváme na fotografii s názvem Aslan tatoo.

Klepněte pro větší obrázek
Aslan tatoo (foto: Myreska) 

Snímek se svým klasickým rukopisem i prostředím nabízí Filip Radosta v díle s názvem Stalker The Secret World 2, na kterém je vidět jeho osobní fascinace vztahu člověka a techniky a podivuhodné napětí, které v tomto svazku reflektuje řada autorů – ať již spisovatelů, malířů nebo právě fotografů.

Klepněte pro větší obrázek
Stalker – The Secret World 2 (foto: Filip Radosta) 

A na závěr ještě pohled na technicky i kompozičně výborný snímek i s ukázkou toho, jakým způsobem je tvořen. Netradiční formát dává pohledět do „kuchyně“ poctivé tvorby, které nechybí nic podstatného, má nápad, dynamiku i krásu. To vše v podání Alice a Šermířská bitevní.

Klepněte pro větší obrázek
Šermířská bitevní (foto: Alice)
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.