Fotografie týdne: Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře

22. března 2017
TWEET SDÍLET
Snímek o hvězdném nebi a mravním zákonu, který člověka dožene i na druhé straně světa. Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit.

Immanuel Kant údajně nikdy neopustil Královec, město pojmenované na počest Přemysla Otakara II. Osvícenský filosof patří mezi nejvýraznější osobnosti filosofie a je znám také jako autor jednoho z modelů vzniku Sluneční soustavy. 

Jeho záliba ve vesmíru se projevila mimo jiné ve známé formulaci, že jsou dvě věci, které ho naplňují úžasem – hvězdné nebe nad ním a mravní zákon v něm. Snímek Nový Zéland - kostel dobrého Pastýře tuto dichotomii zachycuje. Je na ní jižní obloha, s Mléčnou drahou a záplavou hvězd. Hvězdná obloha přitahovala člověka zřejmě od nepaměti. Ostatně astronomie je zřejmě první velkou přesnou vědou v moderním slova smyslu, je spojená s pozorováními, potřebou člověka vytvářet kalendář a plánovat.

Obloha byla zdrojem nejen estetického úžasu, ale také obrazem přírodní přesnosti a pravidelnosti. Hvězdy se pohybují přesně, není možné jejich chod ovlivnit či změnit. Jsou chápané jako věčné a neměnné, lze je chápat jako garanci světového řádu. V tomto ohledu má hvězdná obloha božský charakter. Ne že by snad jednotlivé hvězdy byly vnímané jako božstva, ale zatímco všechno běžně dostupné lidské zkušenosti se chová téměř nahodile, tak na hvězdy je v tomto ohledu jisté spolehnutí.

Klepněte pro větší obrázek
Nový Zéland – kostel dobrého pastýře, foto: HorracioCZE 

Také mravní zákon se zajímavě rozprostírá mezi přírodou a transcendentálnem, podobně jako ona hvězdná obloha. Je člověk přirozeně dobrý? Co je svědomí? Jaký je vztah kultury a toho, co považujeme, za správné a dobré? To jsou jen některé otázky, na které Kant ve svých spisech o etice odpovídá. Autor snímku, kterým je HorracioCZE mravní zákon tématizuje prostým, kamenným kostelíkem na kopci. Dělá z něj místo zastavení, ztišení, ale také vyjití ze sebe sama. A snad někde uvnitř může člověk najít onen řád věcí.

Situovanost snímku na Nový Zéland je v kontextu Kanta zajímavá. Fotograf nechává jeho tradiční námět, ale současně se na svět dívá z druhé strany planety, svět je sice vzhůru nohama, ale jako by chtěl říci, že před imperativem jeho přísnosti se utéci nedá. Platí vždy a všude. Můžeme se tvářit, že ji nevidíme, ale stejně nás zasáhne. Možná jinak než na severní obloze, snad překvapivě a v novém kontextu, ale stále se stejnou naléhavostí a jasností.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších zajímavých fotografií uplynulého týdne.

No21 si hraje s minimalismem, poezií a pohledem na svět kolem sebe. Jeho snímek Jednou jsem se zeptal stromu, proč na zimu nejde domů... je hravým experimentem, furiantským výkřikem ke krajině, i citlivým zachycením přesné kompozice, tichem i smíchem v minimalistickém kabátu, kterému nepřebývá „ani deko“ informace.

Klepněte pro větší obrázek
Jendou jsem se zeptal stromu proč na zimu nejde domů..., foto: No21

Cestou do mlhavého údolí zve na procházku Subal. Klade pozvánku na cestu do tajemného světa ukrytého pod rouškou mlhy, který konstruuje až snově, s cílem nalákat diváka na procházku. Na konci které je snad hrnek teplého kakaa.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta do mlhavého údolí, foto: subal

Že fotbal může mít i nádech estetického zážitku, ve kterém se najdou zajímavé průhledy a kompozice ukazuje když se zimě odpíská od francoaise. I přesto, že k fotbalu mu chybí rozhodčí, hráči i fanoušci.

Klepněte pro větší obrázek
Když se zimě odpíská, foto: francoaise

Na závěr pak ještě jeden zajímavý vztah mezi světem kultury a přírody, mezi dílem člověka a toho – co je s výrazovými prostředky Eposu o Gilgamešovi – za hradební zdí, v podání Ivana 76 a snímku Po stene. 

Klepněte pro větší obrázek
Po stene., foto: Ivan 76

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Druhá generace plnoformátového kompaktu se světelným objektivem na sebe nechala čekat přes tři roky. Inovace však nejsou malé – takřka dvojnásobné rozlišení a možnost kvalitního záznamu videa

3 Petr Březina

Fotografie týdne: V mlžném lese

Fotografie týdne: V mlžném lese

Lesy mají od nepaměti své speciální kouzlo a magickou přitažlivost. Jsou pro nás spojené s fenoménem dostupné přírody, do které můžeme vyrazit z města, s jistým dobrodružstvím, ale také meditačním či estetickým zážitkem.

Michal Černý

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

15 Petr Březina

Jak na mobilní Instagram v počítači

Jak na mobilní Instagram v počítači

Instagram je vyvinut speciálně pro operační systémy přenosných chytrých zařízení. Existují však způsoby, jak limity operačního systému obejít a s aplikací plnohodnotně pracovat i v počítači.

9 Helena Vyplelová

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra