DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

První skupina se podívá ven a zjistí, že okolní podmínky jsou špatné – život k nim je příliš tvrdý a oni za to, že nikam nedojdou nemohou. Zavřou se ve stanu s tím, že půjdou, až bude lépe, vědí své.

Druhá skupina jsou sprinteři. Mají jasný plán a životní cíl. Vše mají nalajnované, od začátku do konce. Nikdy nesleví v přípravě, pokud se podívají na počasí, tak na to, jakou si mají vzít výbavu. Vyráží do kopce s jasným plánem, jsou na vrcholku hory jako první. Zapichují vlajku a dívají se do okolí. Jsou uneseni vlastním úspěchem a dokonalostí. Chtějí si užívat toho, že to, co v životě chtěli mají a nyní mohou sklízet to, co zaseli.

Problémem obou dvou skupin, jakkoli jsou rozdílné, míní Teilhard, je uzavřenost do sebe. Ani jedni nemají možnost využít výzev a šancí, které jim dává okolní svět, protože o něm mají příliš přesnou a do sebe uzavřenou představu. I když jsou druzí nesporně lepší než první, jejich uzavřenost do sebe, vede k cyklické malosti.

Klepněte pro větší obrázek
BP, foto: shimmell

Je zde ještě třetí skupina horalů – vyrážejí vzhůru a nevědí, kam jdou, ani co je čeká. Chtějí vidět více, růst, stávat se někým. Nejde jim o překonávání vrcholů, ale o nepřetržitý postup vzhůru. Jistě, že na takové cestě budou i strmé propady níže, ale ona zaměřenost na cestu a otevřenost vůči ní, umožňuje člověku skutečně se otevřít světu a růst. Stávat se. Člověk není hotový tím, že by měl nějakou substanci, ale je spíše potencí k stávání se někým; od osoby k osobnosti, od dítěte k dospělému, od žáka k mistrovi.

Taková cesta není nikdy ani přímá, ani v moci samotného člověka. Ten může mít jen vytrvalost a odhodlání. Pokud nepodlehne sebeklamu vlastní dokonalosti, může z každé životní situace, odcházet posilněn. Je přitom velkou životní moudrostí, můžeme uzavřít odlišněji než francouzský filosof, rozlišit, co je oním procesem růstu – zda práce, život, moudrost, vzdělanost, bohatství nebo cokoli dalšího.

Snímek BP zachycuje brouka na stéblu trávy. Nevíme, zda jde o druhého nebo třetího horolezce, ale je zřejmé, že vylezl na místo, ze kterého není možné jít výše. Drží se a čeká. Čelí poryvům větru, nepřízni osudu. Nevzdává se. Žije pravidlem „Nikdy se nevzdávat a neutíkat z boje“. Maxima, která může vést k heroickým ctnostem, ale také k absolutní zatvrzelosti a neschopnosti vlastní reflexe.

Gratuluji Shimmellovi k pěknému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Zatímco národy, které se vyvíjely na jihu mají poměrně rozvinutou poezii, která se vztahuje k dešti, vodě či rozkvetlé poušti, jako k něčemu magickému a nesamozřejmému, nám význam vody teprve dochází. Snímek Po dešti. je ukázkou právě takové dešťové poezie. Autorem je klemba.

Klepněte pro větší obrázek
Po dešti., foto: klemba

Některá slovní spojení mohou vést k jednoduché obrazotvornosti. Ale existují i situace, kdy se fotograf dokáže jejich prostřednictvím podívat na nějaký společenský fenomén jinak. Tak jako vhumanik se snímkem o místech pro vozíčky, kde jisté bezohledné chování dokáže vtipně rámovat.

Klepněte pro větší obrázek
o místech pro vozíčky, foto: vhumanik

Snímek jako do fotobanky nebo na pozadí počítače je Barvy podzimu od xfiala43, který je prosycený tím, jak se barví listí a slunce, které právě vychází je barevně osvěcuje a činní je ještě krásnějšími.

Klepněte pro větší obrázek
Barvy podzimu, foto: xfiala43

alcapone1 nabízí snímek z podobného ranku – čistou, technicky i kompozičně dokonalou práci, kterou je možné někam beze všeho vystavit. Nemá potřebu svět komplikovat, ale provést kvalitní řemeslnou práci.

Klepněte pro větší obrázek
..., foto: alcapone1

Tzv. sociální fotografie většinou zachycuje život lidí v kulisách ulic a jejich sociální interakce. Snímek ulice není růžový sad tuto skutečnost zachycuje jen nepřímo, avšak o to možná zajímavěji. Autorem je Jokr7.

Klepněte pro větší obrázek
ulice není růžový sad, foto: jokr7
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

sranda. tak jsem hledal, kdy naposledky byl … paklik 12. 9. 2018, 13:15
Fotka tydne. Poprve v zivote :))) boucham sa… Alcapone1 12. 9. 2018, 11:23

Další podobné články

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

New York Times digitalizuje archív fotografií. Pomáhá mu v tom Google

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

1000 let dlouhá expozice dírkovou komorou

Princip dírkové komory je známý velmi dlouho a tento „fotoaparát“ patří mezi jedny z prvních, které se používaly. V moderní podobě jej pak využívá komunita tzv. pinholistů. Když se do jejího použití pustí filozof a umělec, může to dopadnout různě.

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Fotografie týdne: o vertikále a horizontále

Když procházíme českými městy, nelze si nevšimnout zásadního zlomu, kterými prošla nejen v době průmyslové revoluce, ale také v první třetině dvacátého století. Nejde v ní jen o růst do šířky, ale také o asanace měst.

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Téměř detektivní pátrání po snoubencích v Yosemitech

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Nikon vyhlásil další ročník mezinárodní fotosoutěže Nikon Photo Contest

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

Astrofotograf roku 2018 – tohle jsou snímky opravdu z jiné planety

S blížícím se koncem kalendářního roku se objevuje stále více výsledků nejrůznějších fotografických soutěží. V záplavě průměrných nebo naopak nadprůměrných – ale povětšinou reportážních – fotografií se najdou i velmi zajímavé snímky.

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Fotografie týdne: Dalího Podzim

Snění bylo vždy tématem hovoru, náboženských zkušeností, ale postupně také zájmem psychologů. A přesto se stalo v prvé řadě nevyčerpatelnou studnicí umění. Náboženské rysy spánku jsou všeobecně známé a můžeme si dovolit zkratku, že jde o jistý význačný prvek téměř všech náboženství.

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola

Stanfordská knihovna uvolnila 130 000 fotografií Andy Warhola