Fotografie týdne: O modernitě a vlivu člověka na svět

26. března 2019
TWEET SDÍLET
Italský filosof působící v Anglii Luciano Floridi tvrdí, že modernita, jako jistý styl a způsob lidského myšlení skončil. Pro modernitu je podle něj typické to, že si vyjasňuje vztahy – jsou v ní subjekty, které mohou být různě vzájemně nakonfigurované a podle toho, jak se k sobě mají, tak vypadá svět.

Modernita řeší vztah člověka k přírodě, vztahy lidí mezi sebou navzájem, ale také v sobě nese slovník, který je spojený se vznikem sociologie jako vědy – moc, diskurs, síla.

Svět v modernitě je světem v jisté formě násilného boje, soupeření o něco. Vrcholným myslitelem moderny v klasickém slova smyslu je Friedrich Nietzsche, který – ač nikdy nevytvořil žádnou vlastní filosofii – dává do centra pozornost boj o moc, hledání nadčlověka. Podobně bude dítětem moderny také Karel Marx a jeho koncept třídní společnosti a dialektiky. Ostatně i občanský aktivismus je postavený právě na myšlenkovém schématu, které Floridi spojuje právě s modernitou.

Současný svět je ale jiný, píše Floridi, protože koncepty moci, vlivu či síly se transformují natolik, že není možné s nimi zacházet tak, jako doposud. Důležitější je pak prostředí ve své komplexitě, než-li přetahování se jednotlivých tříd o to, kdo bude vládnout výrobním prostředkům. Modernita se vyčerpala, její téma spadají do industriální doby, krize klasických politických stran je dána tím, že v tomto myšlenkovém schematismu „staré dobré Anglie“ uvažují. Jenže, jak na jiném příkladu ukazuje Thomas Kuhn, zbavit se těchto představ je nesmírně náročné.

Floridi upozorňuje, že to, co je pro novou éru důležité je rozmazávání hranic. Nemůžeme svět vložit do předem nachystaných kategorií, vše je fluidnější, náročnější, dynamicky se mění. Hranice, ať již v jakékoli oblasti možná stále existují, ale je náročné je jednoznačně a univerzálně nakreslit. Udává přitom tři pěkné příklady – kyberprostor a svět smyslové zkušenosti jsou navzájem tak propojené, že je nelze od sebe v žádném ohledu oddělit. Žádné tady a tam, skutečný a virtuální, online a offline neexistuje.

Klepněte pro větší obrázek 
///, foto: tchmes

Druhý příklad pro Floridiho souvisí s tím, že nehledáme vztah člověka k přírodě a technice (jak to dělal ještě Martin Heidegger), ale naopak vidíme, že hranice mezi přírodou, člověkem a technikou se stále rozmazávají. Starý dualismus přírody a kultury, přírody a techniky, člověka a robota, zemřel. Poslední příklad je rozmazávání hranic mezi jedincem a prostředím, které sice existují, ale i díky moderním biologickým objevům víme, že má jedinec podstatně blíže k prostředí, než jak jsme si to mohli ještě před třiceti lety představovat.

Nová doba, to je doba bez ostrých hranic. Ne tekutá modernita, bez břehů, ale moderní styl myšlení více uvažující o celistvosti a komplexitě než o hranicích. Hranice jsou základním paradigmatem moderny, podle Floridiho si na ně ve světě již příliš často v důležitých věcech nesáhneme.

Snímek /// od Tchmes je dokonalou ilustrací toho, o čem přemýšlí Floridi. Ukazuje, že hranice mohou být neostré, a přitom svět neztratí nic ze své krásy. Spíše naopak. Opuštění hranic jako by otevíralo nové perspektivy a obzory zkoumání. Fotografie je pak pozvánkou k tomuto novému dobrodružství nové doby po moderně.

Gratuluji autorovi k nesmírně zajímavému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Josef Jeřábek zachycuje člověka v prostředí, které mu evidentně není příjemné nebo vlastní. Přesto – anebo právě proto – zde provádí zeměměřičskou činnost. Aktivitu, která povede k tomu, že se místa zmocní a přemění ho. Snímek nese název landscape.

Klepněte pro větší obrázek 
landscape, foto: jerabek-josef

Zvířata se v našem výběru neobjevují příliš často. Přesto pohled Rudycha s názvem backyard black panther blues stojí za zhlédnutí. Především pak proto, že se v něm spojuje poměrně běžný motiv s jasným a dlouhodobým výtvarným projevem fotografa, který ho transformuje do něčeho, co je jeho ruce a mysli zřejmě blízké.

Klepněte pro větší obrázek 
backyard black panther blues, foto: rudych

Pěkný minimalismus ve fotografické tvorbě můžeme nalézt na snímku úhel přistání. z Bělehradu od Paklika.

Klepněte pro větší obrázek 
úhel přistání, foto: shimmell

A na závěr ještě jeden snímek tematicky navazující na Paklika jen letadlo střídá kolotoč - ...s hlavou v oblacích... od ...rouzi...

Klepněte pro větší obrázek 
...s hlavou v oblacích..., foto: ...rouzi...
 

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

16 Petr Březina

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

15 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

1 Helena Vyplelová