DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: O návratech

Martin Heidegger považoval přijetí smrti za autentické převzetí svého lidství. Jen ve smrti můžeme říci, že se život podařil nebo že naopak nestál za nic.

Celý náš život k ní směřuje, všechny naše činy a životní volby jsou součástí rozvrhu mířícího právě ke smrti. Ale musí být smrt vždy konečnou stanicí života? Nemůže čas ustoupit osobě? Existují návraty?

V běžném životě se setkáváme s řadou návratů po větším či menším časovém odloučení – ať již do míst nebo k určitým osobám. Přitom si jsme vědomi nezpochybnitelného fenoménu času, který si vše podřizuje. Jen málo kdo může dnes říci, že by byl pánem svého času, neboť situace je velice často právě opačná. Přesto existuje činnost, která dovolí toto prokletí času překonat a vystavět nad ním most interpersonální komunikace – umění.

Není vždy samozřejmé, že se setká autor, jeho dílo a konzument v jednom souznění, že umělecká komunikace skutečně proběhne. Přesto je dnes zřejmé, v Mozartově díle čas osobě skutečně ustupuje. Umění je vždy vyjitím ze sebe samého, autor vždy musí dát něco, co je součástí jeho duše do materiální podoby. A myslím, že právě tato lidská schopnost je jednou z mála věcí, které odlišují člověka od zvířat – tvorba umění.

Muž na snímku O návratech zažívá určité dorůstání do skutečnosti, kterou má před sebou – návrat není nikdy nalezení věci či člověka v původním stavu, ale setkáním se s něčím do určité míry novým a změněným časem. Možná se setká se svým dávným přítelem, ale ten nebude již jen tím, kterého před lety opustil – bude mít nové zkušenosti, myšleny, zážitky. Již jistě přečetl velké množství knih a mnoho věcí prožil. Ostatně stejně jako druhý v setkávajícím se dialogu. Přesto čas osobě může ustoupit v tomto autentickém a pravdivém setkání.

Klepněte pro větší obrázek 
O návratech (foto: Mikoudelka)
 

Autorem podařené fotografie, která se nachází na pomezí mezi abstrakcí a konkrétní tvorbou, je uživatel Mikoudelka. Snímek sází na netradiční kompoziční pojetí i výtvarné vyjádření, které nese jednoznačný autorův rukopis. Celkově dobrý dojem ze snímku pak podtrhuje zajímavé barevné provedení celého díla.

O tom, jaké zajímavé věci můžeme každý den vidět ve svém okolí, vypovídá snímek Smutný klaun, jehož autorem je Libor Pawlas. Je ukázkou toho, že zajímavé či krásné věci jsou všude kolem nás a je jen třeba se po nich dívat s otevřenýma očima. Dostojevský píše, že krása zachrání svět – myslím, že krásy je všude kolem nás dostatek. Jde jen o to, ji hledat a nacházet.

Klepněte pro větší obrázek 
Smutný klaun (foto: Libor Pawlas)
 

Martin Rak nabízí snímek Benátky, který zavádí diváky do významného italského města pod příkrovem mlhy. Romantické a malebné místo se stává snad ještě více poetickým nežli obvykle.

Klepněte pro větší obrázek 
Benátky (foto: Martin Rak)

Jokr07 se prezentuje kolážovým abstraktním dílem s názvem Civilizace, do kterého mistrně sází jednotlivé budovy opatřené určitými barevnými tóny. Hra architektury, barev i abstrakce pak nabízí dílo, které je zajímavé, dynamické a uchvacující; nutící člověku rozpoznávat jednotlivé detaily a skrze ně nacházet pohled na smysl celku.

Klepněte pro větší obrázek 
Civilizace (foto: Jokr07)

A na závěr ještě pohled na vodu v podání Petra Pazdery na snímku Pod našima okny teče vodička, který nabízí jak hravý přístup k fotografování vody, tak také k pomíjivosti okamžiku. Kolik času zbývá oné velké bublině na snímku, než praskne a zcela zmizí?Desetina sekundy, celá sekunda? Již za několik málo chvil bude celá scéna vypadat úplně jinak a návrat nebude možný.

Klepněte pro větší obrázek 
Pod našima okny teče vodička (foto: Petr Pazdera)
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

fotka-respektive kolaz Civilizace je perfekt… neviem 25. 5. 2011, 13:51
Dnešní výběr stojí opravdu za to Martin Kozak 25. 5. 2011, 08:27

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.