DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: O návratech

Martin Heidegger považoval přijetí smrti za autentické převzetí svého lidství. Jen ve smrti můžeme říci, že se život podařil nebo že naopak nestál za nic.

Celý náš život k ní směřuje, všechny naše činy a životní volby jsou součástí rozvrhu mířícího právě ke smrti. Ale musí být smrt vždy konečnou stanicí života? Nemůže čas ustoupit osobě? Existují návraty?

V běžném životě se setkáváme s řadou návratů po větším či menším časovém odloučení – ať již do míst nebo k určitým osobám. Přitom si jsme vědomi nezpochybnitelného fenoménu času, který si vše podřizuje. Jen málo kdo může dnes říci, že by byl pánem svého času, neboť situace je velice často právě opačná. Přesto existuje činnost, která dovolí toto prokletí času překonat a vystavět nad ním most interpersonální komunikace – umění.

Není vždy samozřejmé, že se setká autor, jeho dílo a konzument v jednom souznění, že umělecká komunikace skutečně proběhne. Přesto je dnes zřejmé, v Mozartově díle čas osobě skutečně ustupuje. Umění je vždy vyjitím ze sebe samého, autor vždy musí dát něco, co je součástí jeho duše do materiální podoby. A myslím, že právě tato lidská schopnost je jednou z mála věcí, které odlišují člověka od zvířat – tvorba umění.

Muž na snímku O návratech zažívá určité dorůstání do skutečnosti, kterou má před sebou – návrat není nikdy nalezení věci či člověka v původním stavu, ale setkáním se s něčím do určité míry novým a změněným časem. Možná se setká se svým dávným přítelem, ale ten nebude již jen tím, kterého před lety opustil – bude mít nové zkušenosti, myšleny, zážitky. Již jistě přečetl velké množství knih a mnoho věcí prožil. Ostatně stejně jako druhý v setkávajícím se dialogu. Přesto čas osobě může ustoupit v tomto autentickém a pravdivém setkání.

Klepněte pro větší obrázek 
O návratech (foto: Mikoudelka)
 

Autorem podařené fotografie, která se nachází na pomezí mezi abstrakcí a konkrétní tvorbou, je uživatel Mikoudelka. Snímek sází na netradiční kompoziční pojetí i výtvarné vyjádření, které nese jednoznačný autorův rukopis. Celkově dobrý dojem ze snímku pak podtrhuje zajímavé barevné provedení celého díla.

O tom, jaké zajímavé věci můžeme každý den vidět ve svém okolí, vypovídá snímek Smutný klaun, jehož autorem je Libor Pawlas. Je ukázkou toho, že zajímavé či krásné věci jsou všude kolem nás a je jen třeba se po nich dívat s otevřenýma očima. Dostojevský píše, že krása zachrání svět – myslím, že krásy je všude kolem nás dostatek. Jde jen o to, ji hledat a nacházet.

Klepněte pro větší obrázek 
Smutný klaun (foto: Libor Pawlas)
 

Martin Rak nabízí snímek Benátky, který zavádí diváky do významného italského města pod příkrovem mlhy. Romantické a malebné místo se stává snad ještě více poetickým nežli obvykle.

Klepněte pro větší obrázek 
Benátky (foto: Martin Rak)

Jokr07 se prezentuje kolážovým abstraktním dílem s názvem Civilizace, do kterého mistrně sází jednotlivé budovy opatřené určitými barevnými tóny. Hra architektury, barev i abstrakce pak nabízí dílo, které je zajímavé, dynamické a uchvacující; nutící člověku rozpoznávat jednotlivé detaily a skrze ně nacházet pohled na smysl celku.

Klepněte pro větší obrázek 
Civilizace (foto: Jokr07)

A na závěr ještě pohled na vodu v podání Petra Pazdery na snímku Pod našima okny teče vodička, který nabízí jak hravý přístup k fotografování vody, tak také k pomíjivosti okamžiku. Kolik času zbývá oné velké bublině na snímku, než praskne a zcela zmizí?Desetina sekundy, celá sekunda? Již za několik málo chvil bude celá scéna vypadat úplně jinak a návrat nebude možný.

Klepněte pro větší obrázek 
Pod našima okny teče vodička (foto: Petr Pazdera)
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

fotka-respektive kolaz Civilizace je perfekt… neviem 25. 5. 2011, 13:51
Dnešní výběr stojí opravdu za to Martin Kozak 25. 5. 2011, 08:27

Další podobné články

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Někdy se může stát, že o něčem máme jen mlhavou představu. Tedy, že disponujeme ideou, která je ještě neostrá a čeká na formulaci, ohraničení, jasnost. Možná se zcela změní, protože původní obrysy mohou skrývat ledasco.

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.