Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

11. července 2017
TWEET SDÍLET
Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Jeho gestikulace je neadekvátní, křičí s přehnanými emočními znaky, celý jeho projev působí nepřiměřeně. Přesto, pokud by se naopak během představení choval, jako na procházce parkem, nikoho by nezaujal. Divadlo a herci tak vlastně ukazují jisté znaky, které se objevují ve „skutečném“ světě, jen zhuštěně, kondenzovaně, přehnaně.

Představení je tak reflexí či zprávou o tom, jak vypadá svět, ve kterém žijeme, poměrně často s dovětkem, pokud ho nebereme příliš vážně. Nejde přitom o to, zda jdeme na tragédii či komedii, na dílo seriózní a vážené nebo na absurdní drama. Aby divadlo fungovalo a lidé mu rozuměli, musí být schopné ve světě diváků najít něco, co se jich dotýká, a zajímavým způsobem s tím pracovat. Jestliže jsou tak některá témata či divadelní hry „věčné“, je to proto, že zřejmě pracují s tématem, které je vlastní člověku, jako biologicko-sociálnímu druhu, takže ho oslovují pořád.

Divadlo je tak vlastně místem, kde se potkává symbolismus a zkratka, práce s odkazy a kontextem s uměním a společností. Zatímco psát či malovat (nebo i fotit) lze do „šuplíku“ divadlo se do něj dělat téměř nedá. Vyžaduje dialog, kontext, vzájemné pochopení. Může mít dokonce terapeutické účinky.

Klepněte pro větší obrázek
Divadlo, foto: Balian

Někdy se mluví o divadlu života, ve kterém se má na mysli, že člověk hraje svoji životní roli (opět divadelní pojem), zatímco ostatní herci hrají své a vše režíruje osud, velký hodinář, prvotní hybatel, Bůh, velký režisér. Divadlo zde najednou dostává rozměr absolutního přenesení svého bytí na jeviště, jisté transparentnosti, ale současně malé možnosti ovlivnit svůj život. Jako by vše bylo dáno osudem, proti kterému je marné se bouřit, jako v tradičních řeckých divadelních hrách. V takovém případě odkaz srůstá s odkazovaným, hra přestává být hrou, protože přichází o svá pravidla.

Snímek Divadlo, jehož autorem je Balian, ukazuje na dva symboly, vyvýšené nad fotografa i diváka, které zvou k intepretaci vlastního „tady a teď“, reflexi pobytu, hledání vlastní role v divadle světa. Podle toho, k jakému pojetí se chce kdo přidat. Gratuluji autorovi k pěkné fotce, která překvapí svojí kontextuálností v obyčejnosti a dovolím si pozvat na prohlídku dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Pro milovníky pohádek a příběhů obecně, je jistě potěšením fotka O rezavém klíči, která zajímavým způsobem pracuje se zlatým řezem a volným místem. Svým kompozičním provedením doslova zve do otevřených dveří příběhu, který si může každý doplnit po svém – podle toho, s jakým hermeneutickým klíčem bude ke snímku přistupovat. Autorem je sunbrid.

Klepněte pro větší obrázek
O rezavém klíčí, foto: sunbird

Mozaiku lze poskládat z kamínků, sklíček, rozstříhaných papírků… vlastně skoro s čehokoli, na co si člověk vzpomene. Anebo ji také hledat kolem sebe, vyrobenou třeba z kusů kovových objektů, jak ukazuje Uhler na snímku Kanystry.

Klepněte pro větší obrázek
Kanystry, foto: Uhler

Tomáš Holub nabízí pohled na krajinu, který není barevně ani tematicky usazený nebo seriózní. Ukazuje na funkční rozměr fotografie v podobě tvorby pohlednic. Přebarvených a pestrých natolik, aby podnítily fantazii a oprášily vzpomínky. Taková je Passo di Falzarego, Itálie.

Klepněte pro větší obrázek
Passo di Falzarego, Itálie, foto: Tomáš Holub

A na závěr ještě relaxační či meditační Letní vánek od jokr7.

Klepněte pro větší obrázek
letní vánek, jokr7

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

11 Helena Vyplelová

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina

Canon EOS R: další plnoformátová bezzrcadlovka s nemalými ambicemi

Canon EOS R: další plnoformátová bezzrcadlovka s nemalými ambicemi

Dva týdny poté, co Nikon uvedl plnoformátové bezzrcadlovky Z6 a Z7, přichází se svou full-frame variantou také Canon. Vedle nového fotoaparátu byla představena čtveřice systémových objektivů, trojice adaptérů, bateriový grip a kompaktní blesk.

60 Helena Vyplelová

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

V dnešním testu se zaměříme na kompaktní bezzrcadlovku Panasonic Lumix GX9. Specifikace slibují vyspělý fotoaparát se širokou nabídkou funkcí a solidní hardwarovou výbavou. Čím nás Lumix GX9 potěšil a kde má své rezervy?

8 Helena Vyplelová

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Leica Q2 láká na vysoké rozlišení, 4K video a odolné provedení

Druhá generace plnoformátového kompaktu se světelným objektivem na sebe nechala čekat přes tři roky. Inovace však nejsou malé – takřka dvojnásobné rozlišení a možnost kvalitního záznamu videa

3 Petr Březina

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Deset bezzrcadlovek, které byste chtěli pod stromeček

Bezzrcadlovky jsou skladné a výkonné fotoaparáty s možností výměny objektivu podle fotografické situace. Připravili jsme přehled nejlepších bezzrcadlovek, které stojí za zvážení.

35 Helena Vyplelová