DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: O zimě co uletěla komínem

Zimní minimax aneb kdy méně může býti více. Tohle roční období je ideální pro tvoření minimalistických fotek.

Jedna stará a stále platná fotografická moudrost praví, že dobrá fotografie není ta, k níž už nejde nic přidat, ale taková, u které nelze nic odebrat bez toho, že přijde o svůj smysl. A toto pravidlo se zdaleka netýká jen fotografií.

Teprve když jsem se podíval na svůj první předběžný výběr deseti snímků z uplynulého týdne, zjistil jsem, že mě tentokrát zaujaly fotografie tzv. minimalistické. Natolik minimalistické, že až na jednu, neměly dokonce ani barvy. Nakonec se jediný zástupce barevné fotografie do konečného výběru tak jako tak nedostal. Poctivě jsem si prohlédl všechna vložená díla a domnívám se, že BW minimalarty měly tentokrát skutečně navrch.

Klepněte pro větší obrázek
..o zimě co uletěla komínem....
Autor: jerabek-josef

Promyšlená kompozice umocněná trefným a vtipným názvem mě utvrzuje, že autor má co říci a navíc ví, jak se vyjádřit. Přitom nechává divákovi dostatečné množství prostoru pro zapojení vlastní představivosti a hravosti. Ostatně, jsem zvyklý u naprosté většiny jeho fotografií, že diváka nepovažuje za prostého konzumenta, ale aktivního spoluúčastníka.

Klepněte pro větší obrázek
táhněte....
Autor: Paklík

Fotografie je jistým druhem sdělení. I sdělení může být košaté a přitom bezobsažné nebo naopak - může nést až lakonicky údernou informací. V této fotografii nenajdeme nic zbytečného, je odměřeně strohá a zároveň výmluvná. Název s jeho slovní hříčkou beru jako bonus navíc.

Klepněte pro větší obrázek
Přechody.
Autor: trouba-1

Takřka klasické střídání zastíněných a osvětlených ploch nahoře změkčené obloukem horizontu. Zbytky porostu narušují plochy, které by jinak působily až sterilně.
Je to scenérie, která nám může evokovat skoro jakékoliv místo v naší zemi, takže se zdá povědomá a do jisté míry i blízká. Nemusím být krajinář, abych si vychutnal podobné pohledy při ranních nebo podvečerních cestách.

Klepněte pro větší obrázek
- každý svou cestou -
Autor: inachis

Opět jsem se utvrdil v názoru, že když dva dělají zdánlivě totéž, výsledky můžou vypadat velice odlišně. Každou zimu napadne mnoho lidí vyfotografovat stopy zvířat na sněhu. Ne každému se povede najít takovou kompozici, aby ty otisky měly i svůj řád a příběh. Tady se to povedlo a navíc je to opět velice dobře podtrženo názvem snímku.

Klepněte pro větší obrázek
jedna albumovka,jen tak :)
Autor: ZuzankaH...

I albumovka jde udělat tak, že na ni se zalíbením shlédne i oko cizího neangažovaného člověka. Už je to dávno, co jsem stál naposledy na lyžích. A ještě trochu dávněji, co jsem na nich stál poprvé. Tenhle klučík už asi něco najezdil a autorka to umí podat, včetně toho lehkého náznaku terénu v pravém horním rohu, který navozuje pocit hloubky prostoru.

Další článek




celkem 23 komentářů

Nejnovější komentáře

B-] Rudy 4. 3. 2010, 18:20
Re: Výběr Richter (novy) 3. 3. 2010, 04:17
Re: Výběr Richter (novy) 3. 3. 2010, 04:17
Re: Výběr znepokojený uživatel... 3. 3. 2010, 03:52
O zimě ... Denda 27. 2. 2010, 08:40

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.