Fotografie týdne: odchody bez rozloučení

12. února 2019
TWEET SDÍLET
Příběhy o kouzelnících a čarodějích jsou populární napříč civilizacemi a mají nesporně hluboký mytologický charakter. Mágové jsou spojování především s kněžími (odsud i perské maguš, tedy obětník či kněz).

Mág je někdo, kdo vidí více, než co se ukazuje zraku v běžném světě, kdo má možnost nahlížet na svět z jiné transcendentální perspektivy. Ostatně není překvapivé, že mágové či šamani měli úlohu nejen obětníků komunikujících s božstvy, ale především mudrců, léčitelů, vykládačů světa.

Mág jistě není někým, kdo může jen tak sedět a za drobný poplatek či pravidelnou rentu společenství, provozovat kněžské řemeslo. Má charakter bytostné aktivity. Ti, kteří nemají čas nebo možnosti chápat svět v širších perspektivách, mezi sebou vyvolují ty, kteří této činnosti zasvětí celý svůj život. Také bibličtí mágové (do češtiny překládaní jako mudrci či lidově králové) zřejmě pozorovali hvězdy, tedy aktivně pracovali, a když narazili na jev, který bylo třeba prozkoumat, vyrazili za ním. Například české slovo čarovat je etymologicky odvozeno od slova dělat někomu něco. Nejde tedy o čáru, ale o činy, které jsou pro mága typické.

Mít magickou moc na druhou stranu představuje jisté lákadlo. Často, aniž by člověk viděl ono bytostné položení se do odhalování skrytosti světa, do aktivity bytí, směřujícího k poznání a překročení sebe sama, touží po moci něco činit. Kouzlo je aktivní manipulací se světem a přírodou, je mocí, ale také diferenčním znakem. Být mág znamená nebýt jako druhý, mít ve společenství, ve kterém žiji mimořádné a vážené postavení.

Je ale magie jedinou možností, jak s přírodou manipulovat? S rozvojem vědy a techniky se ukázalo, že moc nad přírodou, ono lákadlo spojené s magií nemusí mít tak nadpřirozený charakter. Vědcem, se může stát téměř každý a současná společnost vědecké kariéře žádné mimořádné překážky neklade. Přesto se ukazuje, že jsou zde tři vlastnosti, které má magie s vědou překvapivě společné. Tou první je nutnost oddanosti.

Klepněte pro větší obrázek 
odchody bez rozloučení, foto: františek mikuš

Být vědcem znamená vzdát se mnohého a mimořádně tvrdě pracovat s možností, že výsledek práce bude v nejlepším případě průměrný. Magie ani věda negarantují úspěch spojený s prací, jen neúspěch, který se bez vložení celého bytí nutně dostaví. Vědu ani magii není možné dělat napůl nebo na vedlejší úvazek.

V neposlední řadě je to zápas o neskrytost. Technika, věda, ale také magie, každá svými prostředky usiluje o odhalení něčeho, co je ostatním skryto. Vynášejí na světlo myšlenky, poznatky, fenomény, které jsou ve světě i bez nich, ale nikdo si jich nemusel všimnout.

Martin Heidegger v této souvislosti ve své knize O původu uměleckého díla hovoří v podstatě o tomtéž. Smyslem umění není exhibice umělce, ten není podstatný, ale zobrazení světliny v její neskrytosti, pohled na fenomén, na který se doposud nikomu nepodařilo podívat z této strany. Je zřejmé, že společné charakteristiky vědy a magie nese také umělecká činnost.

Magie, věda, technika a umění nesporně nejsou týmž, jakkoli mají spolu mnohé společné. Jsou parciálními odpověďmi lidského ducha na otázku po neskrytosti. Ostatně není divu, že zmíněný Heidegger vidí právě v procesu odhalování neskrytosti smysl a úkol myšlení. A pokud se ukáže, že nějaký ze způsobů tohoto odhalování je neadekvátní, je vhodné ho opustit, jak se to stalo u magie. Neznamená to ale, že by její hodnota byla nulová. Vždyť právě ona mohla otevřít mnoho otázek a perspektiv, na kterých se později mohlo rozvinout to, co prismatem novověku označujeme jako moderní myšlení.

Snímek odchody bez rozloučení je ukázkou odhalování neskrytostí. Nabízejí perspektivu světa, kterou by divák jinak neviděl, vedou ho k otázkám, které by si nepoložil, vtahují ho do kontextu díla a umožňují mu vidět něco, co je za obrazem, projít branou, nikoli v obrazu, ale ve své mysli.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je František Mikuš k pěkné fotografii a dovoluji si pozvat na prohlídku uplynulého týdne.

Synchronizace od Mileny Hertlové je snímkem s mimořádnou stísněností, s pocitem souhry, která ale předpokládá střed člověka, který k sobě svět kolem sebe váže a přitahuje.

Klepněte pro větší obrázek
Synchronizace, foto: Milena Hertlová

Alcatraz je místo, odkud se neutíká. Vězení v totalitě bez budoucnosti. Místo, kde prostor neustupuje osobě, jak říká slavná fenomenologická poučka, ale kde právě prostor osobu zdrtí a přivádí až na kraj existence, ponořené do světa stínů. Tak jak to zachycuje tomgaston.

Klepněte pro větší obrázek
Alcatraz, foto: tomgaston

Naopak snímek romanticky oddechový je technicky precizní krajinka na pozadí monitoru s názvem Crete Senesi z Toskánska od Abulafia3.

Klepněte pro větší obrázek
Crete Senesi, foto: Abulafia3

A na závěr ještě jedna krajinka od Paklíka, jako ukázka minimalistické práce, lehkosti barvy a téměř kouzelnického oka fotografa.

Klepněte pro větší obrázek
krajinka, foto: shimmell

Témata článku: Kultura, Fotografie týdne

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix S1R – první dojmy z terénu s novou bezzrcadlovkou

Panasonic Lumix S1R – první dojmy z terénu s novou bezzrcadlovkou

Panasonic se směle pustil do zatím neprobádaných vod plnoformátové digitální fotografie a hned první pokus nevyšel špatně, aspoň tomu nasvědčují první zkušenosti z terénu.

3 Petr Březina

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

23 Helena Vyplelová

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Digitálně, a přesto jen ve dvou odstínech

Budeme-li mluvit o kreativní či umělecké fotografii, jedná se obvykle o interpretaci skutečnosti, která je ovlivněna samotným autorem. A právě černobílá fotografie je v tomto směru jednou ze nejčastějších možností, jak divákům zprostředkovat umělecký záměr a zážitek.

5 Petr Březina

Naučte se fotit (nejen) iPhonem v 16 krocích

Naučte se fotit (nejen) iPhonem v 16 krocích

Apple na svých internetových stránkách uveřejnil sérii šestnácti videí, která vám napoví, jak fotit s telefony iPhone 7 a iPhone 7 Plus. Některá z nich j však možné aplikovat i na ostatní mobilní telefony a některé fotoaparáty

1 Adam Kos

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

8 Helena Vyplelová

Novinky systému Nikon Z: širokoúhlý zoom, nový firmware a filmařský kit

Novinky systému Nikon Z: širokoúhlý zoom, nový firmware a filmařský kit

Nikon představil trojici novinek pro své plnoformátové bezzrcadlovky: rozšířil portfolio kompatibilních objektivů, prostřednictvím firmwaru přidal nové funkce a pro filmaře uvedl speciální kit s externím mikrofonem a dalším příslušenstvím.

10 Helena Vyplelová

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová