DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Předně návrat – návrat předpokládá, že je kam se vracet, že zde existuje nějaké bezpečné doma, jakkoli je cesta možná složitá a nepříjemná, jakkoli lze říci, že setkání a návrat samotný bude bolestivý. Jde o téma často literárně zpracovávané.

Odysseus se vrací domů a musí překonávat velké množství překážek. Nebezpečí života je ale vždy převáženo touhou se vrátit. Vrátit se domů, spočinout v hrobě svých předků. Ostatně velká část řecké literatury je spojena právě s motivem návratu domů po Trojské válce. Téměř nikomu se nevrací lehko a pro téměř nikoho celý proces nepůsobí jednoduše. Všechny také tíží, co se děje doma. Místo, do kterého se vracejí je jiné. Není jisté, není známé, změnilo se. Návrat je proto cestou do neznáma. Současně je třeba říci, že nemusí být vždy pozitivní, může představovat smrt, sejití z cesty, konec.

Zcela jiný přístup k návratu má marnotratný syn. Ten si v jednom okamžiku uvědomí možnost návratu, kterou si vůbec nepřipouštěl. Najde v sobě touhu po změně a navrácení se domů. Ví, že to nebude snadné, ale současně cítí, že jde o jedinou možnost, jak se vyhnout vlastí bídě a chudobě. Na rozdíl od Odysea se ale vrací do prostředí eternisticky neměnného, téměř statického.

Klepněte pro větší obrázek
Okamžitě se vrať, foto: No21

Představa návratu je pro člověka důležitá. Jakkoli lze o něm přemýšlet jako o bytosti neustále se měnící, je v něčem zakotvená, disponuje jistými kořeny, pocitem prostoru či stavu, ze kterého vychází. A dříve nebo později se – v různých podobách – chce vracet, nebo o to alespoň usilovat. Ona touha ale samozřejmě nemusí být vždy převedená do aktu. Jsou situace, kontexty a prostředí, která návrat neumožňují, znesnadňují. Návrat současně znamená opuštění toho stávajícího, jisté radikální obracení se a odvrhnutí mnoha statků, které jsme si vydobyli.

Proto je zde ještě jeden rozměr, totiž ten, který obecnou touhu převede do realizovatelné podoby a dá jí časovou dimenzi – okamžitě. Zítra návrat již nebude možný. Pokud je něco těžkého nyní, v budoucnu to s velkou pravděpodobností snazší nebude. Ono obrácení se nemůže udát až budou příhodné podmínky, jakkoli mohou na první pohled vypadat bohulibě. Je to hop nebo trop, teď nebo nikdy.

Ať již zvolání Okamžitě se vrať! Pronášíme sami k sobě nebo nám je předkládá někdo jiný, stojíme před existenciální volbou. Před situací, ze které se nelze vymluvit. Neudělat nic, znamená říci, resolutní ne. Vyřknout ano, působí redefinici sebe sama.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je No21, k fotografii existenciální, pěkné, vtipné, hravé. A současně si dovoluji pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Klemba se vrací, ale také jiný. Nemění se jen místo návratu, ale také ten, kdo se vrací. Snímek Za plotem je černobílou hrou s objekty, náznaky, rozděleními, strukturou.

Klepněte pro větší obrázek
Za plotem, foto: klemba

Jednou z možností, jak do fotografie výrazněji dostat rozměr časovosti ukazuje fotografie run, jejíž autor m.time do ní třikráte uvěznil běžícího psa. Nápaditě a pěkně.

Klepněte pro větší obrázek
run, foto: m.time

Shimmell nabízí další ze svých italských fotografií. Tentokráte snímek téměř plakátový, relaxační, ale přesto s ukrytými významy, vazbami a vtipy. Nese název přístavní.

Klepněte pro větší obrázek
přístavní, foto: shimmell

Na závěr ještě poměrně častý motiv autorů, kteří jsou odchováni na Zemanových filmech, na snímcích s napětím, ale především neopakovatelnou mnohavrstevnatou poetikou. Fotografie nese název Cesta do pravěku a jejím autorem je xfiala43.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta do pravěku, foto: xfiala43
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Sony World Photography Awards 2018 – vítězové ve znamení neotřelých snímků

Celosvětová fotografická soutěž Sony World Photography Awards se poprvé konala v roce 2008 a za uplynulou dobu se z ní stalo uznávané fotografické klání s celosvětovou účastí a renomé.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.