DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Předně návrat – návrat předpokládá, že je kam se vracet, že zde existuje nějaké bezpečné doma, jakkoli je cesta možná složitá a nepříjemná, jakkoli lze říci, že setkání a návrat samotný bude bolestivý. Jde o téma často literárně zpracovávané.

Odysseus se vrací domů a musí překonávat velké množství překážek. Nebezpečí života je ale vždy převáženo touhou se vrátit. Vrátit se domů, spočinout v hrobě svých předků. Ostatně velká část řecké literatury je spojena právě s motivem návratu domů po Trojské válce. Téměř nikomu se nevrací lehko a pro téměř nikoho celý proces nepůsobí jednoduše. Všechny také tíží, co se děje doma. Místo, do kterého se vracejí je jiné. Není jisté, není známé, změnilo se. Návrat je proto cestou do neznáma. Současně je třeba říci, že nemusí být vždy pozitivní, může představovat smrt, sejití z cesty, konec.

Zcela jiný přístup k návratu má marnotratný syn. Ten si v jednom okamžiku uvědomí možnost návratu, kterou si vůbec nepřipouštěl. Najde v sobě touhu po změně a navrácení se domů. Ví, že to nebude snadné, ale současně cítí, že jde o jedinou možnost, jak se vyhnout vlastí bídě a chudobě. Na rozdíl od Odysea se ale vrací do prostředí eternisticky neměnného, téměř statického.

Klepněte pro větší obrázek
Okamžitě se vrať, foto: No21

Představa návratu je pro člověka důležitá. Jakkoli lze o něm přemýšlet jako o bytosti neustále se měnící, je v něčem zakotvená, disponuje jistými kořeny, pocitem prostoru či stavu, ze kterého vychází. A dříve nebo později se – v různých podobách – chce vracet, nebo o to alespoň usilovat. Ona touha ale samozřejmě nemusí být vždy převedená do aktu. Jsou situace, kontexty a prostředí, která návrat neumožňují, znesnadňují. Návrat současně znamená opuštění toho stávajícího, jisté radikální obracení se a odvrhnutí mnoha statků, které jsme si vydobyli.

Proto je zde ještě jeden rozměr, totiž ten, který obecnou touhu převede do realizovatelné podoby a dá jí časovou dimenzi – okamžitě. Zítra návrat již nebude možný. Pokud je něco těžkého nyní, v budoucnu to s velkou pravděpodobností snazší nebude. Ono obrácení se nemůže udát až budou příhodné podmínky, jakkoli mohou na první pohled vypadat bohulibě. Je to hop nebo trop, teď nebo nikdy.

Ať již zvolání Okamžitě se vrať! Pronášíme sami k sobě nebo nám je předkládá někdo jiný, stojíme před existenciální volbou. Před situací, ze které se nelze vymluvit. Neudělat nic, znamená říci, resolutní ne. Vyřknout ano, působí redefinici sebe sama.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je No21, k fotografii existenciální, pěkné, vtipné, hravé. A současně si dovoluji pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Klemba se vrací, ale také jiný. Nemění se jen místo návratu, ale také ten, kdo se vrací. Snímek Za plotem je černobílou hrou s objekty, náznaky, rozděleními, strukturou.

Klepněte pro větší obrázek
Za plotem, foto: klemba

Jednou z možností, jak do fotografie výrazněji dostat rozměr časovosti ukazuje fotografie run, jejíž autor m.time do ní třikráte uvěznil běžícího psa. Nápaditě a pěkně.

Klepněte pro větší obrázek
run, foto: m.time

Shimmell nabízí další ze svých italských fotografií. Tentokráte snímek téměř plakátový, relaxační, ale přesto s ukrytými významy, vazbami a vtipy. Nese název přístavní.

Klepněte pro větší obrázek
přístavní, foto: shimmell

Na závěr ještě poměrně častý motiv autorů, kteří jsou odchováni na Zemanových filmech, na snímcích s napětím, ale především neopakovatelnou mnohavrstevnatou poetikou. Fotografie nese název Cesta do pravěku a jejím autorem je xfiala43.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta do pravěku, foto: xfiala43
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Jak ovlivňují fotografie lidskou psychiku?

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Fotografie týdne: Zkáza vzducholodi Hindenburg

Do našeho jazyka, myšlení i vnímání světa se snadno dostávají schémata, která jsou v počátku drobná a nevinná, ale mohou se významně rozšířit, až přestanou plnit svůj původní účel a stanou se něčím přetíženým a deformujícím svět.

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

Zanikne práce fotoreportéra vinou technologického pokroku?

V poslední době mnoho světových prestižních deníků a časopisů rozvázalo pracovní poměr se svými fotožurnalisty, v tom lepším případě jim bývalí zaměstnavatelé nabídli externí spolupráci

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Fotografie týdne: Báječní muži na létajících strojích

Martin Heidegger navrhuje, abychom slovo pravda nahradili výrazem neskrytost. Pravda je něco, co je daného a neměnného, co buď je anebo není, je něčím statickým a stabilním. Pravda je věcí mezi věcmi. Je shodou rozumu a věci samotné.

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Fotografie týdne: Mít k sobě blíž aneb nejen o prostoru

Doba vánoční sice ztratila v našich zeměpisných souřadnicích charakter sakrálního slavení, takže ne všechny dimenze oslav narození Ježíše v Betlémě jsou nám pochopitelné nebo snadno dostupné.

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

Jak ukrást fotovybavení za 50 000 USD během 53 sekund?

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

50. výročí vzniku unikátní fotografie „Východ Země“

Fotografie týdne – v síti a o síti

Fotografie týdne – v síti a o síti

Co je to síť? Pro většinu lidí se pod tímto slovem skrývá zřejmě nástroj, kterým se chytají ryby. Možná nejbližším dostupným synonymem by mohlo být vězení, ale i to má jiný nádech. Ve vězení lze pobývat, žít, zakoušet vlastní vnitřní svobodu, byť třeba tak expresivně uchopovanou jako u Ivana Jirouse a jeho básní.