DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Předně návrat – návrat předpokládá, že je kam se vracet, že zde existuje nějaké bezpečné doma, jakkoli je cesta možná složitá a nepříjemná, jakkoli lze říci, že setkání a návrat samotný bude bolestivý. Jde o téma často literárně zpracovávané.

Odysseus se vrací domů a musí překonávat velké množství překážek. Nebezpečí života je ale vždy převáženo touhou se vrátit. Vrátit se domů, spočinout v hrobě svých předků. Ostatně velká část řecké literatury je spojena právě s motivem návratu domů po Trojské válce. Téměř nikomu se nevrací lehko a pro téměř nikoho celý proces nepůsobí jednoduše. Všechny také tíží, co se děje doma. Místo, do kterého se vracejí je jiné. Není jisté, není známé, změnilo se. Návrat je proto cestou do neznáma. Současně je třeba říci, že nemusí být vždy pozitivní, může představovat smrt, sejití z cesty, konec.

Zcela jiný přístup k návratu má marnotratný syn. Ten si v jednom okamžiku uvědomí možnost návratu, kterou si vůbec nepřipouštěl. Najde v sobě touhu po změně a navrácení se domů. Ví, že to nebude snadné, ale současně cítí, že jde o jedinou možnost, jak se vyhnout vlastí bídě a chudobě. Na rozdíl od Odysea se ale vrací do prostředí eternisticky neměnného, téměř statického.

Klepněte pro větší obrázek
Okamžitě se vrať, foto: No21

Představa návratu je pro člověka důležitá. Jakkoli lze o něm přemýšlet jako o bytosti neustále se měnící, je v něčem zakotvená, disponuje jistými kořeny, pocitem prostoru či stavu, ze kterého vychází. A dříve nebo později se – v různých podobách – chce vracet, nebo o to alespoň usilovat. Ona touha ale samozřejmě nemusí být vždy převedená do aktu. Jsou situace, kontexty a prostředí, která návrat neumožňují, znesnadňují. Návrat současně znamená opuštění toho stávajícího, jisté radikální obracení se a odvrhnutí mnoha statků, které jsme si vydobyli.

Proto je zde ještě jeden rozměr, totiž ten, který obecnou touhu převede do realizovatelné podoby a dá jí časovou dimenzi – okamžitě. Zítra návrat již nebude možný. Pokud je něco těžkého nyní, v budoucnu to s velkou pravděpodobností snazší nebude. Ono obrácení se nemůže udát až budou příhodné podmínky, jakkoli mohou na první pohled vypadat bohulibě. Je to hop nebo trop, teď nebo nikdy.

Ať již zvolání Okamžitě se vrať! Pronášíme sami k sobě nebo nám je předkládá někdo jiný, stojíme před existenciální volbou. Před situací, ze které se nelze vymluvit. Neudělat nic, znamená říci, resolutní ne. Vyřknout ano, působí redefinici sebe sama.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je No21, k fotografii existenciální, pěkné, vtipné, hravé. A současně si dovoluji pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Klemba se vrací, ale také jiný. Nemění se jen místo návratu, ale také ten, kdo se vrací. Snímek Za plotem je černobílou hrou s objekty, náznaky, rozděleními, strukturou.

Klepněte pro větší obrázek
Za plotem, foto: klemba

Jednou z možností, jak do fotografie výrazněji dostat rozměr časovosti ukazuje fotografie run, jejíž autor m.time do ní třikráte uvěznil běžícího psa. Nápaditě a pěkně.

Klepněte pro větší obrázek
run, foto: m.time

Shimmell nabízí další ze svých italských fotografií. Tentokráte snímek téměř plakátový, relaxační, ale přesto s ukrytými významy, vazbami a vtipy. Nese název přístavní.

Klepněte pro větší obrázek
přístavní, foto: shimmell

Na závěr ještě poměrně častý motiv autorů, kteří jsou odchováni na Zemanových filmech, na snímcích s napětím, ale především neopakovatelnou mnohavrstevnatou poetikou. Fotografie nese název Cesta do pravěku a jejím autorem je xfiala43.

Klepněte pro větší obrázek
Cesta do pravěku, foto: xfiala43
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny