DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Otec a syn

Vztah otce a syna je předmětem nejrůznějších úvah, modelů a spekulací. Stačí si všimnout moravského rodáka Freuda, který říkal, že synovství vzniká vyhraněním se vůči otcovství.

Existují pojmy, které nejsou jednoduché, ale přesto je jejich vysvětlení velice nesnadné. Příkladem takového slova může být „kultura“. Na jedné straně je zde definice etnologická či sociologická, která ji bude chápat jakou soubor určitých projevů, zvyklostí, jazyka, malby atp. Druhý pohled může být ale antropologický a sledovat význam kultury pro člověka. V tomto pohledu se ukazuje, že je to právě kultura, která umožní socializaci, začlenění se do společnosti či získání uznání. Pokud by neexistovala, nebyl by žádný společný model, který by umožňoval seberealizaci jednotlivce ve společenství.

Sledujeme nástup fenoménu singles, kteří jsou dle sociologů typičtí tím, že provádějí neustálou bilanci svého úspěchu či štěstí. Dochází k odpoutání od univerzální kultury a roste individualismus, který (překvapivě) po čase končí velkým vystřízlivěním. Toto budování sebe sama mimo kulturu se jeví jako přitažlivé a problematické zároveň.

V tomto ohledu je dobré si připomenout Freuda, který dnes patří názorově spíše do dějin psychologie než k aktuálně preferovanému trendu. Ten si všímá toho, že první individualizace v kultuře probíhá v rodině. Syn se vyhraňuje proti otci, kterého musí porazit, aby sám dosáhl vlastního svobodného bytí. Dnes by zřejmě s takovým modelem neuspěl, neboť rodina prošla zásadní proměnou a není možné hovořit o jejím celospolečenském modelu, hlavě rodiny nebo jednotné představě toho, jak mají být vychovávány děti.

Klepněte pro větší obrázek 
Otec a syn (foto: Petr Šigut)

Petr Šigut na snímku Otec a syn ukazuje, že je možné budovat kulturu odlišnosti a jednoty i bez smrti otce v podání Freuda. Že sociální vazby nemusí být založeny na prospěchu, jak by řekl Hume či na platformě sociální třídy Marxe, ale mohou stavět na prostém přátelství; s čisté, sebe nehledající, lásky.

Klepněte pro větší obrázek 
Malý princ (foto: Ivanaga)

Pokud máte rádi knihu Malý princ, která popisuje hledání toho důležitého a smysluplného ve světě kolem nás, jistě vás potěší snímek V krajině Malého prince od Ivanaga.

Klepněte pro větší obrázek 
Sviť a nemel sebou (foto: Belrok)

Fotografie může nabízet nečekané souvislosti, pohledy které překvapí. Tak jako paradoxní pohled na realitu v podání vtipného záběru s názvem Sviť a nemel sebou... od Belrok.

Klepněte pro větší obrázek 
Na hraně (foto: Tomáš Staňo)

Tomáš Staňo se zaměřuje na spojení barev a tvarů. Čisté platónské idee geometrie a kvality hmoty se stávají v jeho podání zcela konkrétním. Idea se stává formou, duch prostupuje hmotou. Tak jak to zachycuje fotografie Na hraně II.

Klepněte pro větší obrázek 
Paklík na cestách (foto: Ali111)

A na závěr ještě jedna minimalisticky koncipovaná scéna, kde prim hrají jasné linky kachlíků a tři významné objekty – informační cedule, odpadkový koš a Paklík na cestách. Autorem snímku je Ali111, který odkazuje na to, že i člověk se musí naučit být (alespoň čas od času) sám se sebou. Vydat se na vlastní poušť ticha, neboť právě na ni zjistí, kým skutečně je.

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Môžete sa podeliť o význam spomenutých fotog… Lubos 27. 1. 2012, 21:38
Technickou kvalitu nepoznám, ale z pohledu u… Mart 27. 1. 2012, 13:24
Popravdě se mi líbí jen ta první :-/ Rimmerak 25. 1. 2012, 17:57
Fakt dobré fotografie! Ľ.S. 24. 1. 2012, 23:56

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.