DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Outside My Window

Lze věřit tomu, co se děje venku? A jak to popsat? Racionalisté a empirici vedli velký spor o to, na co se lze spoléhat. Zda pohled mimo lidskou mysl a svět ducha je něčím bezpečným, nebo naopak aktem spíše pošetilým.

Spor je poměrně zamotaný a komplikovaný. Pokud se přikloníme k racionalistům a budeme tvrdit, že mimo naši mysl nelze bezpečně poznávat, stojíme před zásadním problémem – člověka, kterého zavřeme do černé krabice s přísunem jídla v batolecím věku s tím, kdo prožívá normální život nelze z hlediska míry struktury vnitřního světa vůbec srovnávat.  Ať se nám to líbí nebo ne, náš vnitřní svět je konstituován (také i) podněty ze světa vnějšího.

Pokud naopak budeme zastávat pozici empiriků, která by se z výše uvedeného mohla jevit jako jistější, narazíme na jiné problémy. Jak je možné, že všichni lidé myslí v kategoriích, že jazyk, ať již vzniká jakkoli má řadu společných vlastností, které jsou zcela mimo evolučně smysluplnou linii?

Například blízkost slov ve větě z hlediska jejich pozice v žádném případě neimplikuje blízkost sémantickou, a to v žádném známém přirozeném jazyku. Odkud se berou všechny aspekty toho, co běžně označujeme jako lidství? Proč je matematika logicky konzistentní a čas od času svým formalismem předběhne potřeby vědy? Odpovědět, že je to náhoda, by bylo příliš laciné.

Moderní umění do tohoto sporu vneslo důležitý aspekt, totiž abstrakci. Objekty se již často nezobrazují tak, jak jsou objektivně sami o sobě (což je z hlediska racionalistického pojetí samo o sobě dosti problematické tvrzení), ale malíř do nich projektuje svůj vlastní mikrokosmos, emoce, pocity, touhu. Mezi umělcem a objektem umění je tak hluboká interakce a divák většinou nevnímá primárně to, co malíř namaloval nebo spisovatel napsal, ale právě onen prostor prolínání světů.

Klepněte pro větší obrázek
Outside My Window, foto: rudych

Snímek Outside My Window právě s tímto tématem pracuje. Jde o abstraktní fotografii, která se snaží podat výpověď o tom, co se děje někde venku. Ale nikoli dokumentaristicky, realisticky a syrově, jak postupuje většina autorů, ale pro toto sdělení si vybírá metaforu. Obrazně bychom snad mohli říci, že z reportáže napíše báseň.

Autorem snímku je Rudych, jemuž gratuluji k podařenému a zajímavému snímku, na který je možné se dívat dlouhé minuty a stále v něm lze najít něco nového a inspirativního a dovoluji si pozvat na prohlídku dalších fotografií uplynulého týdne.

Po koleji podzimu je snímek, který nabízí především práci s určitou patetickou emocí – mlha, slunce, podzim, koleje, esence ticha i černobílé provedení. To vše má v emocionálním světě diváka zanechat zřetelný prožitek, který bude těsně rezonovat s jeho vztahem k tomuto ročnímu období. Autorem je zruprecht.

Klepněte pro větší obrázek
Po koleji podzimu, foto: zruprecht

Hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mě, to jsou dvě věci, které naplňovali údivem Kanta a zřejmě stejný pocit vyvolávají v každém člověku. Fotografie Mohyla H+V od cevarom, jakoby se tento motiv snažila materializovat.

Klepněte pro větší obrázek
Mohyla H+V, foto: cevarom

Fotografie V prvých lúčoch... se vrací k podzimní tématice a ukazuje, že nejde jen o čas vlezlé vlhkosti a plískanic, ale také o období malebných mlh protknutých slunečními paprsky. Autorem je promart.

Klepněte pro větší obrázek
V prvých lúčoch, foto: promart

Na závěr ještě černobílý zrnitý pohled pod hladinu v podání petpave a jeho fotografie bez názvu. 

Klepněte pro větší obrázek
bez názvu, foto: petpave
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

B-] Objevil jsem az dneska,..thank you za… Rudy 7. 2. 2016, 19:10
díky petpave 3. 11. 2015, 10:04

Další podobné články

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Kampaň MeToo míří už i na fotografy – obviněným je Antonín Kratochvíl

Známý český portrétní a reportážní fotograf Antonín Kratochvíl, žijící od roku 1972 v USA, čelí obvinění za sexuální obtěžování. Jeden z nejvýznamnějších českých fotografů spoluzaložil v roce 2001 fotografickou agenturu VII Photo Agency.

Fotografie týdne: Blackberry

Fotografie týdne: Blackberry

Aristoteles ve své Metafyzice hledá nejobecnější principy, něco, na co se lze ve světě spolehnout, i když nás smysly šálí. Tento přístup budování ontologie na základě substance či esence se pak stal přirozeným programem filozofie v podstatě až do současnosti.

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Fotografie týdne: Rozhlédnu se po kraji, co mi na zob chystají

Dekonstrukce reality je jedním z dominantních směrů filosofie druhé poloviny 20. století. Reaguje na analytickou filosofii a na pragmatismus, což jsou dva klíčové prameny, které dávají právě dekonstrukci významné myšlenkové pozadí.

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

Sony spustilo webové stránky α Universe Europe

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

iPhone Photography Awards 2018 zveřejněny

Ceny iPhone Photography Awards, zkráceně iPPAWARDS, byly založeny už v roce 2007. Jedná se tedy o nejstarší fotografickou soutěž na světe, do které j emožné posílat snímky pořízené telefonem iPhone.

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Fotografie týdne: Dáma v okně aneb co lze vyčíst ze stínů...

Od samotného začátku filozofie existoval spor o to, jak je možné, že něco poznáváme, respektive, jaký je vztah mezi poznávaným a poznávajícím. Člověk v naivním pohledu může propadnout dvěma extrémům, které jsou ale dlouhodobě obtížně udržitelné.

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů