DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Paris

Hra se stíny, formátem i vzpomínkami v kontextu dominanty francouzského technického umu. To je vítězný snímek minulého týdne s prostým názvem Paris.

Eiffelova věž je nepochybně největší dominantou a turistickým lákadlem Paříže, města, které by jinak mohlo nabízet desítky staveb ladnějších, elegantnějších a snad i ve své době technicky obtížněji realizovatelných.

Když byla roku 1889 dostavěna (původně jako provizorní stavba jen na dvě desetiletí), stala se s výškou přes 300 metrů největší stavbou světa a současně trnem v oku velké části Pařížanů, kteří ji měli v oblibě asi jako Pražané vysílač na Žižkově.

Jenže čas dokázal zmírnit kontroverze a hrany sporu o stavbu do té míry, že nejen že nebyla odstraněna, ale stala se symbolem celé Paříže i Francie. Snímek Paris se snaží tento kontext zachytit. Černobílé provedení působí historizujícím dojmem a lidské stíny ukazují pomíjivost jejich existence. Kritici stavby jako byli Charles Gounod, Guy de Maupassant či Alexandre Dumas junior s Françoisem Coppérem již dávno nežijí, ale stavba stojí ve své nezměněné podobě dál.

Klepněte pro větší obrázek 
Paris, foto: Marselus

Zvolený úhel pohledu pak navíc ještě zdůrazňuje její majestátnost a výšku. Jako by kladl do kontrastu lidskou časovou omezenost, fragmentárnost a malost s velkými myšlenkami, které autor jakoby inkarnuje do kovové konstrukce stavby, která je přirozeným optickým mostem mezi zemí a nebem, majíce tak až transcendentní rozměr. Možná i důraz kladený na geometrii uvnitř snímku, jako by na tento časový rozměr chtěl poukázat.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Marselus k fotografii, která velice pěkně pracuje s atmosférou, má jasnou myšlenku, která dobře koresponduje se zvoleným čtvercovým formátem i technické provedení, které umožnilo ji promítnout do snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých obrázků uplynulého týdne.

Sofie patří mezi portrétní snímky, které – ač na první pohled mohou vypadat naprosto klasicky a obvykle – si člověk zapamatuje a nemůže od nich odtrhnout oči. Mladá dívka na obrázku má uhrančivý a trochu děsivý pohled. Celé barevné provedení (ke kterému se výborně hodí i účes a perlový náhrdelník) vytváří dojem, jako by šlo o pohádkovou upíří slečnu nebo nějaké podobné neobvyklé stvoření.

Klepněte pro větší obrázek 
Sofie, foto: Berracat

Snímek pracující se světlem a tulipány se snaží také pracovat s fantazií diváka v maximální možné míře. Také proto nese název Z království Elfů a jeho autorem je Radomír Pekarík. Nabízí zajímavé výtvarné zpracování i pěknou kompozici, bohužel doplněnou o ne zcela šťastně zvolený rámeček.

Klepněte pro větší obrázek 
Z království Elfů, foto: Radomir Pekarik

Fotografie, jejíž autorkou je Ivanna, nese název Realita je jen iluze. Jest pěkným příkladem toho, že fotograf nemusí vždy jen zachycovat realitu, ale je především tím, kdo ji interpretuje, vytváří k ní narativní složku, pomáhá divákovi nahlížet na ni jinýma očima.

Klepněte pro větší obrázek 
Realita je jen iluze, foto: Ivanna

Čtyři stromy, jedna lavička, jeden muž, ticho, zima a očekávání. To jsou slova, kterými by mohl futuristický básník začít psát o scéně, kterou zachycuje fotografie se schématickým výstižným názvem YY x YY od Šimlika. Jde o další ze snímku francouzské ulice, který tak vlastně přirozeně koresponduje s první fotografií našeho výběru.

Klepněte pro větší obrázek 
YY a YY, foto: shimmell
 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.