DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Paris

Hra se stíny, formátem i vzpomínkami v kontextu dominanty francouzského technického umu. To je vítězný snímek minulého týdne s prostým názvem Paris.

Eiffelova věž je nepochybně největší dominantou a turistickým lákadlem Paříže, města, které by jinak mohlo nabízet desítky staveb ladnějších, elegantnějších a snad i ve své době technicky obtížněji realizovatelných.

Když byla roku 1889 dostavěna (původně jako provizorní stavba jen na dvě desetiletí), stala se s výškou přes 300 metrů největší stavbou světa a současně trnem v oku velké části Pařížanů, kteří ji měli v oblibě asi jako Pražané vysílač na Žižkově.

Jenže čas dokázal zmírnit kontroverze a hrany sporu o stavbu do té míry, že nejen že nebyla odstraněna, ale stala se symbolem celé Paříže i Francie. Snímek Paris se snaží tento kontext zachytit. Černobílé provedení působí historizujícím dojmem a lidské stíny ukazují pomíjivost jejich existence. Kritici stavby jako byli Charles Gounod, Guy de Maupassant či Alexandre Dumas junior s Françoisem Coppérem již dávno nežijí, ale stavba stojí ve své nezměněné podobě dál.

Klepněte pro větší obrázek 
Paris, foto: Marselus

Zvolený úhel pohledu pak navíc ještě zdůrazňuje její majestátnost a výšku. Jako by kladl do kontrastu lidskou časovou omezenost, fragmentárnost a malost s velkými myšlenkami, které autor jakoby inkarnuje do kovové konstrukce stavby, která je přirozeným optickým mostem mezi zemí a nebem, majíce tak až transcendentní rozměr. Možná i důraz kladený na geometrii uvnitř snímku, jako by na tento časový rozměr chtěl poukázat.

Gratuluji autorovi snímku, kterým je Marselus k fotografii, která velice pěkně pracuje s atmosférou, má jasnou myšlenku, která dobře koresponduje se zvoleným čtvercovým formátem i technické provedení, které umožnilo ji promítnout do snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých obrázků uplynulého týdne.

Sofie patří mezi portrétní snímky, které – ač na první pohled mohou vypadat naprosto klasicky a obvykle – si člověk zapamatuje a nemůže od nich odtrhnout oči. Mladá dívka na obrázku má uhrančivý a trochu děsivý pohled. Celé barevné provedení (ke kterému se výborně hodí i účes a perlový náhrdelník) vytváří dojem, jako by šlo o pohádkovou upíří slečnu nebo nějaké podobné neobvyklé stvoření.

Klepněte pro větší obrázek 
Sofie, foto: Berracat

Snímek pracující se světlem a tulipány se snaží také pracovat s fantazií diváka v maximální možné míře. Také proto nese název Z království Elfů a jeho autorem je Radomír Pekarík. Nabízí zajímavé výtvarné zpracování i pěknou kompozici, bohužel doplněnou o ne zcela šťastně zvolený rámeček.

Klepněte pro větší obrázek 
Z království Elfů, foto: Radomir Pekarik

Fotografie, jejíž autorkou je Ivanna, nese název Realita je jen iluze. Jest pěkným příkladem toho, že fotograf nemusí vždy jen zachycovat realitu, ale je především tím, kdo ji interpretuje, vytváří k ní narativní složku, pomáhá divákovi nahlížet na ni jinýma očima.

Klepněte pro větší obrázek 
Realita je jen iluze, foto: Ivanna

Čtyři stromy, jedna lavička, jeden muž, ticho, zima a očekávání. To jsou slova, kterými by mohl futuristický básník začít psát o scéně, kterou zachycuje fotografie se schématickým výstižným názvem YY x YY od Šimlika. Jde o další ze snímku francouzské ulice, který tak vlastně přirozeně koresponduje s první fotografií našeho výběru.

Klepněte pro větší obrázek 
YY a YY, foto: shimmell
 
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne