DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Pasáček

Tento týden se podíváme na život pořádné zblízka a zjistíme, že i v makrosvětě mravenců, mšic a slunéček funguje všechno velmi podobně jako v tom našem.
Fotografie týdne: Pasáček

Pojďme si tento týden odpočinout a lehněme si jen tak na louku, kterou začínají probouzet teplé paprsky. Pod nohama už nám bují tráva, květy se snaží prodrat ke slunci a pod nimi začíná ten pravý mumraj. Představte si, že ve městě otevřou hypermarket. Nebo dva. A dávají tam všechno zadarmo. Hotové šílenství. Všichni spěchají, hledají, co by snědli a pokud možno ještě donesli domů. To není problém, pokud jste sám, ale když vás je pár tisíc, to se musíte ohánět, abyste urvali kus žvance. Ale naštěstí tu jsou kamarádky, které vám za pár lichotek a příslib ochranné ruky poskytnou to nejlepší ze sebe. Přestože se vám může zdát divné, odkud ten chutný mok vlastně vytéká, neřešte to. Jsou i horší věci na světě – třeba hlad. Navíc, tahle medovina je opravdu dobrota.

Nic ale není zadarmo, takže je potřeba se o své ovečky, pardon, mšice také náležitě postarat. Okolo totiž občas chodí zlý vlk sedmitečný, který vám během chvilky dokáže vyplenit vaši pracně budovanou stáčírnu medoviny. Ano, musíme si pomáhat. Holky mšice dají medovinu, mravenci podrží ochanou ruku, vlastně nohu. A všichni se mají dobře. Tedy kromě lidí, kterým se tohle děje na zahradě.

Klepněte pro větší obrázek 
Pasáček; foto Robert Adamec

Dnešní fotografie týdne nám nabízí pohled na jednoho takového mravenčího manažera, snažícího se prezentovat potřebu plnění plánu skupince mniších dojnic. Nevím, kolikrát jste podobný výjev viděli. Možná párkrát v televizi v nějakém speciálním přírodopisném filmu. Ale takto na fotografii, to se často nevyskytuje – tedy určitě ne mezi amatérskými fotografy. Není totiž lehké podobný záběr pořídit. Potřebujete k tomu jednak patřičné vybavení, ale také hodně chuti a trpělivosti. Ne každý totiž snese pár hodin válení v trávě.

Nádhera makrofotografie spočívá v tom, že dokáže zachytit detaily lidskému oku neviditelné. Pomocí speciálních makroobjektivů, předsádek nebo inverzních mezikroužků lze dosáhnout výrazného zvětšení 20:1 i více (objekt v reálu veliký 1 mm bude mít 20 mm na snímači fotoaparátu). Pravá makrofotografie tak v sobě skrývá krásu v podobě  objevování světa pod našimi nohami. V hledáčku na vás tak číhají krvelační hmyzáci, připomínající monstra z jiných planet. Na druhé straně můžete spatřit nádherné scenérie a detaily života, které vás uchvátí. Jedno je zřejmé – většina těchto pohledů je neobyčejných.

Velkým specialistou na zvířecí a makrofotografii v galerii DIGIarény je autor dnešní fotky týdne, fotograf Robert Adamec. Je to ostřílený a zkušený fotograf, jehož obrázky zvířat, ptáků nebo makra často okupují přední příčky hodnocených fotek. Pro všechny, kteří tématu makrofografie holdují nebo chtějí vidět, co vše je možné zachytit, doporučujeme prolétnout obě galerie autora (adamec a adamec1). Najdete v nich desítky inspirativních fotek, makrodetailů, obrazů ze života hmyzu a ptáků, které vám třeba otevřou nové obzory a sami se tak vydáte na nelehkou cestu makrofotografie. Dovolím si dokonce tvrdit, že v galerii DIGIarény patří pan Adamec mezi první trojku makrofotografů.

Věřím, že si tuto fotografii týdne vychutnáte jako mravenec onu medovinu a já samozřejmě popřeji autorovi mnoho dalších skvělých úlovků nejen z makrosvěta.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Grat... Mihau 22. 4. 2009, 09:11

Další podobné články

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...