DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Pasáček

Tento týden se podíváme na život pořádné zblízka a zjistíme, že i v makrosvětě mravenců, mšic a slunéček funguje všechno velmi podobně jako v tom našem.
Fotografie týdne: Pasáček

Pojďme si tento týden odpočinout a lehněme si jen tak na louku, kterou začínají probouzet teplé paprsky. Pod nohama už nám bují tráva, květy se snaží prodrat ke slunci a pod nimi začíná ten pravý mumraj. Představte si, že ve městě otevřou hypermarket. Nebo dva. A dávají tam všechno zadarmo. Hotové šílenství. Všichni spěchají, hledají, co by snědli a pokud možno ještě donesli domů. To není problém, pokud jste sám, ale když vás je pár tisíc, to se musíte ohánět, abyste urvali kus žvance. Ale naštěstí tu jsou kamarádky, které vám za pár lichotek a příslib ochranné ruky poskytnou to nejlepší ze sebe. Přestože se vám může zdát divné, odkud ten chutný mok vlastně vytéká, neřešte to. Jsou i horší věci na světě – třeba hlad. Navíc, tahle medovina je opravdu dobrota.

Nic ale není zadarmo, takže je potřeba se o své ovečky, pardon, mšice také náležitě postarat. Okolo totiž občas chodí zlý vlk sedmitečný, který vám během chvilky dokáže vyplenit vaši pracně budovanou stáčírnu medoviny. Ano, musíme si pomáhat. Holky mšice dají medovinu, mravenci podrží ochanou ruku, vlastně nohu. A všichni se mají dobře. Tedy kromě lidí, kterým se tohle děje na zahradě.

Klepněte pro větší obrázek 
Pasáček; foto Robert Adamec

Dnešní fotografie týdne nám nabízí pohled na jednoho takového mravenčího manažera, snažícího se prezentovat potřebu plnění plánu skupince mniších dojnic. Nevím, kolikrát jste podobný výjev viděli. Možná párkrát v televizi v nějakém speciálním přírodopisném filmu. Ale takto na fotografii, to se často nevyskytuje – tedy určitě ne mezi amatérskými fotografy. Není totiž lehké podobný záběr pořídit. Potřebujete k tomu jednak patřičné vybavení, ale také hodně chuti a trpělivosti. Ne každý totiž snese pár hodin válení v trávě.

Nádhera makrofotografie spočívá v tom, že dokáže zachytit detaily lidskému oku neviditelné. Pomocí speciálních makroobjektivů, předsádek nebo inverzních mezikroužků lze dosáhnout výrazného zvětšení 20:1 i více (objekt v reálu veliký 1 mm bude mít 20 mm na snímači fotoaparátu). Pravá makrofotografie tak v sobě skrývá krásu v podobě  objevování světa pod našimi nohami. V hledáčku na vás tak číhají krvelační hmyzáci, připomínající monstra z jiných planet. Na druhé straně můžete spatřit nádherné scenérie a detaily života, které vás uchvátí. Jedno je zřejmé – většina těchto pohledů je neobyčejných.

Velkým specialistou na zvířecí a makrofotografii v galerii DIGIarény je autor dnešní fotky týdne, fotograf Robert Adamec. Je to ostřílený a zkušený fotograf, jehož obrázky zvířat, ptáků nebo makra často okupují přední příčky hodnocených fotek. Pro všechny, kteří tématu makrofografie holdují nebo chtějí vidět, co vše je možné zachytit, doporučujeme prolétnout obě galerie autora (adamec a adamec1). Najdete v nich desítky inspirativních fotek, makrodetailů, obrazů ze života hmyzu a ptáků, které vám třeba otevřou nové obzory a sami se tak vydáte na nelehkou cestu makrofotografie. Dovolím si dokonce tvrdit, že v galerii DIGIarény patří pan Adamec mezi první trojku makrofotografů.

Věřím, že si tuto fotografii týdne vychutnáte jako mravenec onu medovinu a já samozřejmě popřeji autorovi mnoho dalších skvělých úlovků nejen z makrosvěta.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Grat... Mihau 22. 4. 2009, 09:11

Další podobné články

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Fotografie týdne: Frankfurt am Main / Germany

Brno si již od dvacátých let minulého století přálo svůj vlastní mrakodrap. Jakoby výšková budova pro obyvatele představovala něco kouzelného či zázračného, stavbu, kterou město, s komplexem (a půvabem) předměstí Vídně mít musí.

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.