DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: píchni si a zmiz!

Čas jsou peníze, říká ustálené pořekadlo, které vede lidi od zahálky k pracovnímu výkonu. Nebo je to jinak? Na dnešní fotografii týdne je tato myšlenky rozvedena poměrně zajímavým způsobem.

Někteří lidé se domnívají, že země východního bloku se za komunistického režimu nápadně podobaly velkým pracovním táborům. Byly oplocené, byla v nich povinnost pracovat, fungovala zde tajná policie bez jasných pravidel, proti kterým nebylo odvolání či opravného prostředku, existoval soubor dovolených knih a podobně.

Jedním ze zajímavých rysů, který se ale neobjevuje jen na východě, jsou štípačky. Zařízení měřící čas strávený v práci. Člověk je strojem, jehož čas se měří penězi, nikoli individuem s vlastními myšlenkami, pracovním nasazením nebo činností. Jestli bylo něco pro socialistické hospodářství signifikantní, tak mimořádně nízká produktivita práce – nešlo o to (ač propagandistické filmy tvrdily často opak) pracovat, ale jen být v práci.

Snímek, který nabízí vhumanik, nese název píchni si a zmiz! a velice přesně ilustruje takto konstruovaný svět – svět front při východu z práce, spěch jen ke štípačkám, nikoli do práce samotné, svět ve kterém je prodáván čas člověka jako objektu masy bez vlastní tváře a zájmu. Jediné, co má dělat, je zmizet na zahrádky normalizačních chat. Daleko od skutečného světa, problémů a přemýšlení.

Jestliže se pak mluví o problémech, které minulý režim způsobil, jde především o tuto dehumanizaci, která byla prvoplánová, systematická a dlouhodobá. Postupně se rozvíjející spolková a zájmová činnost přece jen ukazuje, že ona šipka k exitu je stále více jen nostalgickým reliktem než skutečným obrazem světa kolem nás.

Klepněte pro větší obrázek 
píchni si a zmiz!, foto: vhumanik

Snímek pracuje s velice jednoduchou symbolikou. Zachycuje pořadač na lístky, které patří jednotlivým pracujícím (nikoli lidem), samotnými štípačkami, které mají vyvedené viditelné hodiny a pak s onou navigační cedulkou.S piktogramem odkazujícím na únik, možnost útěku při nebezpečí či katastrofě, pracující s motivem běžícího člověka, jenž se vzdaluje od místa, kde mu hrozí smrt či úraz.

Gratuluji autorovi k podařenému snímku a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých fotografií uplynulého týden.

Krásné věci jsou často kolem nás, ale my je nedokážeme vidět. Jsou zarostlé houštím, neozářené světlem. Navyy tak na svém snímku nalezená iluze nabízí určitou katarzi – a z houští se rodí idea, objekt, který jakoby volal po tom být viděn.

Klepněte pro větší obrázek 
nalezená iluze, foto: navyy

Pro všechny milovníky výšek a rozhledů je určený snímek Trosečníci zachycující fotomontáží trojici osob nad městem. Autorem je rampepurda.

Klepněte pro větší obrázek 
Trosečníci, foto: rampepurda

A na závěr ještě jedna zvlněná architektonická fotografie, jejímž autorem je snopa. A nenese žádný název. Klíč k jejímu pochopení, ono hermeneutické východisko o kterém mluví Heidegger, si tak každý musí najít sám.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: snopa
Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Povídaní o ničem ke skvělému snímku.A fakt t… Grimjaur 1. 5. 2014, 16:32
Povidani o ničem ke skvělému snímku.A fakt t… Grimjaur 1. 5. 2014, 16:31
Vybrany snimok ma podla mna svoju vahu. Jeho… Milan 1. 5. 2014, 07:35
"Štípačky" se doopravdy "povedly", opravdu k… ms 30. 4. 2014, 22:15
Ta fabulace autora článku k vítězné, jinak n… Docházkový system 30. 4. 2014, 10:09

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.