DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Plastic symphony II

Jak by měla vypadat krajina, ve které žijeme? Existuje přírodní prostředí, které by bylo nějak zřetelně oddělené od člověka? Jaké je vlastně místo člověka v přírodě?

Myslím, že otázkou, která bude představovat základní předpoklady pro pochopení celé problematiky je, jaké je místo člověka v přírodě? Nietzsche řekl, že člověk je zvíře, které může slíbit.

V Bibli máme koncept zcela odlišný – Adam pojmenovává zvířata a stává se tak pánem přírody, který je nad ní samotnou postaven, ale současně za ní nese zodpovědnost. V osmnáctém století bylo ve filosofii i přírodních vědách velmi oblíbeným tématem hledání vysvětlitelného principu života. Člověk stál před zásadní otázkou – je život jen zvláštní formou bílkovin, které splňují určité předpoklady?

Klepněte pro větší obrázek
Plastic symphony II; foto emet II

Myslím, že tento určitý rozpor provází člověka od vzniku moderní vědy – jak vysvětlit jeho svobodu nebo schopnost rozhodovat se, když podléhá stejným zákonitostem, jako příroda neživá? Je člověk díky své duši, svědomí, řeči či rozumu propuštěncem přírody? Tedy tím, kdo využívá jejich zákonů, ale stojí určitým způsobem mimo její všední existenci?

Myslím, že odpovědi na tyto otázky jsou velmi důležité. Je-li člověk mimo přírodu, pak má důvod ji chránit z vyšších důvodů než jen z určitého pragmatismu. Pokud je její – ničím se nelišící – součástí, pak jakékoli rozhodnutí musí být jen racionálním kalkulem mezi tím, co se mu hodí nyní a co bude potřebovat za několik dní či let.

Fotografie týdne s názvem Plastic symphony II na první pohled zaujme atmosférou a určitým kontrastem – na jedné straně kulturní krajina s polem, na straně druhé zcela nepřírodní plastová židle a sloup s vysokým napětím. Myslím, že toto napětí může být do určité míry signifikantní i pro dnešní diskuse o tom, jak by mělo vypadat prostředí, ve kterém žijeme. Snímek zachycuje rozpor mezi emocemi a racionalitou, přírodou a technikou. Nebo je tento kontrast jen něčím zdánlivým?

Gratuluji autorovi s nikem emet II k výbornému snímku s dobrou atmosférou, kterou dokresluje hudba. Divák tak má možnost nahlížet umění více smysly, což je vždy velice osvěžující, zajímavé a překvapivé. A nyní si dovolím pozvat na prohlídku několika dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Klepněte pro větší obrázek
speed; foto marcusc

Snímek Speed, jehož autorem je marcusc je možné interpretovat různě. Jedou z možností, je podívat se na to, jakým způsobem se rozpadá konzistentní hmotný svět, pokud se na něj začneme dívat podrobnějším a pečlivějším zrakem jednotlivých věd. Velmi rychle zjistíme, že pohledy filosofie, teologie, fyziky, chemie či sociologie budou dávat obrazy na jednu stranu velice podobné, avšak poněkud rozmazané – v konkrétnostech se často neshodnou a obraz světa je tak čímsi rozmazaným a ne zcela přesným. To vyjádřil de Chardin, když řekl, že když rozložíme člověka na jednotlivosti zkoumané vědami a pak jej složíme opět dohromady, nezískáme celého člověka. Bude mu něco chybět.

Klepněte pro větší obrázek
Na Marsu; foto dahan

Krásným pohledem z cest je snímek Na Marsu, který pořídil dahan na cestách po Islandu. Podobnost s krajinou na rudé planetě, je ale spíše náhodná a myslím, že ta islandská je podstatně hezčí.

Klepněte pro větší obrázek
Kolikrát ti to mám říkat, Máňo; foto Paklík

Ukázkou pěkné a efektivní práce se světlem je fotografie Kolikrát ti to mám říkat, Máňo, kterou pořídil Paklík a která jistě potěší svojí kompozicí i určitou hravostí.

Klepněte pro větší obrázek
Balance; foto Filip Radosta

A na závěr ještě ukázka dobrého nápadu a výborného originální zpracování v podobě snímku Balance, jehož autorem je Filip Radosta.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Díky moc za výběr! Příjemný dárek k narozeni… eMeT II 23. 3. 2011, 09:37

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.