DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: Plastic symphony II

Jak by měla vypadat krajina, ve které žijeme? Existuje přírodní prostředí, které by bylo nějak zřetelně oddělené od člověka? Jaké je vlastně místo člověka v přírodě?

Myslím, že otázkou, která bude představovat základní předpoklady pro pochopení celé problematiky je, jaké je místo člověka v přírodě? Nietzsche řekl, že člověk je zvíře, které může slíbit.

V Bibli máme koncept zcela odlišný – Adam pojmenovává zvířata a stává se tak pánem přírody, který je nad ní samotnou postaven, ale současně za ní nese zodpovědnost. V osmnáctém století bylo ve filosofii i přírodních vědách velmi oblíbeným tématem hledání vysvětlitelného principu života. Člověk stál před zásadní otázkou – je život jen zvláštní formou bílkovin, které splňují určité předpoklady?

Klepněte pro větší obrázek
Plastic symphony II; foto emet II

Myslím, že tento určitý rozpor provází člověka od vzniku moderní vědy – jak vysvětlit jeho svobodu nebo schopnost rozhodovat se, když podléhá stejným zákonitostem, jako příroda neživá? Je člověk díky své duši, svědomí, řeči či rozumu propuštěncem přírody? Tedy tím, kdo využívá jejich zákonů, ale stojí určitým způsobem mimo její všední existenci?

Myslím, že odpovědi na tyto otázky jsou velmi důležité. Je-li člověk mimo přírodu, pak má důvod ji chránit z vyšších důvodů než jen z určitého pragmatismu. Pokud je její – ničím se nelišící – součástí, pak jakékoli rozhodnutí musí být jen racionálním kalkulem mezi tím, co se mu hodí nyní a co bude potřebovat za několik dní či let.

Fotografie týdne s názvem Plastic symphony II na první pohled zaujme atmosférou a určitým kontrastem – na jedné straně kulturní krajina s polem, na straně druhé zcela nepřírodní plastová židle a sloup s vysokým napětím. Myslím, že toto napětí může být do určité míry signifikantní i pro dnešní diskuse o tom, jak by mělo vypadat prostředí, ve kterém žijeme. Snímek zachycuje rozpor mezi emocemi a racionalitou, přírodou a technikou. Nebo je tento kontrast jen něčím zdánlivým?

Gratuluji autorovi s nikem emet II k výbornému snímku s dobrou atmosférou, kterou dokresluje hudba. Divák tak má možnost nahlížet umění více smysly, což je vždy velice osvěžující, zajímavé a překvapivé. A nyní si dovolím pozvat na prohlídku několika dalších zajímavých snímků uplynulého týdne.

Klepněte pro větší obrázek
speed; foto marcusc

Snímek Speed, jehož autorem je marcusc je možné interpretovat různě. Jedou z možností, je podívat se na to, jakým způsobem se rozpadá konzistentní hmotný svět, pokud se na něj začneme dívat podrobnějším a pečlivějším zrakem jednotlivých věd. Velmi rychle zjistíme, že pohledy filosofie, teologie, fyziky, chemie či sociologie budou dávat obrazy na jednu stranu velice podobné, avšak poněkud rozmazané – v konkrétnostech se často neshodnou a obraz světa je tak čímsi rozmazaným a ne zcela přesným. To vyjádřil de Chardin, když řekl, že když rozložíme člověka na jednotlivosti zkoumané vědami a pak jej složíme opět dohromady, nezískáme celého člověka. Bude mu něco chybět.

Klepněte pro větší obrázek
Na Marsu; foto dahan

Krásným pohledem z cest je snímek Na Marsu, který pořídil dahan na cestách po Islandu. Podobnost s krajinou na rudé planetě, je ale spíše náhodná a myslím, že ta islandská je podstatně hezčí.

Klepněte pro větší obrázek
Kolikrát ti to mám říkat, Máňo; foto Paklík

Ukázkou pěkné a efektivní práce se světlem je fotografie Kolikrát ti to mám říkat, Máňo, kterou pořídil Paklík a která jistě potěší svojí kompozicí i určitou hravostí.

Klepněte pro větší obrázek
Balance; foto Filip Radosta

A na závěr ještě ukázka dobrého nápadu a výborného originální zpracování v podobě snímku Balance, jehož autorem je Filip Radosta.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Díky moc za výběr! Příjemný dárek k narozeni… eMeT II 23. 3. 2011, 09:37

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.