DIGIarena.e15.cz

Fotografie týdne: pod hladinou

Oko je pro fotografa vším. Není vlastně ani tak důležité čím a jak člověk fotí, jako spíše to, zda vidí věci jinak než ostatní. a ve většině případů tomu tak, ne nadarmo se totiž mluví o fotografickém vidění světa.

Známé rčení, že ďábel se skrývá v detailu, je svým způsobem většinou zavádějící, neboť oním detailem není myšlen nepodstatný fragment, ale cosi kruciálního, co obrací bílou v černou, výhru v prohru atp.

Jakoby se ukazoval význam maličkostí v délce či náročnosti sdělní. Fotografování je svým způsobem podobné.

Shodnout se na deseti jménech nejlepších fotografů je úkol nadlidský, pokud má být ve shodě více než jeden. Patřil by mezi ně Felice Beato, průkopník dokumentární fotografie? Pro společenský význam snad ano, pro umění ve snímcích již asi nikoli. Podobně by bylo možné hovořit o tom, zda je či není Miroslav Tichý fotografem hodným uznání atp.

Přesto se domnívám, že lze nalézt shodu na tom, co dobrého fotografa nedělá. Předně je to technika a precizní zpracování – sama o sobě nic neznamená. Podobně by zřejmě dopadlo vzdělání a množství načtených knih. Jde totiž o oblasti, které bez myšlenky budou produkovat nezajímavé prefabrikáty.

To, pro fotografa, určující je oko – schopnost dívat se kolem sebe a ve světě, který vidí druzí, nacházet obsahy, fragmenty, kontexty či struktury, které stojí za zachycení a ukázání druhým. Fotograf je někým, kdo ukazuje svět, tak jak je, ale jinýma očima, než jak se na něj obvykle díváme. Měl by umět překvapit, vést k zamyšlení, ale také pobavit. Vše ostatní je svým způsobem podružné.

Tomáš Staňo vychází z principu dětské hry. Každý kdo měl jako malý vzorovaný koberec či tapetu, si jistě vzpomene, jak na jejich vzory projektoval své představy a myšlenky. Podobně při pohledu na oblohu můžeme vidět obry, beránky i čarodějnice. Signifikantní pro děti přitom je, že většinou mají problém s transferem svých pohledů druhým. Kolega má jiný myšlenkový a emocionální aktuální koncept a místo draka vidí králíka. Autor fotografie pod hladinou sice bere onu hru s fantazií, ale je schopen toto své sdělní jednoznačně předávat dál. 

Klepněte pro větší obrázek 
pod hladinou, foto: Tomáš Staňo

Ukazuje přitom, jak moc je pro fotografa potřebné oko, tedy pohled na svět s představivostí a jinýma očima, hledání výřezů a fragmentů, kterým lze dát samostatný význam. Jakoby každému divákovi kladl otázku, zda podobnou omítkovou rybu nemá na chatě, ve sklepě nebo na oprýskaném domě cestou do práce.

Gratuluji autorovi k podařenému vtipnému hravému detailu na zajímavé fotografii a dovoluji si nabídnout další zajímavé snímky uplynulého týdne z galerie.

Bolesť zrodenia je zajímavým symbolickým dílem od millana. Nabízí na jedné straně vejce, symbol života, který je ale uzavřený před světem, o kterém nic neví a ostnatý drát, který jej jako had ovíjí. Autor důmyslně pracuje s romantickým stereotypem života jako utrpení v kompozici téměř minimalistické.

Klepněte pro větší obrázek 
Bolesť zrodenia, foto: millana

Pro každého, kdo má rád mystiku, fantazii a atmosféru lesa je určená fotografie Magical morning in the woods od Uhlera. V až nepřirozeně vypadající scéně pracuje s představami a zkušeností každého diváka, který se může na okamžik přenést do lesa, který se probouzí září, jako by sám hořel.

Klepněte pro větší obrázek 
Magical morning in the woods, foto: Uhler

Jokr7 si ve svém černobílém snímku hoch a pana po schodech jdoucí hraje s rozměry, perspektivou i zdravým úsudkem diváka.

Klepněte pro větší obrázek 
hoch a pana po schodech jdoucí, foto: jokr7

A na závěr ještě jeden cestopisný záběr, tentokráte z Číny nesoucí název komu se nelení... mající snad ilustrovat tamní vztah k práci a mentalitu národa. Autorem je oko-nomada.

Klepněte pro větší obrázek 
komu se nelení..., foto: oko-nomáda
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

To si děláte srandu? Je to smutné jestli tot… Vena-x 10. 7. 2013, 20:15
Suverénně nejhorší fotografie týdne za posle… Martin Kozak 10. 7. 2013, 09:40

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát